Конспекти уроків української літератури 9 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Урок позакласного читання. Мотиви та образи творів поетів-романтиків (9 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Урок позакласного читання. Мотиви та образи творів поетів-романтиків

Мета: ознайомити учнів з особливістю романтизму як літературного напряму і творчістю поетів-романтиків харківської школи; розглянути та проаналізувати поезії Миколи Костомарова, Віктора Забіли та Михайла Петренка; з’ясувати риси романтизму у творах, образи-символи, мотиви; дати поняття «елегія», «медитація», розкрити особливості цих жанрів; допомогти учням усвідомити значення доби романтизму для розвитку української літератури; розвивати вміння визначати основні мотиви поезій і роль художніх засобів у них. 

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Повідомлення теми та мети уроку

На минулому уроці ми з вами дізналися, що таке романтизм як напрям, як він зародився в українській літературі та його представниками, а сьогодні ви познайомитесь із самими творами поетів-романтиків, дослідите їх мотиви, жанрові особливості, а також розкриєте образи та символи, які вони містять.

  1. Актуалізація опорних знань

 Перш, ніж почати, давайте пригадаємо: 

  • Що таке романтизм, як напрям у літературі?
  • Які його ознаки?
  • Де знаходилися найбільші осередки митців цього напряму в Україні?
  • Хто був їх представниками?
  1. Опрацювання навчального матеріалу. Микола Костомаров

Як вам відомо, основоположницею розвитку українського романтизму була харківська школа, і саме з представниками цієї школи ви познайомитесь на сьогоднішньому уроці. А саме, з творчістю Віктора Забіли, Миколи Костомарова та Михайла Петренка. Вважають, що поетичну творчість цього гуртка поетів характеризує ідилічно-песимістичне захоплення українським минулим, культ могил та широке використання символів. Чи дійсно це так, ми з вами з’ясуємо, прочитавши твори митців.

З постаттю Миколи Костомарова, ви, безперечно, знайомі з уроків історії, адже він –  видатний історик, етнограф, мислитель та громадський діяч, один із співзасновників та активний учасник київського об’єднання «Кирило-Мефодіївське братство». А ще – прозаїк та поет. І саме з його поезією ми й познайомимось.

Народився Микола Іванович Костомаров 4 травня 1817 року у селі Юрасівка Воронезької губернії на території Російської імперії.

Батько Миколи Костомарова був нащадком козаків-переселенців, мати Тетяна — українська селянська дівчина, раніше кріпачка. Батьки намагалися прищепити сину вільнолюбні ідеї і дати добру освіту. Тому вже з 10 років Миколу Костомарова відправили навчатися до Московського пансіону, а згодом до Воронезької гімназії, яку той закінчив 1833 року, після чого вступив на історико-філологічний факультет Харківського університету. Вже у цьому навчальному закладі він проявив непересічні здібності до навчання, а зближення з гуртком українських романтиків Харківського університету незабаром визначило його захоплення переважно фольклором і козацьким минулим України. Вам вже відомо, що у ті роки у Харківському університеті навколо професора-славіста і літератора-романтика Ізмаїла Срезневського сформувався гурток студентів, захоплених збиранням зразків української народної пісенної творчості. Вони сприймали фольклор як вираження народного духу, самі складали вірші, балади і ліричні пісні, звертаючись до народної творчості. Одним із таких студентів був і Микола Костомаров, а з його твором «Соловейко», написаним у 1839 році, я пропоную вам познайомитись. 

  1. Робота над змістом твору М. Костомарова «Соловейко» 

5.1. Виразне читання поезії учнями

5.2. Бесіда за питаннями

  • Як емоції викликала у вас поезія?
  • Коли відбуваються події твору?
  • Як ви вважаєте, чому саме навесні?
  • Які почуття охоплюють людину із настанням весни?
  • Чому в цей період переважає зелений колір?
  • Коли найчастіше співає соловей? Чим це пояснити?
  • Чому, на вашу думку, у творі присутній саме образ солов’я?
  • Що він собою символізує?

 Соловей  – давній тваринний символ України, він вважається святим і вільним птахом, співцем добра і кохання, символом весни і волі, високого натхнення і неперевершеного таланту.

  • Як названо солов’їний спів у творі?
  • Чим викликаний самотній спів солов’я біля могили?
  • Хто, на вашу думку, міг бути похованим на тому місці, де співає самотній птах?
  • Про що свідчить вплив солов’їного співу на внутрішній стан людини?
  • Поясніть, що мав на увазі автор поезії, зазначаючи: «Співа співець — ніхто йому з душі не кине квітку!»?
  • Як, на ваш погляд, сприйняла героїня твору самотнє тьохкання солов’я над могилою, біля якої вона перебувала?
  • Для чого дівчина відвідувала могилу? Відповідь вмотивуйте, висловлюючи власні припущення.
  • Який мотив є провідним у творі?
  • Що свідчить про сумний настрій у вірші?
  • Які елементи романтизму у поезії ви можете виділити? 

5.3. Літературний аналіз твору

Тема: відтворення краси весняної природи, яку доповнює сумний спів страждаючого солов’я.

Ідея: утвердження чаруючої пісні солов’я, що здатна розрушити людські серця.

Рід: лірика

Жанр: інтимна лірика

Художні засоби:

Епітети: зелений сад; зеленая могила; вірші люб’язні; серця приязні; странний спів; смутна, тиха, самотня могила.

Метафори: сад вдяга весна; могила забриніла;«соловейко затлямка, засвистить; солов’ї ведуть танок; соловей оплакує біди людськії; жаль ллється в серця; соловей застогнав; співець із миром розпростився;  з душі не кине квітку; серденько… глас пташки розпізнало; серденько пісня розрушала.

Порівняння: Жаль ллється в серце, як в квіти крапельки дощовії.

Гіпербола: І в небо думкою влетів, між зорями співає

  1. Опрацювання навчального матеріалую Віктор Забіла

Ще одним представником харківської школи поетів-романтиків є Віктор Миколайович Забіла. Народився митець у 1808 році на хуторі Кукуріківщина, на Чернігівщині в сім’ї дрібного поміщика, нащадка старовинного козацько-старшинського роду.

У 1822–1825 роках навчався у Ніжинській гімназії вищих наук. За свідченням Пантелеймона Куліша, Забіла вчився там разом з Гоголем і навіть сидів з ним на одній лаві.

У 1825–1834 роках служив у війську. Вийшов у відставку в чині поручника, та повернувся до свого маєтку. Поруч з його хутором був хутір Мотронівка, що належав далеким родичам Забіли панам Білозерським. Поет закохався у Любу Білозерську, що була сестрою дружини Пантелеймона Куліша  Ганни Барвінок Дівчина теж покохала Забілу, відбулися вже заручини і призначена дата для шлюбу. Та в цей час неподалік Мотронівки купив собі село багатий вдівець — поміщик Боголюбцев, і батько Люби Білозерської силоміць віддав її за нього. Забіла дуже болісно сприйняв цей удар і сильно змінився, перетворившись з веселого і дотепного молодого чоловіка на сумну людину. Історія власного нещасливого кохання постає і у його творах, які він, до речі, почав писати ще в середині 30-х років, але тільки деякі з них були надруковані за життя поета. Три його вірші опублікував Євген Гребінка у 1841 році в альманасі «Ластівка». Видрукована на початку 40-х років збірка з невідомих причин не дійшла до читача. Повну збірку творів — «Співи крізь сльози» — видано в 1906 році у Львові заходами Івана Франка. І хоч твори не друкувалися за життя автора, проте вони були добре відомі в народі, їх поширювано в рукописних збірках, виконувано як народні пісні. Зокрема, поезію, яку ми з вами розлянемо  «Соловей» поклав на музику Михайло Глинка.

  1. Робота над змістом твору В.Забіли «Соловей»

7.1. Прослуховування аудіозапису «Соловей»

7.2. Бесіда за питаннями

  • Які емоції викликав у вас цей твір?
  • Якими є його основні мотиви?
  • Чи можна сказати, що цей твір сумний?
  • Як ви вважаєте чому?
  • Як би ви визначили його жанр?

Елегія – один із жанрів лірики, вірш, у якому виражені настрої смутку, журби, задуми.

  • Який літературний прийом використовується у творі для досягнення цього ефекту?
  • Чи наявні у творі образи-символи?
  • Які саме?
  • Чи є «соловейко» Віктора Забіли таким самим, як «соловей» твору Костомарова? Чому?
  • Чому для ліричного героя ближчим є стогін пугача? Що собою символізує цей птах?

Пугач (сич, сова) — народнопоетичний символ смерті, пітьми. Крик пугача віщує   біду.

  • Які мотиви твору?
  • Які ознаки романтизму наявні у ньому?

7.3. Літературний аналіз твору

 Тема: відтворення страждань ліричного героя, яке поглиблюється від співу солов’я.

Ідея: возвеличення чаруючої пісні птаха, що здатний впливати на внутрішній стан людини, її почуття.

Рід: лірика

Жанр: елегія

Художні засоби:

Епітети: темна ніч; пісня чорна; лиха година

Метафори: серце б’ється; щебет… душу роздирає; серденько замре; лунь піде; зійде сонце; пісня душу роздирає; б’ється серце; дух завмирає; пугач стогне.

Порівняння: затьохкаєш, свиснеш, наче заграєш

Зменшувально-пестливі форми: близенько, малюсеньких, раненько, соловейку.

  1. Опрацювання навчального матеріалу. Михайло Петренко

Михайло Петренко – один із найчуттєвіших поетів-романтиків харківської школи. Народився майбутній письменник у 1817 році у Слов’янську на Донеччині. Як і де проходили початкові етапи навчання юного Михайла невідомо, але з 1833 року, Михайло проживав і вчився в Харкові, а у 1837 році вступив до Харківського університету на юридичний факультет, той самий, звідки й пішла харківська школа романтизму.

Вперше згадка про поета Михайла Петренка з’явилася в 1841 році в поетичному альманасі «Сніпъ», в якому під загальним заголовком «Думки» було надруковано декілька віршів поета. До нас же дійшло лише дев’ятнадцять його поезій. Однією з них є славнозвісний твір «Небо», покладений в основу всесвітньовідомої пісні-романсу «Дивлюсь я на небо», аранжування до якої зробив польський та український композитор Владислав Заремба. Пісня настільки полюбилася, що її почали наспівувати, а у наш час, дехто навіть вважає, що вона народна. До речі, саме ця пісня першою пролунала у космосі: коли в далекому 1962 році Радяеський Союз запустив на орбіту новий космічний корабель «Восток-4», його вів всесвітньовідомий космонавт українець Павло Попович, пролітаючи над рідним краєм, Попович вирішив вийти в ефір із привітаннями до землян, заспівавши «Дивлюсь я на небо…». Давайте й ми прослухаємо її у класичному виконанні.

  1. Робота над змістом твору М.Петренка «Небо»

9.1. Прослуховування аудіозапису твору

9.2. Бесіда за питаннями

  • Яким настроєм оповита ця пісня?
  • Як ви вважаєте, за яких обставин людина звертається до неба?
  • Як герой характеризує власну долю?
  • Через що страждав хлопець?
  • Чому, на ваш погляд, світ для героя є нестерпним?
  • Чим викликано те, що хлопець нудиться світом?
  • Чому життя на небі герой вважає кращим, ніж на землі?
  • Що символізує небо?
  • Які образи-символи ще наявні у творі?

9.3. Укладання таблиці «Символи твору»

Символ Значення
небо Височінь, недосяжність
сонце Слава, велич
місяць Циклічність часу, вічність, оновлення
земля Щедрість, гріхопадіння
світ буденність
крила Мрія, творчість, натхнення
Сокіл та орел Відвага, сміливість, гордість
  • Чи можна сказати, що поезія просякнута духом романтизму? Аргументуйте
  • А до якого жанру він належить?

 Пригадайте: медитація (лат. meditatio — роздум) — вірш філософського змісту, в якому автор передає свої глибокі роздуми про деякі важливі проблеми, інколи глобального значення (життя і смерть, дружба і кохання, людина і природа). Особливого поширення цей жанр набув у поезії сентименталістів і романтиків.

9.4. Літературний аналіз твору

Тема: зображення прагнення ліричного героя віднайти своє місце в життєвому вирі через власну невизначеність, бідність, сирітство.

Ідея: висловлення співчуття хлопцеві, який позбавлений батьківської ласки, піклування і приречений на довічне страждання.

Рід: лірика

Жанр: медитація

Художні засоби:

Епітети: ясний світ; далекеє небо

Метафори: втопити горе; втонути в хмарах од освіта

  1. Підсумки уроку

11. Домашнє завдання

Стаття підручника с. 143-145;

Написати есе за темою «Мотиви поезій поетів-романтиків»

Завантажити: Урок позакласного читання. Мотиви та образи творів поетів-романтиків (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 16.5 MB, Завантажень: 446)
Back to top button