Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Урок літератури рідного краю. Олена Білозерська «Кіборг Джміль, або По чім халва на Пришибі?» (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Урок літератури рідного краю. Олена Білозерська «Кіборг Джміль, або По чім халва на Пришибі?»

Мета: познайомити учнів із сучасними творами для дітей про події на сході Україні на прикладі збірки «Героям слава!», зокрема оповіданням Олени Білозерської «Кіборг Джміль, або По чім халва на Пришибі?»; опрацювати ідейно-тематичний зміст твору, особливості сюжету; з’ясувати жанрові особливості твору, охарактеризувати героїв; виховувати почуття патріотизму, громадянської самосвідомості, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції.

ХІД УРОКУ

  1. Слово вчителя

Історія будь-якого народу містить періоди та дати, що є вирішальними та доленосними в його житті. Ми повинні пам’ятати і не забувати героїчні сторінки, коли проливали кров патріоти. Адже хто не знає минулого, не вартий майбутнього. В цьому ми переконались, коли опрацьовували зміст оповідання Олександра Довженка «Ніч перед боєм», хоча період Другої світової війни – не єдина чорна сторінка у нашій історії. Не слід забувати, що на сході України досі палає війна. Нова Україна народжується у цій боротьбі, бо її свободу відстоює увесь український народ.

Тема війни не оминула жодного українця, і, звичайно, не оминула і письменницьку творчість. Адже весь той біль війни вони можуть виплеснути словами на папері, щоб пам’ятали нащадки…

Події останніх років описують сучасні українські письменники: Василь Шкляр у романі «Чорне сонце», Галина Вдовиченко в романі «Маріупольський процес», Світлана Талан в книгах «Оголений нерв», «Повернутися дощем», «Ракурс» тощо. Не оминула тема війни на Донбасі і дитячу літературу.

  1. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці ми познайомимося зі збіркою оповідань «Героям слава!», прочитаємо та проаналізуємо одне з них – оповідання Олени Білозерської «Кіборг Джміль, або По чім халва на Пришибі?»

  1. Опрацювання навчального матеріал

Збірка оповідань «Героям слава!» – збірка про героїв фронту і тилу. Ця збірка вийшла невеликим накладом усього у 10 000 у 2015 році  в дитячому видавництві «Мамине сонечко» і вміщувала 8 оповідань різних авторів. Наступного, 2016 року, вийшла друга частина збірки, накладом у 5000 примірників, що містила 10 оповідань.

У передмові до збірки цієї збірки, адже сьогодні ми будемо читати оповідання, що входить но неї, зазначено:

«Наші воїни повертаються з війни. І розповідають-розповідають-розповідають. Або скупо кидають по слову. Або просто мовчать.

Але ми хочемо почути їхні розповіді, нам потрібно знати про все: про бойових побратимів; про героїчні вчинки, які самі воїни вважають простою роботою; про помічників, без яких не обійтися; і про нас з вами. Бо ми всі – своїми діями і мріями – наближаємо перемогу!

Звичайно, оповідання у цій книжці не завжди в усіх деталях збігаються з реальними історіями. Та це – пряма мова воїнів, які боронять Україну!

Віримо в ас! Цінуємо вас! Любимо вас!»

  • Які враження справила на вас передмова?
  • Чи цікаво вам було б прочитати цю книжку? Чому?
  1. Опрацювання навчального матеріалу. Олена Білозерська

Сьогодні ми з вами познайомимося з оповіданням Олена Білозерської. Хотілось би трішки розповісти про саму авторку та про історію створення самого твору.

Олена Леонідівна Білозерська – український журналіст, блогер та громадський діяч, володарка першого місця у всесвітньому конкурсі блогів The Bobs Deutsche Welle за 2013 рік серед блогів українською мовою за версією користувачів.

Народилася в родині інженерів 5 серпня 1979 року у Києві. Закінчила Київський національний університет культури і мистецтв. З початку 2004 року починає працювати у журналістиці. З травня 2014 року бере безпосередню участь у бойових діях на Донбасі у складі добровольчого корпусу «Правий сектор» (2014—2015) та Української Добровольчої армії (2016—2017).

У 2018 році закінчила офіцерські курси при Національному Університеті оборони України ім. Черняховського і підписала контракт зі ЗСУ. Командує артилерійським взводом у 503 окремому батальйоні морської піхоти.

13 жовтня 2018 року нагороджена орденом «За мужність» ІІІ ступеня.

У вересні 2019 року Олена Білозерська видала документальну книгу «Щоденник нелегального солдата», який охоплює період 2014—2017 рр. — час служби автора в ДУК «Правий сектор» та Українській Добровольчій армії.

Маючи досвід журналіста і воїна Олена Білозерська знає багато справжніх історій війни. Одна із них – оповідання «Кіборг Джміль, або По чім халва на Пришибі» – твір створений на основі розповіді харківського воїна на позивний Джміль.

  • Як ви вважаєте, про що може бути ця розповідь?
  • Що ми можемо сказати про Джмеля, ще не читавши твору?
  • Що вам відомо про «кіборгів»? Кого так називають?
  • У чому полягає їхній подвиг?
  1. Інформація про кіборгів

Перегляд відео:

  1. Слово вчителя

Словник сучасної української мови та сленгу визнав «кіборгів» словом 2014 року. Слово, яке отримало своє нове значення у вересні 2014 року, швидко підхопили користувачі соцмереж, а вслід за ними і традиційні ЗМІ та політики. Прикметно, що слово «кіборги» у значенні «захисники Донецького аеропорту» подарував українській мові у вересні 2014 року проросійський бойовик. Тоді він намагався пояснити, чому передові загони російсько-терористичних військ у всеозброєнні не можуть взяти Донецький аеропорт, який захищає кілька десятків українських військових зі стрілецькою зброєю.

У 2017 році вийшов фільм Ахтема Сеїтаблаєва «Кіборги. Герої не вмирають» про оборону Донецького аеропорту під час війни на Донбасі.
І саме розповідь від імені одного з «кіборгів» ми дізнаємось сьогодні на уроці, опрацювавши оповідання.

  1. Теорія літератури
  • Пригадайте, який жанр літератури називають оповіданням?
  • Які ознаки оповідання?

Оповідання — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу.

  1. Робота над змістом твору
  • Читання оповідання «Кіборг Джміль, або Почім халва на Пришибі?»

Кіборг Джміль, або «Почім халва на Пришибі?»

Думаєте, герої живуть десь далеко чи бувають лише у фільмах? Або їх створюють письменники, описуючи неймовірні, карколомні пригоди? Ні! Герої живуть серед нас. Просто часто зовні вони нічим не вирізняються, а про свої подвиги розповідати не дуже люблять.

Мені ж пощастило знати одного з таких героїв – кіборга Джмеля із Харкова.

Що ж із ним сталося, запитаєте? А от що.

***

  • Ваше завдання – зайняти будівлю, встановити такий собі блокпост у буферній ­­­зоні між нашими позиціями та позиціями сепаратистів, – було завдання згори.

Тож я і ще п’ятеро бійців облаштувалися в будівлі аеропорту. Основним завданням було – спостерігати, хоча і зброя у нас була, і за необхідності ми могли відкрити вогонь.

Цілий тиждень до нас виїжджав танк, не доходячи близько півкілометра до нашої позиції. Приблизно на цій же відстані – ворог. Інколи звідти стріляли. А ми вже на слух визначали: якщо спалах, а за дві секунди звук – значить, від нас це метрів п’ятсот-шістсот.

По ночах звідти ж до нас летіли освітлювальні ракети. Вороги здогадувалися, що у будівлі хтось є. адже вежа аеропорту – ідеальний спостережливий пункт, а в разі необхідності – захисна точка. Та ми себе не видавали. Навіть коли по нас стріляли.

Час від часу вороги наближалися до нас. Не заходили, але ходили внизу, тупотіли. Проте у нас був чіткий наказ: сидіти тихо. Тож я як старший бігав до інших бійців, умовляв їх «Тихіше! Тихіше!!! Усе сховайте, не паліть!»

Важко навіть уявити собі, як це складно – просто сидіти і нічого не робити, коли біля тебе, за кілька метрів, ходить ворог…

Я і Сєвєр завжди були разом. Усі міняли, а ми не хотіли мінятися. Нам чомусь здавалося, що ми чудово тримаємо позицію, і якщо прийдуть інші, то вони не зможуть її тримати краще за нас. Ті, хто був із нами, ледве стримуватися: їм постійно хотілося хоч одненьку гранату кинути. Адже сепаратисти так близько, що чути їхні кроки, чути, як у них під ногами тріщить скло, чути навіть тихе покашлювання.

Так ми сиділи, щомиті випробовуючи силу волі, майже тиждень. І танк так само щодня виїжджав. І ми розуміли, що варто йому лиш проїхати на ті 500 метрів далі вперед, щоб від нашого будиночка нічого не залишилося.

Тож ми наважилися зв’язатися з командуванням:

  • Дозвольте артилерії знищити танк! Я відповідаю за людей, що тут.
  • Ні, поки що не можна цього робити.

Коли наступного разу до нас привели зміну, ми з Сєвєром вже самі просилися піти якось лякнути той танк. Може, й не поцілити в нього, проте хоч би десь поруч влучити…

І одного разу таки не стрималися. Вночі танк під’їхав до наших позицій і почав стріляти. Ми з Сергієм Сєвєром вийшли до нього. Мій товариш взяв гранатомет, я – кулемет. За нами вийшла ще група, щоб прикрити у разі чого.

Два чи три дні після того танк не виїжджав.

І якось виїхав удень. Ми побігли прямо на нього…

А вночі вороги прийшли нас «зачищати».

Прокидаюся й чую, як вони стоять прямо під вікнами і розмовляють. Голосно, не ховаючись. Скільки їх там було – ми навіть не здогадувались. Це вже потім дізналися, що багато. А нас усього лише шестеро!

І от ми напоготові. Одягли бронежилети, взяли зброю.

Розійшлися по різних місцях. Нерви на межі…

А сепари все стоять і розмовляють, вирішують, хто куди піде. Прислухавшись, ми нарахували близько тридцяти осіб. Було ясно, що допомоги нам не чекати. І тут хтось не витримує і кидає гранату. Голоси замовкли. Одна, дві, три, чотири секунди… тиша…

Стріляють! Вікна розлітаються на друзки, летять уламки каміння. Наступ! Вороги вибивають двері і входять у коридор. Та далі не йдуть: бояться. Де ж їм знати, як нас тут – «багато»! постріляли в коридорі і вийшли.

Оточили.

Я бігаю від вікна до вікна, кидаючи гранати. Так хочеться їх змусити думати, що нас тут як мінімум зо два десятки. А Сєвєр взагалі безстрашний. Дивлюся: бере РПГ і з криком «А зараз дізнаєтеся, по чім халва на Пришибі!» підбігає прямо до вікна та стріляє на вогники. Він сумчанин, у них там є приказка така «Зараз я вам покажу, по чім халва на Пришибі!» (Пришиб – район у Сумах).

Хвилин зо дві так стріляв, не боячись, що він сам – легка мішень, адже стояв, не ховаючись.

І тут я розумію, що треба їх брати «на слабо». Ми ж чудово знаємо, що як тільки вони зайдуть – то всі потонуть у крові: і ми, і вони.

Я з кулеметом підбігаю до вікна і кричу їм: «Здобудеш Українську державу або загинеш у боротьбі за неї!» І стріляю. У відповідь – тиша.

Біжу до іншого вікна. Там кричу: «Герої не вмирають – вмирають вороги!». Стріляю.

Знову тиша у відповідь.

Чую, як Сєвєр біля іншого вікна кричить якусь пісню і теж стріляє. А решта наших мовчать. Кілька разів стрільнуть – і тиша. Я так і не зрозумів, що вони робили в цей час. Та вже потім нам казали, що той штурм ми з Серьогою відбили вдвох. Посіявши паніку серед ворогів!

І орки пішли. Не ризикнули зайти.

Отак ми з Сєвєром удвох відбили наступ ворога. В екстремальних умовах людина здатна на такі вчинки, про які навіть не здогадується.

Я завжди пам’ятатиму мого побратима-героя Сєвєра. Йому було всього вісімнадцять. Було і назавжди лишиться…

Коли в мене народиться син, я назву його Сергієм і розказиватиму йому, що герої живуть серед нас.

  • Бесіда за питаннями
  • Які враження справив на вас твір?
  • Що ви можете сказати про його головних героїв?
  • У чому полягав їхній героїчний вчинок?
  • Як ви розумієте слова Джмеля «В екстремальних умовах людина здатна на такі вчинки, про які навіть не здогадується»?
  • Чи знаєте ви випадки, які впливали на дії людей? З чим, найчастіше, це було пов’язане?
  • Характеристика персонажів твору

Складіть характеристику героїв твору за планом:

  1. Дані про героя (з якої книги, головний чи другорядний, центральний чи епізодичний).
  2. Портрет героя (якщо змінюється, то як?).
  3. Вчинки героя. Як вони розкривають його внутрішній світ?
  4. Мова героя.
  5. Ставлення до героя інших персонажів твору. Чим воно зумовлене?
  6. Додаткові художні відомості (деталі, описи, тощо, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються).
  7. Ставлення автора до свого героя.
  8. Ваше ставлення до героя
  • Зверніть увагу на мову «кіборга» Джмеля?
  • Які слова він використовує?
  • Чи знаєте ви значення цих слів та виразів ?

спалити – підвести, видати, зрадити співучасників.

сепари – громадяни України, які воюють за ДНР та ЛНР.

орки – росіяни.

  • Що можна сказати про Джмеля, якщо у своєму мовленні він використовує жаргонізми та військовий сленг?
  • А які фрази він говорив під час оборони?
  • Як його це характеризує?
  • Літературний аналіз твору

Тема: розповідь кіборга Джмеля про відбиття наступу ворогів під час захисту Донецького аеропорту.

Ідея: возвеличення мужності, сміливості, патріотизму, кмітливості та рішучих дій; засудження війни

Жанр: оповідання

  1. Підсумки уроку у вигляді творчої рефлексії

Які враження на вас справило оповідання? Чим воно схоже на твір Олександра Довженка «Ніч перед боєм»? Свої думки викладіть у формі міні-есе. Час для виконання роботи – 5 хвилин.

  1. Домашнє завдання

Есе «Українська воєнна проза. Яка вона?»; розпочати читання твору Ніни Бічуї  «Шпага Славка Беркути»

Завантажити: Урок літератури рідного краю. Олена Білозерська «Кіборг Джміль, або По чім халва на Пришибі?» (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 9.4 MB, Завантажень: 17)
  
Back to top button