Конспекти уроків основи здоров'я 5 класУсі уроки основ здоров'яФайли

Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами (5 клас. Основи здоров’я)

Автор: Якимець Тетяна Василівна

Навчальний заклад: ЗЗСО “Березновільська гімназія”

Тема. Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі.

Мета:

  •  дати поняття про життя і здоров’я як найважливішу умову щасливого життя; ознайомити учнів з правилами поведінки під час знайомства;
  •  розвивати уміння дітей спілкуватися і підтримувати товариські стосунки в класі, між хлопчиками і дівчатками, в школі з однолітками;
  •  визначити поняття “насилля”, “види насилля”,розширити знання учнів про правила поведінки в учнівському середовищі;
  • розвивати вміння протидіяти психологічному тиску;
  •  виховувати загальнолюдські чесноти; тактовне ставлення один до одного.

Обладнання: підручник для 5 класу, сердечка з паперу, папір для роботи в групах.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання.

Треба всім нам привітатись:

– Добрий день!
(до гостей повернутись)
Дружно весело сказати:
– Добрий день!
Вліво-вправо повернемось
Туди-сюди усміхнемось
Добрий, добрий, добрий день

ІІ. Рефлексія настрою і емоційного стану

Вчитель. Перед початком нашої роботи давайте поговоримо про ваш настрій. (лунає фрагмент із циклу «Звуки природи. Спів пташок» ). Скажіть, будь-ласка,  з яким настроєм ви прийшли на урок?

Зараз кожен з вас вибере смайлик відповідного кольору, і подивимося чи насправді ви прийшли на урок з таким настроєм.

  • жовтий колір– ви пасивні, задумані, розсіяні;
  • зелений – ви активні, життєрадісні, готові до сприйняття нового;
  • голубий – ви мрійливі, швидка реакція на події:
  • рожевий – ви замріяні, реакція повільна, думки далекі від уроку.

Я хочу ,щоб у вас всіх був хороший настрій протягом уроку .Я всім роздам смайлики з веселим виразом обличчя.

ІІІ. Повторення правил роботи

Вчитель. Для успішної роботи на сьогоднішньому занятті  нам необхідно повторити  правила – правила яких ми з вами будемо дотримуватися.

  • Не перебивати.
  • Не критикувати .
  • Дотримуватися правила « піднятої» руки.
  • Поважати думку іншого.
  • Бути активними.
  • Говорити по черзі.

Закріпимо правила умовним підписом. Приймаємо такі правила. Дякую.

ІV. Актуалізація опорних знань.

 Діти ,про що ми говорили на минулому уроці?

Відповіді учнів.

Вчитель. Я зараз задам декілька запитань по тій темі.

– Яких правил необхідно дотримуватися, спілкуючись з дорослими?

– Як ви допомагаєте батькам вдома? А бабусям і дідусям?

– Чи потребує ще хтось нашої уваги?

Молодці!

V. Мотивація навчальної діяльності.

 Вправа «Таємничо-чарівна хвилинка».

– У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Можливо, хтось здогадається, що це може бути? /Варіанти відповідей дітей/.

  • Хто з вас хоче це побачити? Підходьте по одному, зазирніть, але поки що не розповідайте, кого ви там побачили аж доти, поки всі, хто бажає, не зазирнуть туди.

(Діти по черзі заглядають у скриньку.

  • То кого ви бачили в чарівній скриньці? (Діти називають себе, бо на дні скриньки – дзеркало).
  • Так, кожен із вас побачив у чарівному дзеркалі себе. Бо людина – найцінніший скарб на Землі! Тому нам необхідно піклуватися про себе, про людей, що знаходяться поруч.

Послухайте таку історію:

Двоє хлопчиків сидять на лаві. Осторонь чоловік читає газету. Один із хлопців каже:

– Вчора моя бабуся казала, щоб я вчився бути ввічливим.

Другий:

– Для того, щоб бути ввічливим, необхідно частіше говорити слова “будь ласка”, “прошу”, “вибачте”.

– А ще при зустрічі потрібно знімати шапку. Це ж сказано у Правилах для учнів.

– Зовсім не важко бути ввічливим. Було б тільки бажання. Я завжди буду ввічливим. А ти?

– Я теж.

У цей час підходить дівчинка з книжкою, хоче сісти біля них, але хлопці розсілися так, що місця на лавці немає. Побачивши, що дівчинка не відходить від лавки, один із хлопців каже:

– Будь ласка, відійди трохи вбік, а то через тебе не видно нічого.

– Пробачте, – сказала дівчинка і відійшла вбік.

– Спасибі, – сказав хлопець і повернувся до друга, щоб продовжити розмову про ввічливість.

Чоловік з газетою піднявся і сказав:

– Сідай, будь ласка, дівчинко. А у вас, хлопці, слова розминаються з ділом.

Хлопчики здивовано подивилися один на одного.

Вчитель.

– Чому так сказав чоловік хлопцям?

– Що повинні були зробити хлопці?

VI. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель. Сьогодні ми поговоримо про спілкування хлопчиків і дівчаток, ви дізнаєтесь, як себе поводити при знайомстві, як підтримувати товариські стосунки з однолітками ,а також, коли вас ображають.

Вправа “Дерево очікувань”

 Вчитель. Пропоную вам на яблучках, які ви знайдете у себе на спинках стільців, написати, а потім озвучити, що ви чекаєте від нашої зустрічі і прикріпити їх до нашого дерева.

(Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе;   будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )

VIІ. Вивчення нового матеріалу.

 Вправа «Мозковий штурм».

Вчитель.  Де школяр здебільшого проводить свій час?

Удома, в школі, у дворі, , спортом або ще чим-небудь.

Багато часу ви проводите в школі , спілкуєтесь, ось чому так важливо мати гарні стосунки з однокласниками – адже вони перебувають поруч із вами більшу частину вашого шкільного життя.

Вчитель.

– Давайте згадаємо, що таке спілкування

Спілкування – це обмін думками, враженнями.

Іноді буває, що хтось недочув чи неправильно зрозумів іншого. Через це можуть виникати непорозуміння, які призводять до неприємностей. На жаль, частою є й інша ситуація – більш “ сильні ” учні висміюють слабших, дають їм прізвиська, ображають, віднімають гроші.

Слово вчителя: «Вміння обирати добрих, надійних друзів дуже важливе.

А чи знаєте ви, яким має бути справжній друг? Давайте про це поговоримо».

На дошці висить дві картки з написом «+», з іншого — «—» .

Ваше завдання : Із запропонованих речень  визначити те, що робить справжній друг «+», і те, чого він ніколи не робить «—».

– Завжди смішить своїх друзів, намагається поліпшити їм настрій.

– Має гарні іграшки, але нікому їх не дає.

– Дружить тільки для власної вигоди.

– Завжди готовий захистити свого друга, якщо хтось його ображає.

– Співчуває другові, коли в того неприємності, втішає його.

– Зловтішається, коли друг отримує низьку оцінку.

– Відвідує друга в лікарні. Завжди готовий вислухати друга і допомогти.

– Підбиває друзів на погані вчинки (прогуляти урок, збрехати батькам).

– Відмовляється робити щось погане і відмовляє від цього друзів.

– В усьому підтримує свого друга, навіть якщо це може комусь зашкодити.

– Міняє друзів, як рукавички.

– Розпускає плітки про свого друга.

– Намовляє друзів проти інших дітей.

– Не розкриває таємниць, які йому довірив друг.

– Багато обіцяє, але нічого не виконує.

– Запрошує на свій день народження тільки тих, хто приносить дорогі подарунки.

– Забуває про день народження друга.

– Вітає друзів зі святами.

– Ніколи не ділиться із друзями цукерками чи іншими смаколиками.

– Якщо друг голодний, готовий поділитися з ним своїм сніданком.

– Читає без дозволу особистий щоденник друга.

– Насміхається над другом, критикує його одяг і зачіску.

– Допомагає другові з домашніми завданнями, пояснює те,  що той

– Любить говорити тільки про себе.

– Цікавиться справами свого друга.

– Не обманює своїх друзів.

– Навчає друга робити те, що вміє сам.

– Приділяє увагу своєму другові: телефонує, підтримує його в соціальних мережах.

– Забороняє своєму другові спілкуватися з іншими дітьми.

Вчитель.

  • Які риси характеру необхідні для дружби?

(Чесність, вірність, щирість, щедрість тощо.)

  • Які риси характеру не підходять для дружби?

 (Жадібність, хвалькуватість, заздрісність тощо.)

Вчитель. У вашому віці хлопчики здебільшого прагнуть спілкуватись з хлопчиками,  а дівчатка — з дівчатками. Вважають, що з дітьми протилежної статі їм буде нецікаво. І через це іноді багато втрачають. Так, один ваш ровесник ціле літо нудився на самоті лише тому, що принципово не грався з дівчатками. А одна з дівчаток відмовилася від цікавої подорожі через те, що там були лише хлопці. Однак хлопчикам і дівчаткам можна знайти спільні інтереси, щоб разом цікаво проводити дозвілля».

Вчитель:  А зараз ми об’єднаємось  у 2 групи — хлопчики і дівчатка.

Ваше завдання, написати ігри в які любите грати разом.

А зараз порівняємо ігри хлопчиків і дівчаток, і побачимо чи є спільні.

«Не існує суто хлоп’ячих чи суто дівчачих розваг. Хлопчики і дівчатка можуть гратися разом”.

Слово вчителя: «На жаль, діти не завжди вміють мирно розв’язувати свої проблеми. Тому в школі трапляються сварки, бійки, знущання над слабшими. Все це — прояви агресії і насилля, які ще називаються булінгом.  Найпоширенішими проявами агресії у вашому середовищі є бійки, штовхання, а також  прізвиська, обзивання, кривляння. Як і те, коли не беруть у гру чи виганяють із неї, псують чиїсь речі. Усе це — булінг. А вимагання грошей, чужої власності є найнебезпечнішими випадками, за які винуватці та їхні батьки відповідають за законом.

Давайте переглянемо відео, у якому є поради, як поводитися в ситуаціях булінгу».

Перегляд відео

«Як боротися із булінгом»

Запитання для обговорення:

Які ви кроки запам’ятали для подолання булінгу?

Який перший крок подолання булінгу? Не бійся просити про допомогу.

-Який другий крок? Не тримай у секреті.

-Який третій крок? Не звинувачуй себе.

– Який четвертий крок? Не оправдовуй кривдників.

-Який п’ятий крок? Звертайся до адміністрації школи.

 VIIІ .Відео руханка.

ІХ. Узагальнення та систематизація знань. Вирішення ситуативної задачі

Попрацюйте в групі.

Обговоріть ситуації, що виникають під час спілкування однокласників. Поміркуйте, як потрібно діяти в цих ситуаціях. Обговоріть висновки в класі.

1.У Наталки старшокласники постійно забирають гроші, які мама дає на обід, і погрожують, що коли розповість – поб’ють. Наталка весь тиждень ходить голодна, а батькам сказати боїться. Порадьте, що робити. (Відповіді учнів)

  1.    На шкільну дискотеку хлопчики й дівчатка принесли кілька різних за стилем музичних записів. Одні хотіли танцювати реп, інші — диско. Вечірка зривалася. Вчителі дали 5 хвилин, щоб діти домовилися. Інакше дискотеку припинять.

Використовуючи правила культури спілкування, знання про впевнену поведінку, запропонуйте вихід із цієї ситуації.

  1.    Щодня батьки дають п’ятикласнику Сергію 10 гривень на булочку. Це помітив семикласник Андрій. Він попросив позичити гроші до завтра. Наступного дня не віддав, сказав, що забув,і попросив позичити гроші знову. Так повторювалося упродовж тижня.

Що відбувається насправді? Який вихід із ситуації ви бачите?

Вправа –  дослід «Моя дружба»

Я зараз роздам сердечка, які ви самі виготовляли і доклали немало зусиль.

– Уявіть, що ці гарні сердечка – це ваша дружба. А спробуймо розірвати їх.

–  Вам було шкода це робити?

– Легко вони розірвалися?

А тепер спробуйте зробити так, щоб ці серця (уявна ваша дружба) стали знову цілими.  Чи легко це зробити? У нашому, випадку – неможливо…

Отже, який висновок ви можете зробити?

(Зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо..).

Відеозапис “Поради при спілкуванні”     

 Х. Підсумок.

Вправа  «Сонечко побажань».

З початку заняття у нас в центрі лежить красива модель сонечка. І я пропоную оживити її. Для цього по черзі ви берете стрічечку-промінець і промовляєте побажання.

– Я бажаю, щоб всі були здорові…

(Діти беруть стрічки-промінці і по черзі промовляють побажання.)

 Роздача висновків із уроку

   ХІІ. Домашнє завдання

Підготувати приказки про спілкування

 ХІІІ. Прощання

 Відеозапис пісні “Справжній друг”

Рефлексія.

ХІV. Домашнє завдання

Завантажити: Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами (5 клас. Основи здоров’я) + Сертифікат (Розмір: 345.9 KB, Завантажень: 129)
  
Теґи
Back to top button
Close