ГоловнеУчительська

Звіт Міністра освіти і науки України Сергія Квіта про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України у 2015 році

16 лютого 2016 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти, на якому було заслухано звіт Міністра освіти і науки України Сергія Квіта про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України у 2015 році.

Як зазначив Сергій Квіт щодо реформування галузі освіти, Міністерство разом з профільним комітетом Верховної Ради України, громадськістю та експертами розробили два важливих законопроекти «Про освіту», «Про професійну освіту». Ці проекти законів уже внесені на розгляд до Верховної Ради, і як сподівається Міністр, будуть невдовзі прийняті Парламентом.

За словами Сергія Квіта, одне із важливих завдань, над яким працює Міністерство освіти і науки – оновлення змісту і стандартів освіти. У 2015 році було спрощено навчальні програми для учнів 1-4 та 5-9 класів загальних середніх навчальних закладів. «Велика проблема наших шкіл – перевантаженість програм, тому спростити і зробити їх більш цікавими для дітей – надважливе завдання», – підкреслив Сергій Квіт.

У 2015 році збільшено кількість годин на вивчення іноземної мови. Вперше в країні запроваджено літні мовні табори, якими було охоплено 120 тисяч школярів. «Це великий волонтерський проект, до якого залучили як вітчизняних, так і зарубіжних партнерів. Ми намагалися охопити літніми мовними таборами і сільські школи. Він триватиме і в цьому році», – повідомив Сергій Квіт.

Міністр зазначив, що Урядом у 2015 році було виділено 100 млн на обладнання для кабінетів фізики, а також закладено 650 млн гривень для придбання шкільних автобусів. Іншу частину коштів на шкільні автобуси повинна забезпечити місцева влада. «Питання шкільних автобусів є важливою складовою створення опорних шкіл. Опорні школи – в центрі уваги Уряду на цей рік, на їх створення виділено 200 млн гривень», – додав Сергій Квіт.

Окрім того, Міністерство освіти і науки розробило і затвердило 78 державних стандартів професійно-технічної освіти, створило 84 сучасних навчально-практичні центри професійно-технічної освіти. Після прийняття закону «Про професійну освіту» особлива увага буде приділятися мережі закладів професійної освіти. «Закон передбачає створення рад стекхолдерів, і в деяких областях такі ради вже починають створюватися. Саме вони визначатимуть, що їм потрібно для розвитку регіону, які професії», – наголосив Міністр.

У 2015 році кількість місць в дитячих садочках зросла на 20 тисяч. Сьогодні МОН працює над зміною санітарних норм, які б відповідали сучасним вимогам. Також внесені зміни до податкового кодексу з метою створення сприятливих умов для діяльності приватних дитячих садочків.

У вищій освіті триває імплементація Закону України «Про вищу освіту» Міністерством розроблено 20 нормативно-правових актів, понад 20 наказів, на погодженні знаходиться 15. За словами Сергія Квіта, Міністерство дотримується принципу університетської автономії – адміністративної, академічної, фінансової.

Сергій Квіт повідомив, що Міністерство працює над питанням відповідності державного замовлення потребам ринку праці. Сьогодні ВНЗ фінансуються за кількістю студентів, і коли зменшуються кошти на підготовку фахівців, зменшується і фінансування університетів. Тому Міністерство працює над кардинальною реформою системи державного фінансування у вищих навчальних закладах – блочно-грантовим фінансуванням. Кошти до вищих навчальних закладів надходитимуть разом із абітурієнтами. «Головна ідея – це базове фінансування вищих навчальних закладів, яке забезпечить життєдіяльність закладу», – пояснив Міністр.

Окрім того, удосконалено систему зовнішнього незалежного оцінювання, запроваджено принцип пріоритетності вступу до вищих навчальних закладів, затверджено новий перелік галузей і спеціальностей, ведеться боротьба з плагіатом. Припинено діяльність понад 90 вищих навчальних закладів і їх філій, які надавали неякісну освіту.

Велика робота проведена у вирішенні питань переведення навчальних закладів із окупованих та непідконтрольних українській владі територій. Як повідомив Міністр, зараз вирішуються організаційні питання переведення кримського Таврійського університету імені Вернадського. Розроблено проект порядку надання державної цільової підтримки для здобуття професійно-технічної та вищої освіти учасникам АТО.

Міністерством розроблено важливий законопроект, що стосується порядку вступу до вищих навчальних закладів для кримчан та дітей з окупованих територій «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території щодо забезпечення прав на здобуття освіти». Цей проект закону передбачає право визнавати кваліфікації, а не документи про освіти, видані окупаційною владою. Окрім того, проектом закону передбачені квоти для кримчан під час вступу до вищих навчальних закладів материкової України.

Сергій Квіт також нагадав, що для того, щоб надати можливість випускникам шкіл з окупованого Криму, Донецької, Луганської областей вступати до вищих навчальних закладів, в кожній області України є перелік шкіл, куди можна звертатися для дистанційного навчання, складання іспитів екстерном та отримання атестату.

За словами Міністра, триває робота над реалізацією нових принципів в управлінні освіти. Так, затверджено нову процедуру ліцензування освітньої діяльності. Змінено процедуру призначення директорів шкіл, які обиратимуться на конкурсних засадах. Скасовано понад 1600 показників галузевої звітності. Спрощено процедуру атестації для дошкільних загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів.

У сфері міжнародного співробітництва Урядом погоджено заявку України на участь у міжнародному дослідженні PISA у 2018 році, реалізується проект модернізації законодавчих стандартів до принципу освіти навчання впродовж життя. Сергій Квіт підкреслив, що великий успіх досягнуто на міжнародному рівні завдяки асоційованому членству України в Програмі ЄС «Горизонт 2020». Сергій Квіт нагадав, що за результатами тривалих переговорів, Україні було надано 95 % знижки у цій програмі. «Здобуті гранти перевищать суму внеску цієї програми»,- повідомив Міністр.

Голова Комітету ВР України з питань науки і освіти Лілія Гриневич зазначила, що перед Урядом постали важливі проблеми, які довелося вирішувати під час військових дій та в той час, як кількість переселенців досягла 1.5 мільйона осіб. І все це позначається на бюджеті України, а також на пріоритетних завданнях, однак освіта і наука повинна бути частиною безпеки, так само, як і армія.

Вислухавши звіт Міністра освіти і науки України Сергія Квіта, Комітет Верховної Ради з питань науки і освіти прийняв рішення взяти звіт Міністра до відома.

Back to top button