Звернення Колегії Міністерства освіти і науки України до освітянської і наукової спільноти Донецької і Луганської областей

Вельмишановні співвітчизники!

Дорогі колеги!

Сьогодні вже всім зрозуміло: в основі трагічних подій на Донбасі лежить не конфлікт між громадянами України, які дотримуються різних поглядів щодо минулого, теперішнього і майбутнього своєї держави, а неприховане інформаційне, фінансове й військове втручання Російської Федерації, метою керівництва якої є максимально послабити Україну, назавжди прив’язати її до так званого «Русского мира».

У серпні цього року героїчні українські війська і добровольчі підрозділи розбили основні сили сепаратистів, очистили від бойовиків більшу частину Донбасу й були готові звільнити Донецьк і Луганськ. Однак пряме військове вторгнення Росії призвело до того, що території, на яких до початку конфлікту проживало понад 3,5 мільйона людей, і сьогодні залишаються непідконтрольними Україні. Права й свободи громадян тут розтоптано терористичними збройними формуваннями, інфраструктуру значною мірою зруйновано, підприємства розграбовано, а населенню загрожує гуманітарна катастрофа.

Президент України Петро Порошенко, Парламент і Уряд роблять усе можливе для того, щоб розв’язати конфлікт мирним шляхом. Внаслідок їхніх зусиль інтенсивність військових зіткнень протягом останніх тижнів значно зменшилася, хоча й досі, на жаль, на сході України від зброї бандитів гинуть силовики й мирні громадяни.

Ми переконані: в кінцевому підсумку Україна за підтримки світової спільноти відновить контроль над усім Донбасом, відбудує цю невід’ємну частину української землі. Але на цьому шляху на нас очікує тривалий і складний перехідний період, упродовж якого, будемо відверті, Україна матиме вкрай обмежені можливості для підтримки й захисту своїх громадян, які проживають на окупованих проросійськими бойовиками територіях.

Ми розуміємо: розгортання за сьогоднішніх умов на цих територіях повноцінного навчального й наукового процесу неможливе, оскільки це насамперед несе фізичну загрозу безпеці, здоров’ю й життю учасників такого процесу. Виходячи з цього, Міністерство освіти й науки забезпечило навчання десятків тисяч учнів і студентів з Донецької і Луганської областей у школах і вишах на тих територіях, які контролюються українською владою. Сотні педагогів і науковців було працевлаштовано в інших регіонах України. Сьогодні на вимогу самих студентів і викладачів ухвалено рішення про переміщення основних ВНЗ, розташованих на окупованій території, до тих місцевостей Донбасу, які перебувають під контролем України (а в ряді випадків – і до інших регіонів держави), що дасть змогу розгорнути повноцінний навчальний процес і наукову роботу. Ми запевняємо: Міністерство надасть для цього всю необхідну матеріальну й організаційну підтримку.

Водночас засоби масової інформації повідомляють, що на окупованих територіях верхівка так званих «ДНР» і «ЛНР» заявила про намір створити свою «систему освіти й науки», базовану на російських програмах і орієнтовану на отримання дипломів російського зразка. Учителів середніх шкіл уже змушують відмовлятися від таких предметів, як українська мова, література, історія, а в оформленні навчальних закладів старанно знищують всі ознаки українськості.

У зв’язку з цим Міністерство освіти й науки заявляє: будь-яку освітню й наукову діяльність, яка здійснюватиметься не у відповідності до вимог законів України, не може бути визнано, а будь-які дипломи, які видаватимуться «установами ДНР і ЛНР», не матимуть жодної юридичної сили. Виходячи з цього, зважаючи на загальній перебіг процесу мирного урегулювання, Міністерство вживатиме широкий спектр заходів, включаючи дистанційне навчання, для забезпечення освітніх потреб громадян України, які проживають на окупованих територіях.

Міністерство визнає: освітяни також несуть свою частку провини за те, що сталося на Сході України, оскільки свідомо деформована попередньою владою освітня система не змогла виховати в значної кількості мешканців Донбасу патріотизму, відпорності до cепаратистських гасел. Курс на децентралізацію процесу виховання в навчальних закладах і пріоритетний розвиток регіональних виховних систем, що провадилися протягом останніх років, сформували неоднозначне розуміння молодими громадянами самого поняття «патріотизм» і своєї ролі у питаннях забезпечення національної безпеки України. Більше того, саме освітяни часто виявлялися втягнуті у формування особливої «людини Донбасу», наділеної низкою ксенофобських комплексів щодо мешканців інших регіонів. Сьогодні ми не маємо права заплющувати очі на ці помилки. Навчальні заклади Донецької і Луганської областей повинні виховувати патріотів, які люблять свій неповторний край і водночас відчувають відповідальність за долю всієї України.

Водночас Міністерство приносить тисячам і тисячам чесних, патріотично налаштованих освітян і науковців Донбасу вибачення від імені держави, яка не змогла захистити їх в умовах російської агресії. Ми висловлюємо глибокі співчуття тим, хто втратив у цьому конфлікті рідних і близьких людей. Ми розуміємо: далеко не всі в силу тих або інших причин зможуть виїхати з окупованих територій. Тому ми закликаємо тих, хто ще певний час вимушений бути і проживати під владою бойовиків, не ставати співучасниками їхніх злочинів, не виховувати молоде покоління в антиукраїнському дусі, знаходити можливість прищеплювати йому ідеали патріотизму й людяності.

Ми застерігаємо: тим, хто сьогодні став частиною керованої з Кремля ідеологічної машини «ДНР» і «ЛНР», місця в демократичній європейській Україні вже не буде. Ми переконані: вся академічна спільнота України повинна дати чітку оцінку особам, наділеним науковими ступенями і вченими званнями, які стали на шлях прямої зради своєї Батьківщини, закликають до кровопролиття і до відторгнення від неї земель вигаданої кремлівськими політтехнологами «Новоросії». Зі свого боку, Міністерство ближчим часом розробить зміни до порядку присудження вчених звань, які дадуть правові підстави позбавляти таких осіб звань професора і доцента.

Україна переживає сьогодні нелегкі й трагічні часи. Всі ми повинні пройти болюче переосмислення і усвідомити очевидне: сусідній народ, який ми впродовж століть вважали братнім, виявився готовим бездумно підтримувати будь-які криваві загарбницькі авантюри свого керівництва. А метою цього керівництва є й далі буде слабка, корумпована, залежна Україна без шансів на європейське майбутнє.

Але ми переконані: ці імперські плани не здійсняться. В історичній перспективі Україна знову буде єдина і, разом зі своїми невід’ємними регіонами – Донбасом і Кримом – посяде гідне місце в об’єднаній Європі. І українські освітяни й науковці зроблять свій гідний внесок у цю велику всенародну боротьбу за наше спільне гідне майбутнє.

Колегія МОН, 20 жовтня 2014 року, м. Київ

Голова колегії Сергій КВІТ

Вельмишановні співвітчизники! Дорогі колеги! Сьогодні вже всім зрозуміло: в основі трагічних подій на Донбасі лежить не конфлікт між громадянами України, які дотримуються різних поглядів щодо минулого, теперішнього і майбутнього своєї держави, а неприховане інформаційне, фінансове й військове втручання Російської Федерації, метою керівництва якої є максимально послабити Україну, назавжди прив’язати її до так званого «Русского мира». У серпні цього року героїчні українські війська і добровольчі підрозділи розбили основні сили сепаратистів, очистили від бойовиків більшу частину Донбасу й були готові звільнити Донецьк і Луганськ. Однак пряме військове вторгнення Росії призвело до того, що території, на яких до початку конфлікту проживало понад 3,5…

Оцінити

0

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*