З чого слід розпочати роботу класному керівникові?

Класне керівництво — основна форма організації виховного процесу в загальноосвітніх закладах. Якщо звернутися до «Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти» (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 6 вересня 2000 р. № 434), ми можемо знайти таке визначення:

«Класний керівник — це педагогічний працівник, який здійснює педагогічну діяльність з колективом учнів класу, навчальної групи професійно-технічного закладу, окремими учнями, їх батьками, організацію і проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу в створенні належних умов для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів (вихованців), їх соціального захисту».

Як правильно організувати роботу класного керівника з учнями? З чого почати?

Класний керівник планує і координує всю виховну роботу з класом з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, їх нахилів і інтересів, рівня сформованості учнівського колективу, сприяє розвитку самоврядування в класі, створює умови для організації змістовного дозвілля, проводить відповідні заходи щодо профілактики правопорушень.

Зараз кожен вчитель знає, що одним із перших принципів роботи з дітьми є особистісний підхід у вихованні. Але, насправді, справа в інтерпретації цього підходу. Кожна дитина в класі знає, що вона найкраща. Саме з вивчення індивідуальності кожної дитини і діагностики її особистісних можливостей починає свою роботу вчитель, приймаючи дітей у клас.

Установлення особистісних контактів і зближення учнів починаються з першого дня. Спробуйте почати своє знайомство з оформлення в класі стенду з фотографіями школярів, під якими будуть лише позитивні епітети. Дібрати ці епітети допоможуть самі діти. Таким чином, вони отримають важливий  життєвий  досвід  —  слід  бачити в людині хороше, навіть якщо вона не є твоїм другом.

Наступним кроком може бути анкета.

  1. Кого із однокласників ти узяв би із собою на ненаселений острів? Чому?
  2. Яку одну річ ти узяв би із собою у космос?
  3. Кого ти обрав би командиром у туристичному по- ході? Чому?
  4. Яка справа тобі до душі?

За даними анкетування вчитель виявляє лідерів. Зазвичай це складні особистості, але з ними цікаво працювати. Потім комплектуються групи за бажанням дітей. При цьому необхідно зацікавити дорученнями, чітко сформулювати як обов’язки, так і обмежуючі умови. Кожен учень повинен чітко уявляти, за що він відповідає і хто йому підпорядковується. Учні мають зрозуміти: свобода — це зовсім не вседозволеність, кожен повинен відчувати відповідальність перед колективом.

Слід  пояснити  дітям  організаційну   структуру   класу — поділ на мікрогрупи по п’ять осіб, що допомагає дітям ближче познайомитися, краще піклуватися одне про одного, надає можливість швидше вирішувати міжособистісні конфлікти.

Така організація класу сприяє формуванню толерантності до представників різних етнічних і конфесійних груп  і виникненню дружніх стосунків у колективі. Навички, одержані в процесі групової організації колективу, включають вміння слухати, знаходити спільну точку зору, правильно спілкуватися, вирішувати конфлікти і працювати спільно. При груповій організації класу значно легше і швидше засвоюються моральні принципи.

Склад груп можна періодично змінювати. Надалі він може формуватися за принципом «Щасливий випадок»: учні витягують папірець з номером групи, а потім обирають доручення.

Школярі опиняються в ситуації, коли вони не відчувають себе об’єктом виховання, не відчувають педагогічної нарочитості. Дитина обирає близьку собі справу та удосконалюється у ній, творчо сприймаючи всі несподіванки динамічного і складного світу.

Кожна група чергує у класі протягом тижня, за цей період проводиться класна година і випускається газета. Щомісяця всі групи, що чергували, звітують перед класом про виконану роботу: чергування по школі, добрі справи, які вони придумали і зробили. Наприклад, одна група зібрала у класі домашню бібліотеку, друга допомагала хворому учневі у виконанні домашніх завдань. Діти мають зрозуміти, що чим більше душі вони вкладуть у турботу про друга, тим більшим буде в них почуття радості. Навчіть дітей одержувати задоволення від добрих, корисних справ. Це скромний, але впевнений крок на шляху до морального становлення особистості.

Не забувайте проводити в класі «День іменинника». Зберіть дітей перед початком занять, і нехай вони у своїх міні-виступах побажають іменинникові тільки приємне; навчіть їх знаходити потрібні слова. Нехай діти покажуть, наскільки вони проникливі. Таким чином ви навчаєте їх діалогу, культури спілкування. Можна зробити невелику концертну програму «На чарівному стільці». Кожна дитина відчуватиме це піднесення і матиме можливість відчути себе єдиною неповторною особистістю.

У такому класі будуть створені адекватна самооцінка учнів і найвищий рівень психологічної комфортності.

Коли відчуєте, що організація запрацювала, проведіть тест серед учнів та батьків на тему «Моя думка про клас». Це можна зробити після першого семестру.

Тест «Моя думка про клас» (для дітей)

  1. Самопочуття у класі:

а) мені тут гарно, почуваю себе в колі друзів;

б) маю окремих друзів;

в) скоріше за все, я почуваю себе одиноким.

  1. Ставлення до класу:

а) дорожу класом;

б) не міркував про важливість класу в моєму житті;

в) хотів би перейти до іншого класу або до іншої школи.

  1. Наявність мети роботи в класі:

а) гадаю, у класі проявляється турбота про кожного учня і про мене також;

б) вважаю важливим, що проявляється турбота не тільки про учнів класу, але й про мешканців мікрорайону;

в) не відчуваю зацікавленості у моєму благополуччі.

  1. Ставлення до діяльності класу:

а) цілком задоволений роботою класу;

б) хотів би внести вагомі корективи у діяльність класу;

в) вважаю, що потрібно цілком змінити роботу класу.

  1. Ставлення до колективної творчої справи (КТС) класу:

а) у класі проводиться колективна творча справа, я завжди беру в ній участь;

б) хотілося б частіше проводити колективну творчу справу;

в) нашому класу не потрібна колективна творча справа.

  1. Спілкування в класі:

а) згоден, що більшість учнів прагне до спілкування одне з одним;

б) вважаю, що дружать у цілому тільки мікрогрупи;

в) вважаю, що дружба між усіма у нашому класі неможлива.

  1. Творче самовираження:

а) задоволений, що можна проявити себе в класі;

б) у класі я відкрив у собі деякі здібності й маю можливість їх розвивати;

в) вважаю, в мене є здібності, про які у класі не знають.

Тест «Моя думка про клас» (для батьків)

  1. Самопочуття в класі:

а) моя дитина почуває себе в класі в оточенні друзів;

б) спілкується тільки з окремими дітьми;

в) часто почуває себе самотньою.

  1. Ставлення до класу:

а) дитина дорожить класом;

б) не замислюється про роль класу у власному житті;

в) хотіла перейти до іншого класу або до іншої школи.

  1. Наявність мети роботи в класі:

а) у класі турбуються про мою дитину;

б) клас допомагає не тільки учням, але й оточуючим;

в) не відчуваю особливої турботи про мою дитину в класі

  1. Ставлення до діяльності класу:

а) у цілому задоволений роботою класу;

б) вніс би вагомі корективи до роботи класу;

в) вважаю, що потрібно цілком змінити роботу в класі.

  1. Ставлення до колективної творчої справи класу:

а) позитивно ставимось до КТС;

б) необхідно частіше проводити КТС;

в) КТС у нашому класу не потрібна.

  1. Спілкування в класі:

а) більшість учнів налаштована на дружні стосунки з усіма в класі;

б) дружать в основному групами;

в) вважаю, дружба між усіма в класі неможлива.

  1. Творче самовираження:

а) у класі є можливість, щоб моя дитина проявила себе;

б) моя дитина має в собі здібності і має можливість реалізувати їх;

в) моя дитина має здібності, але в класі їх не помічають.

Підрахунок балів робиться за допомогою наведеної нижче таблиці.

Дешифратор методики

 

Питання анкети

Кількість балів за варіантами тверджень
абв
1102–10
2102–10
31020–10
4105–10
52010–10
6105–5
71020–10

 При підрахунку балів найбільша їх кількість може скласти 100, а найменша (найгірший варіант) — –65.

Але не перебільшуйте значення колективізму. Якщо дитина освічена, шляхетна, коректна, але любить самотність, хіба можна її вважати невихованою? Не забувайте — згуртованість колективу не є єдиним критерієм вихованості!

  

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*