Перерва

Якість дистанційної освіти залежить від мотивації, підготовки і технічної оснащеності вчителя та учня

Більшість вчителів мають зворотній зв’язок та комунікують з учнями: 40% проводять для них щоденні онлайн-уроки, 63,9% вчителів перевіряють виконання учнями завдань дистанційного навчання. Одночасно наявний великий процент односторонньої взаємодії між вчителями та учнями: розміщення завдань на вебсайті школи – 30%, надсилання завдань як фотографій рукописного аркуша через соціальні мережі – 24%, надсилання завдань email – 13%. Такі результати щодо організації дистанційного навчання вчителями в онлайн-опитуванні батьків “Навчання дітей під час карантину”, яке провела Служба освітнього омбудсмена.

Як бачимо, більшість шкіл та педагогів прийняли цей виклик карантину і знайшли різноманітні варіанти для того, щоб діти продовжили навчання. Але ефективність такого навчання залежить від спільних зусиль вчителів, батьків та учнів, економічного стану їхніх сімей. Адже під час організації дистанційного навчання вчитель мусить враховувати наявність в учнів техніки та якісного інтернету. Обладнання та інтернет, відповідно, мають бути і у вчителя. Від батьків також залежить організація та успішність навчання дітей вдома. Адже має значення наявність окремої кімнати та комп’ютерного обладнання, тиша та спокій під час занять, допомога вчителя та батьків у разі виникнення труднощів та багато іншого.

Наскільки ефективним та якісним виявилося це навчання, Служба освітнього омбудсмена намагалася з’ясувати під час опитування “Навчання дітей під час карантину”. Ми отримали 8056 відповідей від респондентів з усіх регіонів України, крім окупованих територій Донецької та Луганської областей, а також Автономної Республіки Крим. Звертаємо увагу, що опитування не є репрезентативним, оскільки проводилося через Інтернет. Це орієнтовна модель проблем, з якими учні ​та їхні батьки зіткнулися під час карантину.

СПОСОБИ КОМУНІКАЦІЇ МІЖ ВЧИТЕЛЕМ ТА УЧНЕМ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Головним елементом кожного заняття є взаємодія та комунікація між учнем (учнями) і педагогом. Запитання в опитуванні були сформульовані таким чином, щоб дізнатися, у який спосіб педагоги організовують дистанційне навчання, які інструменти та технології використовують та як організована комунікація з учнями.

Відповідно до результатів опитування, комунікація учнів із вчителями відбувається через:

– соціальні мережі та месенджери – 49%

– щоденні онлайн-уроки та завдання на різних платформах-40%

– розміщення завдань на вебсайті школи – 30%

– уроки та завдання з використанням однієї платформи-26%

– надсилання завдань як фотографій рукописного аркуша – 24%

– надсилання завдань на email – 13%

❗️Для 5% учнів дистанційне навчання не організоване взагалі.

Звертаємо увагу, що частина способів комунікації, вказаних батьками, не є способами взаємодії між учнями та вчителем. А саме: розміщення завдань на вебсайті школи та надсилання завдань як фотографії рукописного аркуша або на email – є одностороннім способом комунікації. У цьому запитанні можна було обрати декілька варіантів відповідей, але сумарно ці три способи організації навчання складають, на жаль, досить великий процент – 67 %.

Переконаний, що справжнє навчання відбувається під час спілкування вчителя з дітьми. Важливо, щоб учні спілкувалися з учителем, хай і не вживу, а через екран. Але ще раз наголошую, що організація онлайн-уроків залежить від наявності комп’ютерної техніки та Інтернету в учнів і вчителів. Хоча трапляються випадки, коли вчителі просто не володіють необхідними технологіями для проведення дистанційного навчання.

Телеуроки – “Всеукраїнська школа онлайн” для учнів 5-11 класів – це хороша допомога для вчителів і можливості для учнів. Але ці уроки не дають можливості для взаємодії та перевірки і контролю знань. За даними опитування, їх переглядає регулярно – 33,2% учнів, інколи переглядає 31,5% учнів, не переглядають онлайн-уроки зовсім 35,3%. Але після потужної інформаційної кампанії у ЗМІ, на мою думку, процент дітей, які переглядають уроки, збільшився.

На ефективність дистанційного навчання також суттєво впливає узгодженість розкладу онлайн-уроків, об’єму завдань, використання різноманітних платформ та інструментів. Результати опитування показали, що учні 5-9 та 10-11 класів зазвичай користуються кількома інструментами та платформами, натомість учні початкових класів використовують одну або кілька платформ, але, оскільки вчитель у них зазвичай один – він узгоджує використання інструментів дистанційного навчання за розкладом.

Серед платформ найбільшою популярністю користується безплатний веб-сервіс Google Class, який використовують 47,2% вчителів. На цій платформі зручно розміщувати завдання, комунікувати з учнями, розробляти у вигляді гугл-форм тестування, проводити з учнями чати, а також контролювати та оцінювати виконання завдань. Ще 38,6% вчителів використовують для організації навчання та спілкування з учнями Zoom. Тут також зручно проводити онлайн-уроки, а також пояснювати матеріал, який залишився незрозумілим, викликав запитання. Ще 35,2% та 10,4% педагогів використовують Youtube та Skype відповідно.

Не малий відсоток батьків – 16% – вказали, що для взаємодії з учнем вчитель не використовує жодних платформ чи інструментів. Чому так відбувається, ми поки що можемо лише припустити. Вочевидь, це може бути одним із запитань для наступного опитування.

Невід’ємним елементом для організації дистанційного навчання під час карантину є і використання соціальних мереж та месенджерів. Найпопулярнішим для надсилання завдань та зв’язку з учнями став Viber, який використовують як інструмент для дистанційного навчання майже 94%. А от популярні серед молоді месенджери та платформи практично не використовуються: Telegram – 10%, Instagram – 6%, Tik Tok – 0,3%.

ЯК ВЧИТЕЛІ ПЕРЕВІРЯЮТЬ ТА ОЦІНЮЮТЬ ЗНАННЯ

Якість освітньої діяльності вимірюється рівнем організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу (пункт 21 Закону “Про повну загальну середню освіту” https://bit.ly/2XUGMS9 ). Тому для того, щоб дистанційне навчання реалізовувало право на якісну освіту, вчитель має не лише пояснювати матеріал та давати завдання, а й контролювати чи виконують учні ці завдання, як вони їх виконують, надавати допомогу у виконанні та оцінювати роботу учнів. Школярі, які, як і багато хто з дорослих, психологічно втомилися від карантину і навчання та роботи вдома. Їх зараз, як ніколи, потрібно підбадьорювати та мотивувати. Тому надзвичайно важливо, щоб вчитель перевіряв завдання, які виконує дитина, пояснював те, що учневі незрозуміло або що і чому він виконав неправильно. Тобто мотивував учня своєю небайдужістю, оцінкою, взаємним спілкуванням.

Результати опитування показали: 85,8% батьків стверджують, що їхні діти повністю виконують усі завдання, які отримують від вчителів, ще 13,5% учнів виконують їх частково і лише 0,6% не виконують взагалі.

Натомість оцінюють те, як дитина виконує завдання, згідно з відповідями батьків, лише 63,9% вчителів, частково їх оцінюють 25,8%, не оцінюють 10,3 %. Змушені констатувати, що сумарно отримуємо немалий відсоток вчителів, які оцінюють частково або взагалі не оцінюють роботу учнів. Таке ставлення робить дистанційне навчання неповним, адже для забезпечення якісної освіти має бути організована і перевірка знань.

Як же вчителі організовують перевірку знань та виконання завдань? Згідно з опитуванням, більшість вчителів підтримує зворотній зв’язок та контактує з учнями найрізноманітнішими способами. 90% – надсилають виконані завдання різними способами: через навчальні платформи, соцмережі, пошту. Дуже важливо, що для перевірки знань 25% учнів спілкуються із вчителем онлайн. Звичайно, хотілося б, щоб цей відсоток ставав вищим. На жаль, 8% повідомили, що оцінювання відсутнє взагалі.

На якість та результат навчання учня значною мірою впливає і форма комунікації здобувача освіти із вчителями й те, чи наявна під час дистанційного навчання в умовах карантину ця комунікація взагалі. Але двостороння взаємодія залежить не лише від самого вчителя, а й бажання та мотивації учнів не просто байдуже виконувати завдання, а працювати на результат.

Тому робота в умовах карантину – для багатьох педагогічних працівників, з різних причин, – дуже складний період. Оскільки зараз вчителям доводиться організовувати роботу в новому, нестандартному для них форматі, це забирає суттєво більше часу та зусиль. Як показало опитування, більшість вчителів відповідально ставляться до організації дистанційного навчання, шукають можливі шляхи та інструменти для його проведення, проводять онлайн-уроки, надсилають завдання, оцінюють учнів. Попри це, під час дистанційного навчання залишаються актуальними організаційні, навчальні, психоемоційні, технічні проблеми, які виявив карантин і які впливають на забезпечення права на якісну освіту.

Нагадаємо, карантин продовжено до 11 травня.

  
Back to top button