Як скласти план виховної роботи?
Багаторічний досвід роботи класних керівників як підсумок може запропонувати різні структури планів. Ми зупинимося на одному з варіантів, який включає всі напрямки роботи класного керівника з учнями.
Орієнтовна структура плану виховної роботи
І. Аналіз виховної роботи за минулий навчальний рік.
ІІ. Основні завдання виховної роботи.
ІІІ. Психолого-педагогічна характеристика класу.
ІV. Зміст і форми роботи з учнівським колективом:
- Класні та загальношкільні виховні заходи.
- Попередження травматизму.
- Пропаганда здорового способу життя.
- Профілактика правопорушень і правова освіта.
- Індивідуальна робота з дітьми.
- Робота щодо соціального захисту учнів.
V. Робота з батьками.
Планування виховної роботи класу — складний процес, який потребує від класного керівника значних витрат часу, зусиль і вмінь. Але треба пам’ятати, що план не складається раз і назавжди, він має бути робочим, тобто підлягати корекції і доповненням протягом року.
План виховної роботи сприяє системності та послідовності в роботі класного керівника, допомагає йому не розмінюватися на дрібниці, а спрямовувати свою роботу на вирішення першочергових завдань навчально-виховного процесу.
Продовжуючи розмову про план виховної роботи класного керівника, ми можемо зазначити, що загальноприйнятих форми і структури плану не може бути. Педагогові необхідно творчо підійти до складання плану з огляду на особливості класного колективу, умови школи, а також досвід своєї роботи. На практиці існує кілька форм планів, кожна з яких має свої переваги та недоліки.
Підбиваючи підсумок, ми насамперед можемо сказати, що планування значною мірою визначає результати та ефективність виховної роботи.
- Чітке планування допомагає вчителеві уникнути багатьох помилок і негативних явищ, тому що план дозволяє намітити загальні перспективи та конкретні шляхи вирішення поставлених виховних завдань.
- План допоможе упорядкувати педагогічну діяльність, забезпечити виконання таких вимог, як планомірність і системність, керованість і наступність результатів.
- За своїм змістом, структурою та формою плани дуже різноманітні, але головне їх призначення — допомога в організації виховної роботи, тому вони мають бути зручними для користування, робочими, а не формальними документами.
Таким чином, план є важливою передумовою у вихованні школярів і водночас — підсумком колективної творчості педагогів та учнів, в основі якої лежать тісна взаємодія та зацікавлене співробітництво вихователів і вихованців, старших і молодших.
Перший розділ плану — аналіз виховної роботи за минулий навчальний рік.
Як зробити аналіз виховної роботи класу за минулий рік?
В аналізі роботи доцільно відобразити такі аспекти: а) результати виховної роботи (рівень вихованості, соціальності учнів тощо);
б) характеристика змін, що відбулися в учнівському колективі (розвиток стосунків між учасниками педагогічного процесу, зміцнення зв’язків і традицій);
в) реалізація поставлених виховних завдань (які з них вирішено і як, що і як вплинуло на їх вирішення, причини невиконання запланованого);
г) аналіз проведеної роботи щодо пріоритетних напрямків роботи школи, результати й організація діяльності, досягнення, недоліки та їх причини.
Другий розділ плану — основні завдання виховної роботи.
Як визначити основні завдання виховної роботи класного керівника?
Ці завдання мають відповідати таким вимогам:
— випливати з аналізу роботи класу за минулий рік;
— бути конкретними й реальними для виконання;
— охоплювати всю сплановану роботу з учнями;
— враховуватися при плануванні методичної роботи і контролю за виховною роботою та при складанні всіх інших планів і первинних документів.
Третій розділ плану — психолого-педагогічна характеристика класу.
Як скласти психолого-педагогічну характеристику класу?
При складанні психолого-педагогічної характеристики класного колективу вчитель може скористатися наведеним нижче орієнтовним планом.
Психолого-педагогічна характеристика класу
І. Склад класу
- Віковий склад.
- Пізнавальний рівень, загальний розвиток учнів.
- Працездатність і успішність учнів.
- Громадське «обличчя» класу.
ІІ. Згуртованість класу
- Чи є групи за діловими інтересами або негативного характеру? Як учні ставляться одне до одного і до справ класу?
- Чи полюбляють учні разом проводити час у школі й поза нею, разом відпочивати і навчатися?
- Чи товаришують хлопці і дівчата?
- Чи є у класі кругова порука?
- Чи переживають учні за успіхи і невдачі свого класу, чи вболівають за свій колектив?
ІІІ. Організованість класу
- Чи вміють учні самостійно організовуватися для виконання колективних справ? Чи вміють розподіляти між собою роботу і раціонально її виконувати?
- Чи вміють толерантно й уважно вислуховувати одне од- ного?
ІV.Громадська думка у класі
- Які вчинки своїх однокласників учні схвалюють, а які — осуджують?
- У якій формі вони виказують своє схвалення або осудження?
- Чи є розходження між тим, що учні говорять, і тим, що роблять?
V.Характер зв’язків у колективі
- Що пов’язує учнів класу: спільне місце проживання, місце за партою, інтереси та інше?
- Де товаришують учні, тільки в школі чи поза нею?
- Чи уважні вони одне до одного, чи намагаються допомогти? У чому виявляється ця допомога?
- Чи виявляють учні вимогливість до своїх друзів? Чи вміють бачити в них недоліки?
- Як колектив класу ставиться до дезорганізаторів, відмінників, активу класу, неуспішних учнів?
VІ.Актив класу
- Склад активу.
- Чи має актив авторитет?
- Чи виконуються його розпорядження учнями класу?
- Чи є у класі учні, які постійно перебувають у активі?
VІІ. Зв’язок класного колективу із загальношкільним колективом
- Чи знають у класі, що відбувається в школі та в інших класах?
- Чи виконуються загальношкільні доручення?
- Яку участь бере клас у загальношкільних заходах?
VIІІ.Заходи щодо подальшого згуртування класного колективу
- Які педагогічні заходи треба провести класному керівникові щодо згуртованості й організації учнівського колективу?
- Як використовувати класний колектив для виховного впливу на окремих учнів?
Четвертий розділ плану — зміст і форми роботи з учнівським колективом.
Як визначитися зі змістом і формами роботи з учнівським колективом?
Цей розділ може мати різну структуру. Нижче ми пропонуємо зразки виховних планів роботи класного керівника за напрямками.
План виховної роботи у 8 класі
Виховний план класного керівника 5- 11 класу на 2018/2019 н.р.
Виховний план класного керівника 1,2,3,4 класу на 2018/2019 н.р.
План виховної роботи класного керівника 11 класу