ГоловнеОсвіта і право

Як країни Європи здійснюють підтримку національних шкіл та громадян за кордоном

Матеріал підготовлено Офісом освітнього омбудсмена

Ми вивчили закордонний досвід, як країни підтримують національний зв’язок та освіту своїх громадян, які перемістилися в інші країни, та свої школи за кордоном. Деякі країни мають розроблені нормативні документи (постанови, розпорядження тощо) щодо підтримки своїх шкіл за кордоном. Деякі країни розробляють державні програми фінансової підтримки своїх учнів, які навчаються за кордоном, щодо вивчення рідної мови, надають субсидії для підтримки своїх шкіл за кордоном, контролюють їхню діяльність.

Литва

За даними Міністерства закордонних справ Литовської республіки, станом на 8 грудня 2022 року, у світі налічується понад 240 литовських шкіл, в яких навчається близько 10 тисяч дітей. Цілями литовських шкіл за кордоном є вивчення та захист литовської мови, збереження національної ідентичності, ознайомлення з історією, культурою та спадщиною литовської держави та створення умов для самовираження литовською мовою.

За даними Міністерства, школи неформальної освіти створюють литовські вчителі, батьки учнів, ентузіасти, які знаходять відповідні приміщення, вчителів і забезпечують безперебійну роботу школи. Але необхідно зазначити, що  в Литві відбулася надзвичайно важлива зміна щодо підтримки литовських шкіл за кордоном – з 1 січня 2023 року встановлюється можливість виділення постійної фінансової підтримки з державного бюджету школам Литви, які знаходяться за кордоном. Ці кошти можуть бути спрямовані на оренду та утримання шкільних приміщень, виплату заробітної плати вчителям, закупівлю навчальних матеріалів, покриття банківських комісій. Заклади освіти Литви, зареєстровані в Реєстрі освітніх і наукових установ, зможуть отримувати фінансування, а розмір коштів залежатиме від кількості учнів та обсягу реалізованої освітньої програми Литви. Дії та терміни, які має виконати та дотримуватися литовська школа, яка працює за кордоном, щоб отримати пряме фінансування, були визначені постановою № 972 від 28 вересня 2022 року “Про затвердження порядку розрахунку, розподілу та використання коштів державного бюджету Литовської республіки для закладів освіти Литви для здійснення програм освіти Литовської республіки за кордоном”

Також залишається фінансування проєктів –  литовські школи й надалі зможуть подавати заявки до Міністерства освіти, науки та спорту на фінансування проєктів неформальної освіти Литви.

У Литві розроблений єдиний реєстр литовських закладів освіти, що знаходять за кордоном.
Є випадки акредитації шкіл інших країн за кордоном. Наприклад, Литовська середня школа в Німеччині — відома німецькою як Privates Litauisches Gymnasium і литовською як Vasario 16-osios gimnazija. Як повідомляється на сайті школи, ця школа — єдиний у Західній Європі литовський заклад освіти з денною формою навчання, який має державну акредитацію. Учні можуть вивчати литовську мову або відновити та вдосконалити свої знання литовської мови, ознайомитися з литовською історією та культурою в контексті європейської історії. Усі предмети, крім литовської мови, літератури та історії, викладаються німецькою мовою, хоча багато курсів у початкових класах пропонуються за вибором литовською або німецькою мовами.

Польща

Функціонування польських шкіл для учнів-громадян Польщі, які перебувають за кордоном, регулюється Розпорядженням Міністра національної освіти від 9 серпня 2019 року про організацію навчання дітей польських громадян, які тимчасово проживають за кордоном. Відповідно до цього Розпорядження, завдання щодо організації навчання дітей польських громадян, які тимчасово проживають за кордоном, координує Центр розвитку польської освіти за кордоном. Школи при польських дипломатичних представництвах належать до структури Центру розвитку польської освіти за кордоном (ORPEG). Школи реалізують додаткову програму з польської мови та знання Польщі. У 2022/2023 навчальному році у 74 школах розпочали навчання понад 16 тисяч учнів, працює у школах 600 вчителів.

Організацію навчального року в школі визначає директор Центру за поданням директора школи за кордоном, школи в Польщі або керівника польської школи. Школа створюється, реорганізується та ліквідується міністром за власною ініціативою або за поданням директора Центру розвитку польської освіти за кордоном (ORPEG)

Створення, реорганізація та ліквідація школи за кордоном або польської школи відбувається після погодження з директором, відповідним дипломатичним представництвом, консульською установою чи військовим представництвом Республіки Польща.

Згідно з цим розпорядженням, навчання в школах безоплатне. Польська школа може бути заснована, якщо в ній зареєструвалося не менше 50 учнів. В обґрунтованих випадках – за поданням глави дипломатичного представництва або консульської установи чи військового представництва Республіки Польща, може бути створена польська школа, до якої зареєстровано менше, ніж 50 учнів.

Школи за кордоном реалізовують навчальні плани з урахуванням базового навчального плану загальноосвітньої школи відповідно для основної або загальної середньої школи, або реалізують рамковий навчальний план для даного типу школи відповідно до законодавства, чи реалізовують плани додаткової освіти та інші формати навчання.

У випадках, виправданих кадровими чи житловими умовами в школах за кордоном, за згодою директора Центру можуть не проводитися такі предмети:

1) у початковій школі – музика, мистецтво, інформатика, технології або фізичне виховання;

2) у загальноосвітніх закладах освіти – основи підприємництва, інформатики, фізичного виховання, музики, образотворчого мистецтва, філософії, латинської мови та античної культури.

Швеція

Зазвичай шведські школи за кордоном отримують державні субсидії. Такі школи перебувають під наглядом Шведського шкільного інспекторату та контролюються й оцінюються Шведським національним агентством з питань освіти. Державні гранти надаються для підготовки шведських дітей та молоді за кордоном до освіти, що відповідає дошкільному класу, початковій школі та, наскільки це можливо, старшій школі. Навчання в іноземних школах максимально відповідає навчанню у Швеції. У школах навчаються за шведською програмою, викладання ведеться шведською мовою. Шведські школи за кордоном, які отримують державні субсидії, мають право виставляти оцінки. Шкільна інспекція здійснює нагляд за діяльністю, яка отримує державні субсидії. Шведське національне агентство з питань освіти відповідає за моніторинг та оцінку діяльності.

Також існують інші шведські школи за кордоном, які не отримують державних субсидій і не мають права виставляти оцінки відповідно до шведського законодавства. Такі школи не підлягають контролю, оцінці та нагляду з боку шведської держави.

Шведські школи за кордоном є незалежними школами, які не входять до шкільної системи Швеції. Шведська освіта за кордоном має різні форми:

  • школи шведської мови за кордоном
  • дистанційна освіта – Інформація про дистанційну освіту
  • шведська секція в іноземній школі
  • додаткове навчання шведської мови.

Якщо родина переїжджає за кордон, місцевий муніципалітет не зобов’язаний оплачувати навчання дитини за кордоном. Шведські школи за кордоном та інститути дистанційного є платними, і ця оплата суттєво відрізняється.

Угорщина

В Угорщині, наприклад, діє національна програма підтримки угорськомовної освіти та навчання в Україні “Батьківщина по-угорськи”. Відповідно до цієї програми, угорці, які проживають у сусідніх державах,  можуть отримувати фінансову допомогу на освіту, навчання, підручники та навчальні посібники. Право на таку допомогу мають, зокрема:

  • неповнолітні, які брали участь в угорськомовному навчанні у сертифікованому дитячому садку в Україні у 2021/2022 навчальному році; учні основної та  старшої школи, які народилися у 2003 році після 31 серпня та  здобули початкову або середню освіту в акредитованому або ліцензованому закладі освіти, що діє в Україні; 
  • продовжили початкову чи середню освіту угорською мовою та пройшли обов’язкову підготовку у 2021/2022 навчальному році відповідно до положень системи освіти України щодо періоду навчання; 
  • отримали іншу угорськомовну освіту (наприклад, у недільній школі, вечірній школі), і не було жодного угорськомовного закладу освіти чи факультету в межах щоденної пішохідної доступності від місця їхнього проживання, а угорська мова була недоступна в україномовному закладі освіти, який відвідує дитина як друга іноземна мова для запровадження навчання класу у 2021/2022 навчальному році; 
  • постраждалі або сукупно травмовані неповнолітні угорської національності, які навчалися угорською мовою в неакредитованому закладі освіти або отримали іншу угорськомовну освіту у 2021/2022 навчальному році; 
  • неповнолітні, які   брали участь у навчанні у 2021/2022 навчальному році, яке відповідало їхнім особливим освітнім потребам – частково або повністю угорською мовою;
  • старшокласники, яким на початок 2021/2022 навчального року виповнилося вісімнадцять років, але пройшли обов’язкову підготовку у 2021/2022 навчальному році згідно з положеннями системи освіти України.

Але не мають права на таку допомогу, зокрема учень закладу основної або середньої освіти, який у 2021/2022 навчальному році безпідставно пропустив понад 30 уроків, учень, який отримує іншу угорськомовну освіту, який був відсутній на понад 10% уроків угорської мови у 2021/2022 навчальному році без виправдання.

Back to top button