Конспекти уроків музичного мистецтва 4 класУсі уроки музичного мистецтваФайли

Українські наспіви линуть світом (4 клас. Музичне мистецтво)

Українські наспіви линуть світом

Мета:

  • навчальна: вчити учнів уважно  слухати  музичні  твори   вміти  характеризувати    їх; взаємовплив і  взаємозбагачення  музики    різних  народів ;

–  виконання  пісень   різного   змісту  і  характеру.

–  закріплювати  набуті  знання  і  вміння  учнів.

  • розвивальна: розвивати предметні та міжпредметні компетентності учнів, збагачувати їхній музичний та загальний кругозір, слуховий досвід, вчити аналізувати музичні твори, визначати національні особливості музики різних народів
  • виховна: засобами музичного мистецтва здійснювати полікультурне виховання учнів, формувати поважне ставлення до культур інших народів.

Музичний матеріал:  веснянка «Вийди, вийди, Іванку»; Петро Чайковський, Перший концерт для фортепіано з оркестром (фінал); Людвиг ван Бетховен, Варіації на українські теми. «Вийди, вийди, Іванку» у. н. п. (розучування)

Елемент інтеграції: Ю. Чумак. Веснянки

Основні поняття:  «веснянка», «концерт»

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти, фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(«Вийди, вийди, Іванку»).

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Музичне вітання.

  1. Актуалізація опорних знань
  • Які композитори використали угорські народні мотиви у своїх музичних творах?
  • Що, на вашу думку, є спільного і відмінного між угорською та українською музикою?

 

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Під час подорожей різними країнами Європи  складно не помітити, що кожен народ має свої національні фольклорні здобутки. Та в музичному мистецтві різних народів можна знайти спільні й відмінні ознаки. Зокрема, виникнення та побутування українського фольклору мають єдину основу з фольклором інших слов’янських народів. Тому сьогодні ми залишимося вдома. Однак сумувати нам не доведеться, адже ми зустрінемо гостей з інших країн.

Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)

  1. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Здавна в Україні побутує фольклорно-пісенний цикл, тісно пов’язаний з календарем сільськогосподарських робіт і родинним побутом селян.

Пісні весняного календарного циклу, поряд з іншими землеробськими піснями, належать до найдавніших здобутків культури давніх східних слов’ян, яку успадкувала культура Київської Русі. Пізніше ці календарно-обрядові пісні, що століттями складалися і збагачувалися, стали основою для музичного мистецтва трьох народів – українського, російського та білоруського.

Розповідь про традиції зустрічі весни

Весна – чи не найулюбленіша пора року. Лише згадка про неї пробуджує радість і нові надії. Її прихід відчувають і по-своєму переживають дорослі і діти, тварини і рослини – усе, що є живого на Землі. Не випадково наші пращури у давнину пов’язували з весною і новолітування. Саме в березні вони відзначали Новий рік.

З давніх-давен не було села в Україні, в якому б не зустрічали прихід весни. Як тільки танув сніг і сріблястими струмками збігали води, а левади підсихали під проміннями весняного сонця, дітлахи зверталися до своїх неньок:

Благослови, мати,

Весну закликати!

Весну закликати,

Зиму проводжати!

Зимочка в возочку,

Літечко в човночку!

Вважається, що саме з 22 березня, свята Сорока святих, починалися веснянкові забави.

Весну, за уявленнями наших предків, на крилах приносили пташки. Тому обрядове печиво випікали у формі пташок; діти, співаючи, носили їх по селу, провіщаючи і закликаючи весну.

Пташок викликаю

З теплого краю:

– Летіть, соловейки,

На нашу земельку,

Спішіть, ластівоньки,

Пасти корівоньки!

Свято зустрічі весни приурочувалося до початку льодоходу – «коли щука хвостом розіб’є лід». У піснях висловлювалися вихваляння йти «полонку рубати, гагілку добувати».

У кожному селі до зустрічі весни готувалися з особливою ретельністю. Хлопці виготовляли зиму-опудало із соломи, вдягали його у старе лахміття і вкопували посеред левади. Сюди ж сходилися і дівчата у вишитих блузках і з віночками на голові. Хлопці спалювали солом’яну ляльку, а попіл розсіювали довкола. Це означало, що весна остаточно переборола зиму.

  • Пригадайте, як називаються пісні, що пов’язані з чудовим святом запрошенням весни.

Елемент інтеграції: Ю. Чумак. Веснянки

Відомості про українські веснянки

Скрізь, із різних куточків, лунає музика – це дівчата водять хороводи і співають веснянки.

До речі, веснянки – це пісні на честь приходу весни.

Звичай водити хороводи, співати веснянки, забавляти іграми, приуроченими весні, зберігся подекуди і до наших днів.

У кожній місцевості веснянки творилися і виконувалися по-різному, навіть мали свої назви (гаївки, маївки, ягілки, гагілки…).

Слухаємо музику Веснянка «Вийди, вийди, Іванку».

  • Який характер веснянки?
  • Які особливості її виконання?
  • Чи сподобалась вам ця веснянка?
  • Чи з’явилось бажання виконати її?

Багато  років   тому   російський   композитор Петро  Ілліч  Чайковський, перебуваючи  в  Україні,   із захопленням  слухав  веснянку  «Вийди, вийди,  Іванку»,  що  її   співали   сільські   дівчата. Пізніше   він   включив   її до  свого   твору. Ви,  напевне,  звернули  увагу, що  мелодія веснянки  звучала  у   почерговому    виконанні    то фортепіано, то   оркестру. Такі   твори    називаються концертами. Сьогодні цей концерт виконують багато піаністів усього світу.

  • Пригадайте, що означає слово «концерт».

Концерт —це великий музичний твір, написаний для солюючого інструменту і оркестру.

Слухання. Петро Чайковський, Перший концерт для фортепіано з оркестром (фінал).

Саме   в   заключній   частині  ( фіналі ) Першого   концерту для  фортепіано  з  оркестром  і  прозвучала    мелодія української   веснянки   «Вийди, вийди, Іванку».   В інструментальному   викладі    вона      поступово переворюється   з   ліричної   на   стрімку  танцювальну тему   завдяки   змінам   темпу, ритму, динаміки  та   появі гострих  акцентів. Світле, яскраве й радісне звучання створює атмосферу народного свята.

Так  українська  народна  пісня  знайшла  друге   життя  у творі   російського  композитора  і  звучить  нині  не   лише в  Україні, а  й  в  усьому  світі, тому  що  немає   жодного справжнього   піаніста, який  би  не   виконував  Першого концерту  Чайковського. Перший концерт Чайковського — шедевр світової музики і окраса репертуару кращих піаністів світу.

Українські мелодії, які звучать в ньому, ніби отримали друге життя, їх тепер знають в усьому світі.

  • Хто виконує цей твір?
  • Як звучала веснянка в інструментальному виконанні?
  • Чи змінився характер звучання пісні?
  • Як вона звучить у партії фортепіано? А в симфонічному оркестрі?

ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА

Варіації на українські теми писали й німецькі композитори. Відомий митець Людвиг ван Бетховен створив варіації на основі української пісні «За городом качки пливуть».

Слухання. Людвиг ван Бетховен, Варіації на українські теми.

  • Який характер музики?
  • Що можна уявити, слухаючи твір?

ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА

Людвіг ван Бетховен зростав у бідній сім’ї. Одного разу, помітивши, з якою увагою і насолодою чотирирічний Людвіг слухає музику, батько почав навчати його грі на фортепіано, а потім і на скрипці. До занять сина він ставився досить суворо, примушуючи його тренуватися цілими днями. Батько Людвіга не дозволяв синові навіть грати з однолітками, щоб він не відволікався від занять.

Вокально-хорова робота

Розспівування

Розучування   веснянки «Вийди, вийди, Іванку».

Відмітити ліричний характер мелодії і її особливості: вона будується на повторенні однієї музичної фрази (що харак-терно для пісень слов’янських народів), звучить м’яко, але наполегливо, бо це — пісня-закличка. Розучувати і співати веснянку бажано без музичного супроводу. Слідкувати за розподілом дихання у фразах, домагатися плавного, легкого і світлого звучання голосів. Підкреслити дзвінке весняне звучання допоможе акцентування на трикутнику наголосів у кожному такті.

Виконання    пісні з  супроводом, з активним  звуко-утворенням  і  вмілим  розподілом    дихання. Важливо  не  сповільнювати  рух  мелодії, стежити  за  тим, щоб  вона  звучала  легко   і   плавно.

5.ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

  • До якого жанру народних пісень належить пісня «Вийди, вийди, Іванку»?
  • Що означає музичний термін «концерт»?
  • Інтонації якої народної пісні використав композитор у фіналі концерту?
  • Чи простежуются українські наспіви у творі німецького композитора?
  • Обери музичний інструмент, який допоможе підкреслити радісне звучання.
  • Який музичний інструмент «змагається» з оркестром у Першому концерті для фортепіано з оркестром П. Чайковського?

АРФА БАЯН ФОРТЕПІАНО ФЛЕЙТА

6.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Сьогодні ми дізналися, що календарно-обрядові пісні, які століттями складалися і збагачувалися, стали основою для музичного мистецтва трьох народів – українського, російського та білоруського. А також з’ясували, що   в   кожного   народу   є національна   музика  з   власними   особливостями. Також сьогодні   на   прикладі     Першого  концерту  для   фортепіано     з   оркестром   Петра   Чайковського    ми переконалися  ,    що     зарубіжні         композитори використовували   теми   українських   народних   пісень    для    створення   музичних   творів

Завантажити: Українські наспіви линуть світом (4 клас. Музичне мистецтво) (Розмір: 29.7 KB, Завантажень: 151)
  
Back to top button