Тиждень 6. Я І МОЯ БАТЬКІВЩИНА (Ранкові зустрічі 1 клас)
Тиждень 6. Я І МОЯ БАТЬКІВЩИНА
Мета: сформувати в дітей уявлення про те, що в кожної людини є найдорожче місце на землі — це місце, де вона народилася; учити розуміти поняття «Батьківщина»; розширити й поглибити знання учнів про Україну; ознайомити з народними та державними символами країни; розвивати в учнів бажання більше дізнатися про історію та традиції української землі; сприяти усвідомленню власної приналежності до рідної країни; виховувати почуття гордості, любові до рідного краю.
День 1. ЩО ТАКЕ БАТЬКІВЩИНА?
- Вітання
— Діти, я пропоную вам утворити коло та взятися за руки.
— Що ви відчуваєте?
— Це підтримка ваших товаришів. Потисніть їм руки. Адже нам сьогодні необхідно показати, наскільки ми повинні бути згуртованими, дружними, тому що ми живемо в одній державі. Батьківщина в нас одна.
- Обмін інформацією. Тема дня «Що таке Батьківщина?»
— Як називається країна, де ми живемо?
— Яку назву має народ нашої держави?
— Хто ж ми?
— Як ви розумієте вислів «Бути громадянином своєї країни»?
- Словник
Громадянин — це людина, яка постійно живе в державі, користується правами та виконує обов’язки, встановлені законами цієї держави.
— Яка мова є державною у нашій країні?
— Діти, а як ще можна назвати нашу Україну? (Батьківщина.)
— Як ви розумієте, що таке Батьківщина?
— Батьківщина — це найдорожче, що є в людини. Недарма це слово співзвучне зі словом «батьки». Кожен сприймає це поняття по-своєму: подвір’я дитинства, тепло лагідних материнських рук, схід сонця, сяйво зірок…
— А з чого для вас починається Батьківщина?
- Гра «Продовж речення»
□ Для мене Батьківщина починається з…
□ Моя Батьківщина — це…
— Наша Батьківщина зветься Україною. Україна — це безкраї лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади. Це гори Карпати. Це широкий Дніпро-Славутич, що несе свої води в Чорне море. Україна — це той край, де ви живете і зростаєте. Україна славиться хлібом, пшеницею. В Україні є Чорне й Азовське моря, багато річок, де можна добре відпочити. Україна — мирна країна, її народи хочуть жити в дружбі й злагоді.
- Гра «Телевізор». Реклама України
— Зі мною у мережі Інтернет спілкуються хлопчик Майк та дівчинка Джуді, які живуть в Америці. Вони ніколи не були в Україні. Для того щоб їм захотілося приїхати до нас погостювати, розкажіть, що цікавого на них чекає в нашій державі. Прорекламуйте Україну.
□ В Україні ти побачиш…
□ Тільки в Україні ти скуштуєш…
□ Тільки в нас ти відчуєш…
□ Тебе вразить…, зачарує…
— Діти, а чи знаєте ви, як традиційно зустрічають гостей в Україні?
Хліб і сіль були завжди символами достатку й благополуччя, а солі до того ж приписували властивість оберегу. Зустріти гостя «хлібом-сіллю» означало закликати на нього Божу милість і додати свої побажання добра, миру. Втім, і гості могли принести в будинок хліб та сіль, висловлюючи особливу повагу до господаря, бажаючи йому процвітання, достатку. Зазвичай, «хліб-сіль» виносили на вишитому рушнику, що також уважають оберегом.
- Групове заняття
- Робота в групах
— Для того щоб гідно зустріти гостей, потрібно підготуватися.
1-ша група. Прикрасити вінок квітами та стрічками. (Заготовки: квіти, листочки, стрічки, готовий шаблон віночка.)
2-га група. Оздобити рушник. (Заготовки: шаблон рушничка, геометричні фігури; орнамент із геометричних фігур.)
3-тя група. Виготовити кошик зі смачними подарунками. (Заготовки: шаблон кошика, фрукти, ягоди.)
- Теми для щоденника вражень
□ Сьогодні я дізнався(лася)…
□ Моя Батьківщина — це…
□ Я передам привіт із України.
День 2. ЧОМУ БАТЬКИ І БАТЬКІВЩИНА СХОЖІ? ХТО ЖИВЕ В МОЇЙ РОДИНІ?
- Вітання
— Кожного з вас мами називають по-різному. Хтось для мами «сонечко», хтось — «зірочка», «квіточка», «мишенятко», «кошенятко», можливо, іноді «мавпенятко» або «поросятко». Привітаймося, називаючи замість свого імені лагідне слово, яким вас називають удома. Наприклад: «Привіт! Я — мамине сонечко», «Я — татова надія», «Я — бабусине щастячко»…
- Обмін інформацією. Тема дня «Чому батьки і Батьківщина схожі? Хто живе в моїй родині?»
- Проблемне питання
— Як ви вважаєте, де найкраще місце на землі? Продовжте речення: «Найкраще місце на землі — це…».
— Послухайте, як про найкраще місце на землі написав Дмитро Павличко. Чи згодні ви із ним?
ДЕ НАЙКРАЩЕ МІСЦЕ НА ЗЕМЛІ?
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
— Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де найбільший на землі народ?
Де найкраще місце на землі?
Сонце усміхнулося здаля:
— Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні, а земля
Там найкраща, де вродився ти.
Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина — то найкращий край!
— Чи погоджуєтеся ви з тим, що найкраще — там, де ти народився?
— Ми називаємо Україну нашою Батьківщиною, тому що тут народжувалися, жили та вмирали наші далекі пращури. Батьківщина — це батьківська хата, тепло маминих рук, затишок рідного подвір’я, запах духмяних яблук та груш, це бабусина казка і колискова.
- Слухання колискової «Вечірня казка»
— Які колискові співали вам рідні? Заспівайте.
— Розкажіть, як дбають одне про одного у вашій родині.
— Діти, Батьківщина починається з вас, з вашої турботи, любові. Усі ми повинні усвідомити: своє, рідне — не тільки хата і подвір’я, але й вулиця, село, місто, де ми живемо, ліс і річка, степ і море, люди, які живуть поруч. Тож маємо дбати, щоб у нас були добробут і лад, мир і злагода, вічна краса.
- Групове заняття
- Створення колажу
Для колажу можна використати: осіннє листя, калину, різні види тканини, нитки, вирізані малюнки (хата, тин, свійські тваринки, піч, діти у вишиванках, бабуся, дідусь, український посуд, лелека…)
Завдання: створити композицію «Затишний куточок моєї Батьківщини».
- Теми для щоденника вражень
□ Що я розкажу друзям?
□ Я бачу свою Батьківщину…
□ Моє родинне дерево.
День 3. ЯКІ РИСИ Я МАЮ, ЩОБ СТАТИ КОМУСЬ ЗАХИСНИКОМ / ЗАХИСНИЦЕЮ?
- Вітання
— У лицарські часи між людьми було введено рукостискання. Цей жест свідчив про те, що лицар беззбройний і відкритий для спілкування з партнером. Зараз цей жест виконує ту саму роль: коли ми потискуємо руку партнера, ми без слів говоримо йому, що вважаємо його своїм другом.
Гадаю, ми маємо всі підстави для того, щоб обмінятися рукостисканням.
- Обмін інформацією. Тема дня «Які риси я маю, щоб стати комусь захисником / захисницею?»
— А чи знаєте ви, хто такі лицарі? (Припущення учнів.)
— Хто такий лицар? Це мужній, сильний, вправний воїн, який дотримує лицарської присяги бути безстрашним, охороняти слабших, боротися проти зла, бути щедрим, правдивим, дотримувати слова, любити Батьківщину.
— Чи існують лицарі у наш час? Хто вони?
— Чи можемо ми їх зустріти у повсякденному житті?
— Які риси характеру притаманні цим людям?
— А чи можете ви стати такими людьми? Завдяки чому?
- Гра «Ситуація і Я»
Діти слухають ситуацію, пропонують свій варіант виходу з неї.
□ Дівчинка гралася м’ячем, раптом він закотився в калюжу. Як вона не намагалася, а дістати його не могла. У цей час поряд із нею опинився ти. Побачив, що сталося, засміявся та й пішов далі… Так чи ні?
□ Ми вийшли за ворота школи. Ось будинки, ось дерева. Вулицею їдуть автівки… Неподалік від нас бабуся йде з валізою. Раптом у нас на очах валіза порвалась, із неї висипалася та розкотилася по доріжці картопля. Що трапиться далі?
□ Ганнуся їхала з гірки на санчатах. Вони перекинулися — і дівчинка впала. Ви побачили, засміялися та пішли далі… Так чи ні?
□ У натовпі на вулиці заблукала дитина. Бігає, кричить, шукає матір. Чи можна їй допомогти? Як саме?
— Щоб допомогти іншому, не слід мати надзвичайної сили, не потрібна зброя, необхідно лише мати добре серце. Якщо кожен із вас буде уважним, чуйним і не байдужим до інших, то наш світ стане значно кращим і безпечнішим. Саме від вас залежить майбутнє нашої країни. Ви — її опора і захист.
- Групове заняття
- Гра «Я — захисник / захисниця»
Діти утворюють коло. Один із гравців робить крок уперед зі словами «Я вас захищу тому, що я…» (смілива, добра, небайдужий, сильний тощо.)
- Фантастичні гіпотези
Діти обирають картку з казковим персонажем (Котигорошко, Спайдермен, фея, ельф, Змій Горинич, Бетмен, Гаррі Поттер тощо) і продовжують речення:
«Якби я був(ла)…».
- Теми для щоденника вражень
□ Для мене справжнім захисником є…
□ Я можу довіритися…
□ Кого я можу захистити?
Завантажити: Тиждень 6. Я І МОЯ БАТЬКІВЩИНА (Ранкові зустрічі 1 клас) (Розмір: 23.3 KB, Завантажень: 162)