Тиждень 3. МОЇ ДРУЗІ (Ранкові зустрічі 1 клас)
Тиждень 3. МОЇ ДРУЗІ
Мета: допомогти учням з’ясувати зміст понять «друг», «товариш», «приятель»; уточнити уявлення дітей про те, що означає «уміти дружити»; учити осмислювати й оцінювати ситуацію, самостійно розуміти мотиви поведінки і співвідносити ці мотиви з наявними нормами поведінки; розвивати бажання налагоджувати дружні взаємини; формувати толерантні стосунки в колективі, уміння засуджувати негативну, грубу поведінку; виховувати бажання бути чуйним і уважним до своїх товаришів, бути справжнім другом.
День 1. ХТО ТАКІ ДРУЗІ? / ЯКИМ МАЄ БУТИ ДРУГ (ПОДРУГА)?
- Вітання
— Гарний настрій — це перший крок до успіху.
— Поверніться одне до одного, посміхніться.
— Зобразіть радість.
— Уявіть, що ваш товариш засмучений, поліпшіть йому настрій.
— Скажіть одне одному приємні слова.
— Які слова ви сказали товаришеві, з яким сидите за партою?
— Поверніться до мене і покажіть обличчя здорової, успішної, щасливої людини.
— Із гарним настроєм краще працювати, навчатися, а також з гарним настроєм веселіше гратися і гуляти.
- Обмін інформацією. Тема дня «Хто такі друзі?»
- Гра «Знайди пару»
Мета: сприяти згуртуванню дітей; виховувати доброзичливе ставлення одне до одного.
Діти утворюють коло. На їхні спини прикріплюють малюнки: квіточки, смайлики, кораблики.
Завдання: не розмовляючи одне з одним, користуючись лише мімікою і жестами, потрібно знайти пару.
— Що було складним?
— Що допомогло впоратися із завданням?
— Хто такий друг?
— Справжній друг. Який він?
— А з чого починається дружба?
Слухання пісні «Справжній друг».
- Групове заняття
- Гра «Фотографії друзів»
На столі — фотографії учнів класу. Дитині пропонують узяти 2-3 світлини. Розповісти про цих дітей і пояснити, чому вона дружить або хотіла б дружити саме з ними.
- Теми для щоденника вражень
□ Друг — це той, з ким мені добре.
□ Ми — друзі нерозлийвода.
□ Я вмію дружити.
День 2. ЯК ЗНАЙТИ ДРУЗІВ?
- Вітання
- Вправа «Віночок побажань»
Усі діти утворюють коло, одне за одним кладуть праву руку на плече сусідові. Кожен учасник по черзі називає ім’я сусіда і чогось йому бажає. Гра завершується, коли всі діти обмінялися побажаннями.
- Обмін інформацією. Тема дня «Як знайти друзів?»
- Вправа «Презентуй себе»
— Як же твій друг тебе знайде, якщо йому про тебе нічого не відомо? Не соромся розповідати про свої захоплення, інтереси. Я впевнена, що серед твоїх однокласників знайдеться хтось зі схожими уподобаннями.
(Діти стисло розповідають про себе і свої захоплення.)
- Вправа «Справжній друг»
— Дружба приносить у наше життя радість. Друзів не буває багато. І хоч ваші стосунки можуть бути добрими й теплими з усіма однокласниками, та лише деяким ми довіряємо свої проблеми й переживання.
Діти утворюють коло і передають м’яч зі словами «Друг — це той, хто…». Потім охочі розповідають про свого справжнього друга і відрекомендовують його класу.
— Як ви вважаєте, що найважливіше в дружбі?
— Що заважає дружбі?
— Хто такий справжній друг?
- Гра «Добре — погане»
— Добрі слова ми залишаємо для себе і своїх друзів, а на погані — не зважаємо. (Захистив, заспокоїв, образив, поділився, ударив, зруйнував, пожалів, злякав, подарував, обманув, допоміг.)
- Групове заняття
- Гра «Космічний корабель»
ХІД ВПРАВИ
Діти обирають пару. Кожна пара — це космічний корабель. Пари шикуються одна за одною. Перша дитина в парі — «корабель», друга — «пілот» корабля. «Пілот» кладе руки на плечі «корабля». «Корабель» заплющує очі й витягує руки вперед — це пристрій для стикування з іншим «кораблем». Завдання «пілота»: мовчки керувати «кораблем» (важелі керування — плечі партнера) та здійснити стикування з іншим «кораблем». Завдання «корабля»: намагатися цілком підкоритися «пілотові».
— Чи сподобалася вам гра?
— Чим ви полюбляєте займатися у вільну хвилину?
- Вправа «Куточок дружби»
У відповідному місці в класі організований «Куточок дружби». Туди діти можуть прийти і перепросити, дивлячись одне одному у вічі.
- Теми для щоденника вражень
□ З якою погодою я порівнюю дружбу?
□ Які фарби я візьму, щоб намалювати дружбу?
□ Мій справжній друг.
День 3. ЧОМУ НАМ ЦІКАВО РАЗОМ?
- Вітання
Доброго ранку, сонечко
Доброго ранку, небо!
Ставитись до кожного
Із добром нам треба.
— Візьміться за руки і привітайте одне одного. А зараз побажайте одне одному здоров’я, щастя і справжньої дружби.
- Обмін інформацією. Тема дня «Чому нам цікаво разом?»
— Чарівне слово «дружба», хором повторімо його!
— Що таке дружба? (Відповіді дітей.)
— Дружба — це коли люди хочуть бути разом, коли разом грають і не сваряться. Друзі — це люди, з якими нам цікаво й весело, які довіряють одне одному і піклуються одне про одного.
А ви знаєте, якими мають бути справжні друзі? Зараз ми це перевіримо. Я ставитиму запитання, а ви відповідайте «так-так-так» або «ні-ні-ні».
- Гра «Так-так-так, ні-ні-ні»
Будемо міцно ми дружити?
(Так-так-так!)
Нашою дружбою дорожити?
(Так-так-так!)
Ми навчимося грати?
(Так-так-так!)
Другу будемо допомагати?
(Так-так-так!)
Друга потрібно розлютити?
(Ні-ні-ні!)
А посмішку подарувати?
(Так-так-так!)
Друга варто ображати?
(Ні-ні-ні!)
Чай з друзями будемо пити?
(Так-так-так!)
Будемо міцно ми дружити?
(Так-так-так!)
— Молодці! Упоралися із завданням!
Слухання пісні В. Шаїнського «Коли мої друзі зі мною».
— Цінність дружби полягає в тому, що друг завжди відчуває підтримку друга. Саме тому кажуть «пліч-о-пліч», «почуття ліктя». Скільки б іграшок, книжок, розваг у тебе не було, без справжнього друга сумно й нецікаво. Адже тільки з другом можна поділитися радістю й смутком, поговорити про все, що тебе цікавить, весело погратися.
- Гра «Живі руки»
Діти сідають одне навпроти одного (парами). Їм пропонують узятися за руки:
□ познайомтеся з руками товариша;
□ привітайтеся руками;
□ посваріться руками;
□ поборіться руками;
□ помиріться руками;
□ попрощайтеся руками.
- Гра «Мій товариш (товаришка)»
Діти по черзі розповідають про своїх друзів у класі, не називаючи їхніх імен. Слухачі мають за описом відгадати ім’я. Той, хто правильно відгадав, стає ведучим.
- Групове заняття
- Гра «Обери собі в друзі казкового героя»
Діти об’єднуються у групи, обирають казкових персонажів та пояснюють свій вибір.
— Уявіть, що у вас немає такого великого вибору, а є тільки негативні герої. Що б ви обрали: залишитися самому або заприятелювати з ким-небудь із них? (Можна потоваришувати, але слід навчити їх бути добрими, не скоювати поганих учинків.)
- Тема для щоденника вражень
□ Я люблю з друзями…
□ Мій подарунок другові (подрузі).
□ У мене багато (мало) друзів.
День 4. ЯК ЗБЕРЕГТИ ДРУЖБУ?
- Вітання
- Вправа «Побажання по колу»
Учні утворюють коло. По черзі продовжують речення, звертаючись до сусіда: «Мій друже, я бажаю тобі…».
- Обмін інформацією. Тема дня «Як зберегти дружбу?»
— Що для тебе означає «дружити»?
— Що ти можеш дати друзям?
— Які риси ти найбільше цінуєш у друзях?
— Що таке «надійний друг»?
— Чи знаєте ви «золоте правило» дружби? («Що хочете, щоб робили вам люди, то робіть їм ви».)
- Слухання «Казки про дружбу та її втрату» (модифікація казки І. В. Вачкова)
Жили-були двоє друзів — кріт Мур і хом’як Рум. Вони були дуже великими друзями і найбільше на світі цінували свою дружбу. Одного разу зустріли Мур і Рум стару Сову-чаклунку й почали хвалитися, яка у них довга й міцна дружба.
— Так ви вважаєте, що немає нічого на світі, що змогло б її зруйнувати? — запитала Сова.
— Ми впевнені: що б не трапилося, наша дружба не може зникнути! — говорили друзі.
— Ви хочете випробовувати її? — запитала Сова.— Чи варто? Якщо ви її втратите, відновити буде дуже складно.
— Ми не боїмося випробувань. Перевір нас! — наполягали Мур і Рум.— А якщо наша дружба не витримає, отже, вона не потрібна нам.
— Добре, я влаштую вам випробування. Ось перше:
«Нехай позбудуться мови!
Нехай позбудуться дружби!».
І тут же Мур і Рум забули мову, якою вони спілкувалися. Але це анітрохи не зашкодило їхній дружбі.
— Діти, як ви вважаєте, як наші герої навчилися розуміти одне одного? (Використовували спеціальні знаки: пози, жести.)
Тоді Сова повернула друзям здатність спілкуватися і вимовила нове заклинання, наводячи чари для другого випробування:
«Пробудись, злісна вдачо,
У цих діточок!».
«Тепер напевне посваряться!» — подумала Сова.
Але Мур і Рум вилили свою лють, переламавши сухі травинки й палички, і, звільнившись від неї, обнялися й пішли разом до свого дому.
Третього разу Сова розбудила в їхніх душах грубість. Почали Мур і Рум ображати одне одного й звинувачувати у тому, чого ніколи не було. Ба, навіть звичайні слова здавалися їм образою, і вже, гадали, настає кінець їхній дружбі. Але друзям удалося зупинитися, тому що зрозуміли вони, що немає за їхніми словами зла. Вони зуміли вибачити одне одного, і дружба їхня витримала.
Спробувала Сова і вчетверте. Викликала вона в Мура і Рума найсильніший страх. Друзі дуже злякалися, притулилися одне до одного: удвох не так страшно. І дружба перемогла страх.
— Пригадаймо й покажімо, як друзі долали ці випробування. (Діти спілкуються жестами; намагаються втамувати злість за допомогою «Банки крику»; перепрошують одне одного, обіймаються.)
- Вправа «Мирилка»
Мета: пригадати вірші-мирилки, що допомагають відновити дружбу, помиритися з товаришем.
— А чи трапляється, що часом друзі сваряться, ображаються, програючи у грі, змаганнях?
— А як цьому завадити? (Підійти до товариша, посміхнутися, перепросити, якщо завинив, помиритися.)
Діти згадують мирилки та по черзі миряться.
- Мирилка летіла, на плече сіла,
Сказала тихенько: «Мирімось швиденько».
- Досить дутись та сердитись.
Нумо, вже скоріш миритись!
Геть, образо, відійди,
Жде нас дружба назавжди.
- Мирись, мирись, мирись і більше не сварись.
- Групове заняття
- Гра «Друзі про мене»
Діти утворюють коло з учителем, який пропонує їм розказати, якої думки друзі про кожного з них.
- Теми для щоденника вражень
□ Якщо ми з другом посварились…
□ Моя мандрівка з другом (подругою).
□ За що мене цінують друзі.
День 5. ЯК ПІКЛУВАТИСЯ ПРО ДРУЗІВ — ДОМАШНІХ УЛЮБЛЕНЦІВ?
- Вітання
- Вправа «Співаємо ім’я»
Учитель пропонує учням уявити, що вони не вміють розмовляти, а вміють тільки співати. Але їм обов’язково потрібно привітатися, тому по черзі кожен «заспіває» своє ім’я. За ним його ім’я заспівають усі діти.
- Обмін інформацією. Тема дня «Як піклуватися про друзів — домашніх улюбленців?»
— Сьогодні ми приділимо увагу домашнім тваринам, поговоримо про те, що вони люблять, як за ними доглядати.
— Чим життя свійських тварин відрізняється від життя диких?
— Навіщо людині такі тварини? (Бо вони приносять радість, учать нас бути добрими, турботливими, вдячними, милосердними, спів чутливими.)
— Іноді тварин називають нашими меншими братами. А брати, як відомо, потребують доброго, уважного ставлення до себе.
- Слухання й обговорення оповідання В. Сухомлинського «Миколка, Вітя й цуцик»
Дорогою додому Миколка й Вітя підібрали цуцика. Він сидів у канаві й жалібно скавучав.
Кому ж дістанеться цуценя? Довго сперечалися хлопчики й дійшли думки: нехай три дні живе у Віті, а інші три дні — у Миколки, і так цілий місяць. А коли час збіжить, хлопчики візьмуть цуцика, винесуть у поле й підуть у різні боки, щоб чесно розв’язати проблему: за ким побіжить, той і господар.
Побудував Миколка для цуцика гарну будку. Тричі на день носила мама цуцикові суп і котлетки.
У Віті не було ані будки, ані супу, ані котлетки. Поклав він біля свого ліжка ряднинку. На ній цуцик і спав. Іноді вночі йому хотілося в якихось собачих справах надвір, він тихенько торкав лапкою ковдру, Вітя прокидався й випускав малого. Їв цуцик шкуринку, розмочену в гарячій воді.
Через місяць узяли хлопчики цуцика й пішли з ним далеко-далеко в поле. Вийшли на високу могилу, пустили його й розлетілися навсібіч.
Цуцик побіг за Вітею.
— Розкажіть, як кожен із хлопчиків доглядав за песиком.
— Як це робив Микола?
— Як піклувався про собачку Вітя?
— Кого ж цуцик обрав своїм господарем?
— Чому, на вашу думку, він так учинив? (Відповіді учнів.)
— Людині байдужій, із черствим та холодним серцем здається, що й тварини — бездушні та нерозумні, що вони не можуть відчувати й розуміти того, що відбувається навколо. Але це, звісно, не так. Тварина, як і всі ми, любить лагідне та дбайливе ставлення до себе.
- Гра «Скажи ласкаво»
Кішка — кішечка;
собака — собачка;
папуга — папужка;
риба — рибка;
хом’як — хом’ячок;
черепаха — черепашка.
— Якщо ви вирішили завести маленьку тваринку, то не забувайте: ви відповідаєте за неї. Піклуйтесь про неї та оберігайте її!
- Слухання й обговорення вірша І. Кульської «Боксер»
— Я хочу боксера!
Я хочу собаку! —
А тато:
— Ану, припини цю атаку.
Собака — тобі,
А морока — рідні?
А я уже бачу боксера вві сні…
Я друга мого називаю Джульбарсом.
Несу йому в мисочці борщику з м’ясом.
Для нього морквиночку тру на тертушку,
Я сіном йому набиваю подушку!
Аж раптом…
Сусіди летять на Кавказ!
Щенятко-боксер
Залишається в нас!!!
Щенятко якраз так і зветься —
Джульбарсом!
Несу йому в мисочці борщику з м’ясом.
Для нього морквиночку тру на тертушку.
Я сіном йому набиваю подушку…
Так тиждень минає.
І ще два-три дні…
Собака чомусь набридає мені.
У мене — басейн і в театрі прем’єра.
Я вчора забув прогуляти боксера.
Бабуся виходить гуляти з Джульбарсом.
Сестричка несе йому борщику з м’ясом.
Удвох вони миють собаку під душем.
А я?
Ми з боксером
Не дуже-то дружим.
У мене — спортклуб,
Навантаження всякі…
Мені просто часу нема
Для собаки!
— Чи став хлопчик справжнім другом для песика? Чому?
— Я хочу, щоб ви запам’ятали, що тварини, які мешкають у ваших будинках, — це не іграшки, вони живі й мають право, щоб господарі поважали їхні бажання. Не потрібно ображати їх байдужістю, злом, неувагою, адже вони, як і ми, є живими істотами. Їм буває радісно й сумно, весело й боляче.
- Вправа «Долоньки добра»
— А зараз кожний із вас нехай уявить у своїх долоньках беззахисну маленьку тваринку. Витягніть руки вперед, долоньками догори і спокійним подихом зігрійте їх. Повільно по одному пальчику складіть долоньку, заховайте у ній тваринку, прикладіть руки до грудей, віддайте їй доброту свого серця. Розтуліть долоні і…
— Як ви вважаєте, що ви побачите?
- Групове заняття
Діти об’єднуються в групи.
1-ша група — мають удома собаку;
2-га група — удома у них мешкає кіт;
3-тя група — інші тваринки;
4-та група — немає нікого.
Кожна група розповідає про своїх улюбленців, а діти четвертої групи розповідають, про кого вони мріють і чому.
- Теми для щоденника вражень
□ Я турбуюсь про тварин.
□ За що я можу подякувати домашньому улюбленцеві?
□ Мій домашній улюбленець.
Завантажити: Тиждень 3. МОЇ ДРУЗІ (Ранкові зустрічі 1 клас) (Розмір: 26.6 KB, Завантажень: 254)