Тема: “Вийди, вийди сонечко …” (Музичне мистецтво. 1 клас)

Мета:
– навчальна: ознайомити учнів із поняттям «пісня-закличка»; учити визначати засо­би виразності музичних творів, порівнювати життєвий зміст, настрій і характер му­зичних творів;
– розвивальна: розвивати музично-слухові уявлення в процесі сприймання, вико­нання;
– виховна: виховувати любов до природи, української народної пісні.
Музичний матеріал: О. Барвінський «Сонечко»; українські народні пісні «Вийди, вийди, сонечко», «Ой, минула вже зима»; поспівка «Сонечко»; гра «Впіймай у долоньку». Наочні посібники: нотна хрестоматія; «Музичний віночок. Робочий зошит із музично­го мистецтва. 1 клас»; вірші «Дід Мороз і Весна» П. Воронька, «Так починається вес­на» А. Костецького.
Обладнання: дитячі музичні інструменти; комп’ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні заходять до класу під музичний супровід («Сонечко» О. Барвінського).

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 Перевірка готовності класу до уроку

 Музичне вітання

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

♦   Які пісні називають веснянками?

♦   Які вам відомі веснянки?

♦   Який вони мають настрій?

Гра «Впіймай у долоньку» (грайлива, радісна, похмура, сумна, ласкава)

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Наприкінці зими та на початку весни ми постійно бачимо су­перечки між зимою та весною: щойно почав танути сніг та закапали буруль­ки — раптом налетіла завірюха, а за мить — знову засяяло сонечко! І ми з не­терпінням чекаємо, коли вийде сонечко та знову зігріє нашу землю. А навколо звучать пісні! Які пісні необхідно виконувати, щоб сонечко якнайшвидше зі­гріло нас своїм теплом? Сьогодні на уроці ми вивчимо такі пісні.

  1. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Учитель. Послухайте уважно вірш. Як ви гадаєте, чому Дід Мороз кри­чав: «Це не чесно!»?

ДІД МОРОЗ І ВЕСНА
Дуже хвастав Дід Мороз:
«Я страшніший бур і гроз.
Вже його полоскочу —
Не до сміху, до плачу.
Я нікого не боюсь,
Всім дошкулити берусь!»
Тут з’явилася Весна,
Уклонилася вона
І сказала: «А мені? »
Дід сховався в гущині
І кричить з кущів: «Ні, Весно!
Це не чесно, це не чесно!
Ти мені, красуне мила,
Сиву бороду спалила!»
А Весна стоїть, сміється:
«Хай Мороз не задається!»

П. Воронько

Після зимового сну природа пробуджується, навколо нас звучить безліч звуків — вулицею дзюркотять струмочки, голосно співають пташки, на дере­вах лопаються бруньки і молоденькі листочки весело шепочуться з вітром.

ТАК ПОЧИНАЄТЬСЯ ВЕСНА

Знов починається весна!..
Знов починаються дива…
То серед двору із-під снігу
Раптово визирне трава,
То раптом лагідні веснянки
Засіють щоки та носи,
Чи розщебечуться —
Ще зранку! —
Птахи на різні голоси!
А вчора… Вчора… Що й казати!
Всі веселилися До сліз:
Славко —Дражнило й задирака — Наталці проліски приніс!…
І зовсім це не дивина: Так починається весна!

А. Костецький

4.1.   Засвоєння нових знань Засвоєння понять

У давні часи люди вірили: якщо дружно покликати весну, радіти її на­ближенню, то вона настане швидше. Закликання весни відтворені у бага­тьох українських піснях, що називають веснянками.

Своїми піснями діти закликали весняне сонечко пролити своє золоте проміння на поле, подвір’я, квіти та на дітей, які з нетерпінням чекають на весну. Такі пісні називають піснями-закличками.

Учитель. Такі пісні-заклички співали голосно, щоб їх почули широкий степ і темний ліс, високі пагорби і швидка річка. Сьогодні ми вивчимо таку веснянку.

4.2.  Вокально-хорова робота

Слухання та розучування поспівки «Сонечко»

Розучування української народної пісні «Вийди, вийди, сонечко»
♦    Кого закликають діти у пісні?
♦    3 яким настроєм необхідно співати цю пісню?
♦    Яку ще пісню-веснянку ви знаєте?

Продовження роботи над українською народною піснею «Ой, минула вже зима», робота над одночасним початком співу, проспівуванням голосних звуків, інтонацією
♦    Чим схожі обидві веснянки?

4.3.  Слухання музики
Учитель. Композитори часто використовують у своїх творах мелодії народних пісень. Одна з українських веснянок надихнула композитора О. Барвінського. Він написав п’єсу «Сонечко».
♦    Мелодія якої веснянки сподобалася композиторові?

Слухання п’єси «Сонечко» О. Барвінського
♦    Чи змінювався характер п’єси?
♦    Про яке сонечко розповідала музика — про яскраве й гаряче чи тепле й ласкаве? (Робота у зошитах, с. 30.)

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Учитель. Сьогодні на уроці ми вітали появу сонечка. А допомогла нам музика!
♦   Яке сонечко зобразив композитор музикою?
♦   Чим схожі музичні твори про весну?
Учні виходять із класу під музичний супровід («Сонечко» О. Барвін­ського).

Шкільне життя

Завантажити: Тема: "Вийди, вийди сонечко …" (Музичне мистецтво. 1 клас) (Розмір: 14.8 KB, Завантажень: 330)