Тема: У чому полягала причина піднесення Македонії (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: з’ясувати причини занепаду грецької державності та піднесення Македонії; розвивати навички складання історичного портрета, роботи з текстом, уміння виділяти головне, встановлювати причинно‑наслідкові зв’язки.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття: македонія, «гетайри», «македонська фаланга», «філіппіки».
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
– розповідати про причини піднесення Македонії;
– аналізувати реформи Філіппа ІІ;
– пояснювати та використовувати нові терміни та поняття;
– складати історичний портрет Філіппа ІІ та Демосфена.

Хід уроку

І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Яке передбачення Демокрита довели лише у XX ст.?
2. Як було організовано освіту для дітей різного віку?
3. Поясніть, що таке «гімнасій», «олімпіада». Чи зустрічаєтесь ви із схожими поняттями у своєму щоденному житті?
4. У чому, за афінської демократії, виявлялося нерівноправ’я чоловіків і жінок?
5. Чим можна пояснити популярність Олімпійських ігор у Стародавній Греції?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У другій половині IV ст. до н. е. грецькі держави визнали владу Македонії. Ця невелика гірська країна розташовувалася в північній частині Балканського півострова. За часів Перікла з нею ніхто не рахувався, а її жителів греки презирливо називали «напівварварами». Що ж змінилося? Чому греки, які змогли відбити натиск могутньої Персії, через півтора століття скорилися цареві маленької країни?

ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Політична роздробленість та усобиці в Греції і посилення Македонії
Коментоване читання.

У IV ст. до н.е., після Пелопоннеської війни, у Греції настала доба занепаду та розбрату. Безперервні війни послаблювали грецькі поліси. їхнє господарство зазнавало великих збитків: були знищені сади та виноградники, витоптані поля, зруйновані міста та села, тисячі еллінів загинули або стали рабами. Громадяни часто не могли, та й не хотіли воювати. Тому багато громад використовували для охорони й війни платних найманців. Система цінностей полісів зникала разом із їхньою єдністю.

Занепад традиційних лідерів — Афін і Спарти — збігся в часі з посиленням Македонії. Ця країна розташована на півночі Балкан, де багато урвистих гір, порослих віковими лісами. Голі й похмурі скелі мають неприступний вигляд, узимку річки покриваються кригою. Сувора природа привчила македонян до витривалості. Основними заняттями населення були землеробство і скотарство. Державою керував цар.

Македоняни вважали себе родичами греків, говорили мовою, схожою на грецьку, і навіть твердили, що ведуть своє походження від грецьких богів і героїв.

У IV ст. до н.е. царем Македонії став Філіпп ІІ (правив 359-336 pp. до н.е.), який заклав основи могутності своєї держави. Він провів у Македонії низку важливих реформ, збільшив військо й удосконалив його, побудував флот.
Для проведення реформ потрібні були кошти. З цією метою Філіпп II захопив золоті рудники у Фракії і почав чеканити золоті монети. Збагачення Македонії дало змогу закупити військову техніку: катапульти, тарани, балісти тощо.

2. Демосфен
Самостійна робота

Які риси характеру виховував у собі Демосфен? Поясніть, чому за умов афінської демократії розвивалося ораторське мистецтво.

3. Підкорення Греції Філіппом ІІ
Філіпп II підкорив собі сусідні країни. Він запропонував грекам визнати його владу й укласти мир, щоб разом виступити проти Перського царства.

Як греки поставилися до пропозиції македонського царя? Деякі вважали, що Філіпп II наведелад у Греції й установить довгоочікуваний мир. Аристократи сподівалися, що цар зміцнить їхнє становище й заспокоїть чернь. Бідноту вабили родючі землі Персії, а торговців — незличенні багатства східної імперії. «Помстімося персам за колишні образи!»,— закликали вони. Тому частина грецьких міст одразу визнала владу Філіппа II. Але не всі греки були згодні з цим. Деякі вважали, що македонський цар знищить демократичні порядки, і закликали відстояти незалежність країни. В Афінах боротьбу проти Філіппа II очолив відомий оратор Демосфен, якого назвали Непідкупним. Йому вдалося об’єднати кілька грецьких міст для опору македонцям.

У 338 р. до н. е. поблизу міста Херонея зустрілися грецька й македонська армії. Сам Демосфенбрав участь у битві як простий афінський піхотинець. Боротьба була запеклою й кривавою. Вирішальним став непереборний удар македонської кінноти, якою командував вісімнадцятирічний царевич Александр. Греки були розбиті й підкорилися македонському монархові.

У результаті поразки в битві біля Херонеї грецькі держави втратили свою незалежність. Філіпп II не став карати переможених, адже для завоювання Персії йому були потрібні досвідчені грецькі воїни. Під час підготовки до нової війни Філіпп II був убитий. Здавалося, що мрія завоювати Персію так і залишиться мрією…

Бесіда за питаннями
1. Як і коли сталася битва при Херонеї?
2. Чому греки зазнали поразки?
3. Чи могли греки перемогти?
4. Якими, на ваш погляд, були наслідки цієї битви для Греції?

Додаткові матеріали
Діяльність Філіппа ІІ Македонського

– Здійснив реорганізацію армії за грецьким зразком, створивши важко озброєну піхоту (македонську фалангу) і реформував македонську кінноту.
– Завершив об’єднання власне Македонії; з 359 до 388 р до н.е. приєднав Фокіду, Фессалію, Халкідіку, Фракію та ін.
– Посилив царську владу, приборкавши непокірну місцеву знать.
– Розпочав карбування власної золотої та срібної монети.
– Здійснив військовий похід до Скіфії. Повертаючись додому, зазнав нападу фракійців і втратив усю захоплену здобич.
– 2 серпня 338 р до н. е. завдав поразки військам антимакедонської коаліції у битві під Херонеєю.
– Восени 337 р до н. е. на зборах представників грецьких полісів у Коринфі Філіппа ІІ було проголошено вождем еллінів і стратегом усіх військ, які повинні були надати йому допомогу для війни з Персіє.

V. Закріплення знань учнів
Закресліть зайві слова.

На півночі, півдні Греції виникла марсіянська, македонська держава, яку в 359 році до н. е. очолив Фелікс ІІ, Філіпп ІІ. Греки зібрали армію та вирушили проти нової держави. Битва відбулася біля міста Афіни, Херонея та закінчилася перемогою, поразкою греків. У цій битві особливо відзначився Александр, Олег.

Перевірте засвоєне на уроці
1. Хто заклав основи могутності Македонії?
2. Чим закінчилася битва при Херонеї?
3. Висловіть своє ставлення до Демосфена. Чим вам запам’ятався цей історичний діяч?
4. Один із сучасників битви при Херонеї писав: «Разом з тілами полеглих при Херонеї було зарито і свободу греків». Що мав на увазі автор цих слів ?
5. Обговоріть, чому греки перемогли в V ст. до н. е. Персію, а в IV ст. до н. е. були підкорені Македонією.

VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал § 37

Шкільне життя

Завантажити: Тема: У чому полягала причина піднесення Македонії (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 17.8 KB, Завантажень: 1157)
Мета: з’ясувати причини занепаду грецької державності та піднесення Македонії; розвивати навички складання історичного портрета, роботи з текстом, уміння виділяти головне, встановлювати причинно‑наслідкові зв’язки. Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність. Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь. Основні поняття: македонія, «гетайри», «македонська фаланга», «філіппіки». Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: - розповідати про причини піднесення Македонії; - аналізувати реформи Філіппа ІІ; - пояснювати та використовувати нові терміни та поняття; - складати історичний портрет Філіппа ІІ та Демосфена. Хід уроку І. Організаційний…

Оцінити

0

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*