Тема: «Симетрія в природі. Згинання паперу. Вирізування деталей симетричної форми». (1 клас. Трудове навчання)
Мета: ознайомити учнів із поняттям «симетричне вирізування» вчити правильно вирізувати фігури симетричної форми; розвивати уважність, точність; виховувати любов до природи.
Обладнання: предметні малюнки, технологічна картка, зразок виконаної роботи, шаблон, трафарет.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи:розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Привітання:
- Дзвінко пролунав дзвінок,
Всіх покликав на урок.
Тож сідайте всі в рядок —
Починається урок!
- Перевірка готовності до уроку.
- Упорядкування робочих місць.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми будемо подорожувати. А для подорожі нам потрібно взяти все необхідне. Давайте перевіримо, чи все є у вас на столах.
ІІІ. Вивчення нового навчального матеріалу:
- Бесіда:
- А де будемо подорожувати, ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
- Навесні веселить,
Влітку холодить,
Восени годує,
А взимку гріє. (Ліс)
- Так, подорожувати будемо до лісу. Ось тихо вузенькою стежкою заходимо до лісу. І зустрічає нас добрий лісовий мешканець Лісовичок. Давайте попросимо його розповісти про щось цікаве, казкове, що є в лісі.
- Я, давній житель лісу, люблю і бережу природу. І хочу, щоб ви також були любителями природи і вчилися бачити все чарівне в природі.
- Ось дивіться, діти, це листочок. У нього посередині — вісь симетрії й однакові відгалуження від неї. Майже всі дерева мають таке симетричне листя. Давайте пограємо у гру «Вгадай дерево».
- Гра «Вгадай дерево»:
Лісовичок показує учням зразки листя різних дерев та загадує про них загадки.
- Я — дерево-красень,
А звуть мене… (ясен).
- Зелена, а не гай,
Біла, а не сніг,
Кучерява, та без волосся. (Береза)
- Живе один батько і тисячі синів має.
Всім шапки справляє, а собі на має. (Дуб, жолуді)
- Весною росте, влітку цвіте,
Восени осипається, взимку відсипається.
А квітки — на медок.
Лікує від грипу, кашлю і хрипу. (Липа)
- У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
- Восени намистом рясним
Вона віти прикрашала.
Як весна-красна настала,
Намистин уже не стало.
Без окраси залишилась
Ти, красуне, не даремно.
Взимку пташок годувала
Намистинами ти, певно. (Горобина)
III. Пояснення вчителя із показом алгоритму роботи:
- Беремо папір квадратної форми.
- Обводимо контури однієї із симетричних частин листочка.
- Вирізуємо.
- Розгорнувши папір, дістанемо листочок, що складається з двох однакових, тобто симетричних частин.
- Фізкультхвилинка
- Ми — берізки і кленці,
В нас тоненькі стовбурці,
Ми в стрункі стаєм ряди,
Виправляємо гілки.
Ледь зіп’явшись з корінців,
Дістаєм до промінців.
Наші ніжні пагінці
Хиляться на вітерці
Вправо, вліво… І весь сад
Нахиливсь вперед — назад.
ІV. Практична діяльність учнів:
- А зараз разом зі мною будете складати папір квадратної форми, який лежить у вас на партах, у такій послідовності, яка подана в технологічній карті. Тепер за шаблоном кожен із вас обведе частину листочка. Але перед вирізуванням пригадайте правила безпечного користування ножицями.
- Самостійна робота учнів:
Лунає тиха мелодія. Вчитель декламує вірш В. Бутрім «Берізка».
- Чом ти плачеш, красуне струнка?
Чом зажурена й тиха така?
Не сумуй, озирнися навколо.
Он тобі посміхнулась тополя.
Небо чисте, ясне, голубе
Обіймає ласкаво тебе.
Вже весна завітала в гаї,
Кучерявіють коси твої.
То, чому ж ти, берізко, сумна?
А у відповідь каже вона:
«Злії люди згубили мене.
Мабуть, серце у них кам’яне.
Бачиш, рана глибока яка!
З неї сік — моя кров — витіка.
Скоро зелень покриє гаї,
Прилетять гомінкі солов’ї:
Я любила пісні солов’їв,
Та мені не почути той спів.
Це для мене остання весна.
Я помру. Ось тому я й сумна».
Ні, берізонько, ти не помреш,
І у зелені ти розцвітеш.
Я тебе не покину, кохана,
Залікую глибокую рану,
Я замажу її й обгорну.
Ще не раз ти зустрінеш весну!
- Аналіз і виставка дитячих робіт
VII. Підсумок уроку:
- Що нового, цікавого дізналися на уроці?
- Чи сподобалася вам подорож у ліс?
- Як треба поводитися в природі?