Тема: Стилі спілкування (Основи здоров’я 6 клас. Нова програма)

Мета: розповісти про стилі спілкування; відпрацювати з учнями навички ефективного спілкування; способи та етапи конструктивного розв’язання конфліктів; розвивати вміння обґрунтовувати необхідність дружніх стосунків із однокласниками, друзями, знайомими; виховувати поважне ставлення до оточуючих людей.
Обладнання: Підручник  для  6-го  кл.  загальноосв.  навч.  закл.  /  І.  Д.  Бех,  Т.  В.  Воронцова, В.  С.  Пономаренко,  С.  В.  Страшко.  —  К.:  Видавництво «Алатон»,  2014.  —  200  с., наочність.
Тип уроку: комбінований
Поняття та терміни:
Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • розпізнавати пасивний, агресивний та упевнений стилі спілкування за вербальними і невербальними ознаками;
  • назвати приклади ситуацій, в яких їм найкраще діяти упевнено, пасивно чи агресивно; ознаки і наслідки різних типів спілкування;
  • аналізувати переваги і недоліки пасивної, агресивної і впевненої поведінки;
  • продемонструвати вміння попросити про послугу, допомогу, висувати справедливі вимоги.

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань
Прослуховування оповідання «Добре слово»

Добре слово

В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося 5 років, вона тяжко захворіла: застудилася, почала кашляти й «танула» на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров’яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон із курячого крильця. Кожен говорив: «Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям – і хвороба втече в ліси і на болота». Оля їла мед у стільниках і солодке коров’яче масло, лісові ягоди і горіхи, перепелині яєчка й бульйон із курячого крильця. Але нічого не допомагало – дівчинка вже ледве вставала з ліжка. Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:

– Чогось їй не вистачає. А чого – і сам не можу зрозуміти. Раптом відчинилися двері. До хати ввійшла прабабуся Олі – столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в кімнаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її. Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, узяла Олину руку у свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:

– Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров’ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні бульйону з курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці – щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечку.

Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозвішали, а в очах засяяла радість.

– Ось чого не вистачало Олі, – сказав дід Опанас. – Доброго слова.

Запитання до учнів
Що ж потрібно було Олі для того, щоб вона видужала?

Висновок. Так, дівчинці не потрібні були ні ласощі, ні інші продукти харчування… Інколи, для того, щоб людина скоріше видужала, потрібна увага до хворої людини, небайдужість…

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
Обговорення
Епіграф до уроку: «Треба знати, що й де казати».

ІV. Вивчення нового матеріалу
Трапляються  ситуації,  в  яких  буває  складно  відмовитися  від чогось  чи  попросити  когось  про  послугу.  У  таких  ситуаціях  люди поводяться  по- різному:

  • пасивно — нехтують  власними  інтересами  і  за  будь-яку  ціну намагаються  уникнути  конфлікту;
  • упевнено (асертивно)  —  відстоюють  себе  у  такий  спосіб,  щоб  не ображати  інших;
  • агресивно — намагаються  відстояти  лише  власну  точку  зору,  не зважають  ні  на  що.
  1. Прочитай ситуацію та варіанти  поведінки.

Ти позичив  другу  свій улюблений диск,  а  він  повернув його  зіпсованим.  Ти:
а)  скажеш  йому  про  це  і  попросиш  купити  тобі новий диск;
б)  нічого  не  скажеш  і  купиш  новий диск  сам;
в)  позичиш  у  друга  його  улюблений диск  і  так  само зіпсуєш  його.

  1. Яку манеру  спілкування  описано  в  кожному  варіанті?
  2. По черзі  скажіть,  як  ви  вчинили  б  у  такій ситуації.
  3. Чи траплялося  подібне  у  вашому  житті?

 

Об’єднайтесь  у  2  групи.  Розподіліть  наведені  нижче ситуації  та  проаналізуйте  варіанти  поведінки.  Визначте стилі  спілкування.

  1. За допомогою  табл.  8  (с.  116)  назвіть  їх  позитивні  та негативні  наслідки.

Ситуація  1. Сашко  сидить  у  кінозалі.  Дівчата  позаду голосно  розмовляють,  сміються  і  шурхотять  обгортками від  цукерок.  Він:

  • мовчки терпітиме;
  • скаже: «Дівчата,  будь  ласка,  тихіше,  мені погано чути»;
  • скаже: «Припніть  язики  або  вимітайтесь!»

Ситуація  2. Катю  запросили  на  день  народження.  Всім подали  коктейлі  з  алкоголем.  Але  Катя  не  вживає  алкогольних  напоїв.  Вона:

  • попросить соку;
  • вип’є коктейль,  адже  незручно  відмовлятися;
  • влаштує сцену  і  скаже,  що  культурні  люди  пропонують  гостям  не  лише  алкогольні  напої.

Завдання «Тренінг упевненої поведінки»

Слово вчителя: «Навичок упевненої  поведінки набувають у процесі тренувань. За допомогою наступного завдання закріпи ці навички у трьох типових ситуаціях: коли треба відмовитися від небажаної пропозиції, попросити про послугу і висунути справедливу вимогу».

Об’єднайтесь у 2  групи і розіграйте  ситуації,  в яких ваша поведінка  має  бути  асертивною.

Група  1:  тобі  терміново  треба  зателефонувати,  а  біля телефону-автомата  черга  (мал.  39).
Група 2: ти позичив другові 5 гривень до завтра,  а він не  повертає  вже  другий тиждень  (мал.  40  на  с.  118).
Обговорення.

V. Закріплення знань учнів

Творча робота (в групах). Проект
Уявіть, що вас запросили для участі в популярній радіо- чи телепередачі. Трансляція відбуватиметься в прямому ефірі, тобто без попереднього запису й редагування виступів. Підготуйте невеликий текст виступу на дві хвилини на одну з поданих тем:

  1. Українська мова – духовне надбання нашого народу.
  2. Мова – найважливіший засіб спілкування.
  3. Слово як засіб впливу.

Заслуховування проектів.

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 20

Підсумки

У  житті трапляються ситуації,  коли необхідно звернутися по допомогу  або  від  чогось  відмовитися.

У  таких  випадках  люди  зазвичай  поводяться  або  пасивно, або  агресивно,  або  упевнено.

Упевнена  манера  спілкування  є  найкращою  у  більшості випадків.

Пасивна  і  агресивна  манери  спілкування  виправдані  лише  у деяких  ситуаціях.

Завантажити: Тема: Спілкування і здоров'я (Основи здоров'я 6 клас. Нова програма) (Розмір: 17.6 KB, Завантажень: 1527)
Мета: розповісти про стилі спілкування; відпрацювати з учнями навички ефективного спілкування; способи та етапи конструктивного розв'язання конфліктів; розвивати вміння обґрунтовувати необхідність дружніх стосунків із однокласниками, друзями, знайомими; виховувати поважне ставлення до оточуючих людей. Обладнання: Підручник  для  6-го  кл.  загальноосв.  навч.  закл.  /  І.  Д.  Бех,  Т.  В.  Воронцова, В.  С.  Пономаренко,  С.  В.  Страшко.  —  К.:  Видавництво «Алатон»,  2014.  —  200  с., наочність. Тип уроку: комбінований Поняття та терміни: Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: розпізнавати пасивний, агресивний та упевнений стилі спілкування за вербальними і невербальними ознаками; назвати приклади ситуацій, в яких їм найкраще діяти упевнено, пасивно чи агресивно;…

Оцінити

0

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*