Тема: Що в музиці звучить? (Музичне мистецтво. 1 клас)

Мета:
♦    навчальна: учити учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музич­ної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; про­довжити формувати ладові уявлення, зорово-слухове сприйняття;
♦    розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, уміння завдяки музиці відчувати красу навколишнього світу, неповторність кожного з представників живої природи;
♦     виховна: виховувати інтерес і любов до музики, пісні, творчої праці, бажання вчи­тися музики.
Музичний матеріал: К. Сен-Санс «Лебідь», «Слон»; М. Лисенко «Пісня Лисички» (з опе­ри «Коза-Дереза»); А. Філіпенко «Зацвіла в долині»; українська народна пісня-гра «Іди, іди, дощику».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; малюнки — ілюстрації до музичних творів та пі­сень; зображення слона, лебедя та лисички; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас».
Обладнання: дитячі музичні інструменти; комп’ютер,  фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку
Учні заходять до класу під музичний супровід («Лебідь» К. Сен-Санса).

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 Перевірка готовності класу до уроку

 Музичне вітання

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

♦   Які настрої може виражати музика?
♦   Пригадайте, які музичні твори допомогли нам побачити природу.
♦   Які засоби музичної виразності ви пам’ятаєте?

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Нас об’єднує вірний друг — музика. Вона може багато про що розповісти, підказати, розрадити, заспокоїти, адже в неї багато помічни­ків: пісні й танці, оркестри і солісти, композитори та виконавці. Ми вже знає­мо, що музика може намалювати природу, передати настрій людини і навіть… оживити картину.

Чи хотіли б ви почути і побачити ці картини?

  1. ОСНОВНА ЧАСТИНА

4.1.        Слухання музики

Учитель. На дошці — малюнки тварин, але ми їх ще не бачимо. (Малюн­ки обернені зворотним боком.) Зараз прозвучить музика, ви її уважно послу­хайте та відгадайте, про кого йшлося в ній, а малюнки допоможуть дізнатися, чи правильно ми відповіли. Послухайте першу музичну загадку та скажіть, хто змальований у цьому творі?

Слухання твору «Слон» К. Сен-Санса
♦   Якими звуками — низькими чи високими — змальовано образ тварини?
♦   Як звучала музика: легко чи важко, швидко чи повільно?

А тепер погляньмо на малюнок! (Перегорнути малюнок.) Хто це? Так, слон — важкий, неповороткий, дуже великий. Тому музика, що його зобра­зила, важка, повільна, виконана на інструменті з низьким звучанням — кон­трабасі.

♦   Чи підказала вам музика, що робить слон?

Послухайте ще раз та намалюйте рухами рук музику слона.

Повторне слухання музики з пластичним інтонуванням

Ви відчули, що спочатку слон нібито важко крокує, а потім починає танцювати.

Складіть до цього твору коротеньке оповідання.

Учні складють коротенькі оповідання за прослуханою п’єсою К. Сен- Санса «Слон». Учитель заслуховує оповідання 2—3 учнів.

А ось і друга музична загадка.
Цей твір розповість вам про іншого представника живої природи.
А ось про кого — ви здогадаєтеся, почувши його музику!
Слухання «Лебідь» К. Сен-Санса

♦     Як звучить музика? Оберіть потрібні слова: спокійно, тихо, м’яко, ніжно, радісно, грайливо. (Робота у зошитах, с. 38-39.)

Погляньмо на малюнок! (Перегорнути малюнок.) Який чудовий птах!

Це — величний лебідь, з довгою гордою шиєю, білосніжним пір’ям. Він тихо погойдується на маленьких хвилях, дозволяє нам милуватися його казко­вою красою.

Ці дві п’єси так і називаються — «Слон» та «Лебідь». Написав їх французький композитор Каміль Сен-Санс.

4.2.   Вокально-хорова робота Розучування поспівки «Іди, іди, дощику»

(українська народна пісня-гра)

Учитель. Чи любите ви казки? Я знаю, що так. У багатьох казках дійо­вою особою є лисичка.
♦   Пригадайте казки, у яких однією з дійових осіб була лисичка.
♦   Які риси характеру має лисичка?

Ви, мабуть, здогадалися, що на третьому малюнку ми побачимо лисичку. Але яку? Послухайте «Пісню Лисички» М. Лисенка.

♦   Якою, на вашу думку, буде зображена лисичка на малюнку?

Слухання твору «Пісня Лисички» М. Лисенка
♦   Який характер Лисички бачимо у пісні?
♦   Яким є настрій музики пісні?
♦   Якою ви намалювали б Лисичку?

Погляньте, яка вона охайна, весела! (Перегорнути малюнок.) А яка трудів­ниця! Дуже гарна лисичка!

Розучування твору «Пісня Лисички» М. Лисенка, робота над текстом, дикцією, чистотою інтонації (робота у зошитах, с. 38)

Повторення пісні «Зацвіла в долині» А. Філіпенка

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Учитель. Сьогодні на уроці до нашої музичної скарбнички ми додали три музичних портрети різних тварин.
♦   Які картини ми побачили на уроці?
♦   Як музика зображувала слона та лебедя?

Учні виходять із класу під музичний супровід («Лебідь» Е. Сен-Санса).

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Що в музиці звучить? (Музичне мистецтво. 1 клас) (Розмір: 14.5 KB, Завантажень: 138)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*