Тема: Піднесені образи (Музичне мистецтво. 7 клас)

Мета  уроку   :
 Навчальні : творчість Й.С. Баха;

  • визначення термінів  і понять  музичний образ , поліфонія , фуга;
  • особливості будови  і  розвитку  поліфонічного  твору.

Виховні: Виховувати  інтерес  та  любов  до  музики

Розвиваючі: Розвиток  вокально – хорових  навичок..

Корекційні завдання : корекція та розвиток музичного слуху та почуття ритму.

  • корекція фонематичної і музичної пам’яті, уваги.
  • корекція музичного слуху.
  • корекційний розвиток особистості дитини із ЗПР.

Наочні  посібники: Г. М. Макаренко «Музичне  мистецтво»  7 клас. Портрет  Й. С. Баха.

Музичний  матеріал : Й. С. Бах  «Органна  фуга ля – мінор», А. Пашкевич «Степом, степом».

Т. Н. З : магнітофон.

ХІД   УРОКУ :
Організація  учнів  до  уроку .
Музичне вітання.

Посміхнись до всіх навколо
Добрий ранок люба школа
І веселий той дзвінок
Кличе всіх нас на урок
Урок музики, урок музики, урок музики , урок.

Вступне слово вчителя .

Життя кожного справжнього музиканта починається з Баха, адже любити музику, не люблячи Баха, неможливо. Якщо з висоти двох століть ми дивимося на музику Баха, вона видається нам грандіозним фундаментом, на якому базується сучасна музична творчість. І композитори класичної доби, і композитори-романтики вважали Баха своїм учителем.

Сьогодні ми поговоримо про образи музики Йоганна Себастіана Баха, а також про особливості його музичного стилю. Він увійшов у світове мистецтво як майстер поліфонії – незвичайного стилю написання багатоголосної музики, де всі голоси рівноправні.

  • Які характерні  ознаки  має  стиль Баха?
  • Що таке  поліфонія?
  • Який інструмент  був  найулюбленішим  інструментом  Баха?
  • Які твори  Баха  ви  можете  пригадати?

Інтерес  до  музики  великого  німецького  композитора  18 століття  виник  через  сто  років  після  його  смерті. У Берлінській  королівській  бібліотеці  тоді  ще   молодий  композитор і піаніст  Фелікс  Мендельсон, порсаючись  серед  старих  нот,  виявив  цілу  купу  творів  давно  забутого  органіста…  Ознайомившись  із  ним,  він  був  приголомшений  красою  і  досконалістю  музики. 1829  року  у  Берліні  під  його  керуванням  прозвучало  одне  з  найбільш  відомих  творів  Й.С.Баха  ораторія  «Пристрасті  за  Матвієм».

В  ораторії  зображені  євангельські  сюжети  про  страждання  і  смерть  Христа, і  переповнений  слухачами  зал, здавалося, перенісся  в  інший  вимір  часу… Після  чого  починається  публікація  повного  зібрання  бамівських  творів  у  60  томах, що  тривала  понад   півстоліття. Музикантів, композиторів, сучасників  Мендельсона  вражала  в  музиці  Баха  розмах, потужність, життєва  сила, мелодійна  краса, незвичайна  її  стрункість, технічна  досконалість. «Море  має  бути  йому  ім’я», – написав  про  Баха  Л. ван Бетховен.

Чудові  фуги  Бах  створив  і  для  органу – «короля  всіх  інструментів». Велика  частина  творів  Баха  поліфонічного  складу.

  • Що називають  поліфонією? (Поліфонія  означає  багатоголосся)

Улюблений  інструмент  Й.С.Баха – орган. Лише  «король  усіх  інструментів» (орган) був  спроможний  витримати  грандіозність  імпровізацій  композитора. Одночасно  орган  якнайкраще  передавав  піднесену  лірику  Й.С.Баха. Для  органа  Й.С.Бах  написав  багато  творів  (хоральні  прелюдї, хорали, фантазії, прелюдії  та  фуги). Більшість  із  них  викладена  в  поліфонічному  стилі.

Великий майстер поліфонічної музики Йоганн Бах напрочуд образно пояснював поліфонію: “Кожен голос у творі – це особистість, а багатоголосий твір – бесіда цих особистостей, і слід взяти за правило, щоб кожна з особистостей говорила гарно й своєчасно, а якщо не має що сказати, то краще б мовчала й чекала, доки не дійде до неї черга”.

Розмовляти у формі фуги – означає говорити гарно та своєчасно. Але обов’язкова умова фуги – розмова на одну тему. За правилами будови фуги початок звучить у виконанні одного голосу (співбесідника), потім по черзі приєднуються інші.

Коли хтось зі співрозмовників проголосив тему, то має дати висловитися наступному, а сам лише підтримує розмову. Таким чином звучить протискладення. Тема, прозвучавши у всіх голосах, починає розроблятися – з’являтися з видозмінами у співрозмовників.

  • Чим відрізняється  поліфонічний  склад  музики  від  гомофонно-гармонічного?
  • Які ви  знаєте  форми  поліфонічної  музики?

Органна  фуга  ля мінор – один  із  блискучих  зразків  цього  жанру.

Фуга – це найскладніша форма поліфонічної музики, в основі побудови якої лежить послідовне проведення однієї теми в різних голосах.

Послухайте Органну фугу ля мінор і визначте, про що розмовляють голоси в музиці Баха, скільки цих голосів.

Слухання. Й. Бах. Органна фуга ля мінор

  • Про що  розмовляють  голоси  в  музиці  Баха? Скільки  цих  голосів?

Тема для розмови у голосів фуги ля мінор справді філософська: є в ній і спокій вічності, і безкінечність, і велич мудрості. Тому й висловитися захотіли не два, а чотири співрозмовники. Ця фуга – чотириголосна. Починає розмову верхній голос, а потім по черзі вступають усі інші. Останнім вступає найнижчий.

Правду кажуть про образи музики Баха: “Будь-яка бахівська тема – байдуже, чи виражає вона радість чи скорботу – звучить піднесено!”

Виконання  пісні “Степом, степом”

 Не забувайте, що особливої уваги потребує робота над ритмом, дикцією, дотриманням пауз, а також глибоке проникнення у зміст (образ) пісні.

Караоке. Пісня “Степом, степом”

„Степом, степом”

Сл. М.Негоди,

муз. А.Пашкевича

V . Висновок.

Незважаючи на те, що музика Баха створена близько трьохсот років тому, вона й зараз має вражаючий духовний вплив. Музичний геній Баха пробуджує та возвеличує душу кожної людини.

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Піднесені образи (Музичне мистецтво. 7 клас) (Розмір: 15.4 KB, Завантажень: 65)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*