Тема: Образи музичних оповідань (Музичне мистецтво. 7 клас)

МЕТА УРОКУ :
Навчальна : Творчість Б. Фільц  (урок – монографія);
– акцентувати  увагу  на  особливостях, характерних  для  її  творчості, та  тісному  зв’язку  з  народнопісенними  джерелами;
–  визначення поняття   новелета, мініатюра  та  їх  характеристику;
–  палітра і життєвий зміст  музичних образів.
Виховна : виховувати  любов до класичної музики, рідного народу;
– виховувати здатність  співпереживати зміст розучених пісень та почутих музичних творів.
Розвиваючі: розвивати  вміння  інтерпретувати  музичні  твори, висловлюючи  судження  про  різнобарвну  палітру  і  життєвий  зміст  музичних  образів  та  порівнювати  їх;
Корекційні завдання : корекція та розвиток музичного слуху та почуття ритму.

  • корекція фонематичної і музичної пам’яті, уваги.
  • корекція музичного слуху.
  • корекційний розвиток особистості дитини із ЗПР.

Наочні  посібники: Портрет  Б.Фільц , Г. М. Макаренко «Музичне  мистецтво» 7 клас.

Музичний  матеріал: Б.Фільц Закарпатська новелета №5, Закарпатська новелета № 7, В.Івасюк «Балада про мальви»

Т. Н. З :  магнітофон.
Хід  уроку.

 I. Організація учнів до уроку .

Музичне вітання.

Посміхнись до всіх навколо
Добрий ранок люба школа
І веселий той дзвінок
Кличе всіх нас на урок
Урок музики, урок музики, урок музики , урок.

Вступне слово вчителя .

Вч. Епоха музичного романтизму звернулась не лише до літературних балад, а й запозичила з літератури такий жанр, як новелета. Новелета в перекладі означає «невелике оповідання».

Німецький композитор Роберт Шуман, запозичивши з художньої літератури жанр новелети, створив під цією назвою фортепіанну п’єсу лірико-розповідного характеру (оповідання для фортепіано). Сьогодні ми познайомимось із сучасними новелетами і визначимо їх образи.

Відомості про Б. Фільц

Творчість нашої сучасниці Богдани Фільц є багатообразною та яскравою. Саме в цієї української композиторки можна знайти безліч музичних оповідань. Одні захоплено змальовують красу Карпат, барвистий побут їх жителів, інші розповідають про знаменну подію, пропущену крізь емоційну призму, або діляться зі слухачем певним станом чи настроєм.

Богдана  Фільц  народилася  1932  року  на  Львівщині  у  місті  Яворів. Безтурботне  дитинство  в  родині  відомого  яворівського  адвоката Михайла  Фільц  було  затьмарене  смертю   батьків. Серед  родичів,  які  опікувалися  маленькою  Богданою, була  й  відома  українська  художниця  Ярослава  Музика. Майбутня  композиторка  отримала  ґрунтовну  музичну  освіту, навчаючись  у  Львівській  десятирічній  школі  та  консерваторії. Вона  спілкувалася  з  видатними  композиторами:  С.Людкевич, М. Колесою, А.Кос-Анатольським, які  мали  неабиякий  вплив  на  формування  її  творчої  особистості.

Фортепіанна  музика  Б.Фільц – це  яскрава  сторінка  в  сучасній  українській  інструментальній  музиці. Характерними  рисами  її  стилю  є  насичення   фортепіанних  п’єс  фольклорним  матеріалом, що  творчо  переосмислюється  засобами, притаманними  періоду  імпресіонізму.

Фортепіанний  цикл  «десять  закарпатських  новелет»  було  створено  1962  року. Головна  тема  цього  циклу, як  і  взагалі  всій  творчості  Б.Фільц, – оспівування  краси  рідного   краю. У  музиці  відтворено   яскраві  пейзажні  картини, жанрові  музичні  сценки, побутові  замальовки.

За жанрами музичні оповідання Богдани Фільц найрізноманітніші – симфонічні, інструментальні, вокальні та хорові. Улюбленим жанром композиторки є фортепіанні мініатюри.

Мініатюра – невелика, досконала  за  формою  музична  п’єса  для  різного  виконавського  складу. За  змістом  мініатюра  може  бути  ліричною, пейзажною, зображувальною, жанровою.

Мініатюри  об’єднані в цикли: „Музичні присвяти”, „Шість візерунків”, „Калейдоскоп настроїв”, „Закарпатські новелети”, „Київський триптих”. “Закарпатські новелети” – це фортепіанний цикл із десяти п’єс.

Новелета – лірико-розповідна  (рідше драматична  або  жанрова)  інструментальна  п’єса.

Мальовнича природа та оригінальний побут Закарпаття надихнули композиторку на створення музичних оповідань. Щоб передати музикою природу та побут Закарпаття, Богдана Фільц звернулася до фольклорних джерел – використала мелодії закарпатських народних пісень, а також створила власні мелодії в народному стилі.

Послухайте  Закарпатську  новелету  №5 Б.Фільц.

  • Який образ  створений  у  цій  новелеті?

II. Слухання. Б. Фільц. Закарпатська новелета № 5

Аналіз прослуханого твору

Легка весела мелодія на фоні стрімкого акомпанементу створює жартівливий образ. У середній частині, як тільки з’являються акордова фактура й різкі звучання гармонії, образ змінюється; в уяві постають фантастичні образи. Радісно-скерцозний настрій повертається у третій частині. Саме мелодія першої та третьої частин є запозиченою, але творчо переосмисленою.

Прослухайте  Закарпатську  новелету  №7  Б.Фільц

Слухання. Б. Фільц. Закарпатська новелета № 7

Аналіз прослуханого твору

Ця новелета має зовсім інший характер, але теж написана у тричастинній репризній формі. Мелодія основної частини – вишукано-наспівна. Вона викладена одноголосно на фоні розкладених акордів. Фразування мелодії імітує народний спів; здається, що між фразами співак бере дихання. І він розповідає ліричну історію з хвилюючими подіями в середній частині.

„Закарпатські новелети” – це романтично окрилені оповідання, що оригінально передають національний колорит. На прикладі «Закарпатських новелет» ми побачили, як у творчості Богдани Фільц поєдналися любов до українського фольклору та романтична окриленість, мелодичність і витонченість.

Усю  красу  вкраїнської  землі
В себе  ввібрала  чарівна  Богдана.
І  розмаїття  трав  і  трелі  солов’їв, –
Усе, що  Богом  було  дано.
А  ще  Господь  тобі  заповідав
Ту  землю  рідну  понад  все  кохати,
Щоб  шум  дібров й чарівних  маків
Нам  у  музиці  і  пісні  передати.

Н.Бортник

Виконання пісні В.Івасюка «Балада про мальви»

 Вч. Продовжмо розучування пісні „Балада про мальви”. У приспіві зверніть увагу на ланцюгове дихання в кантиленних фразах, особливості ритму (тріолі) та паузи на перших долях тактів.

Караоке. Пісня „Балада про мальви”  Сл. Б. Гури,  муз. В. Івасюка

Висновок.

 Вч. Сьогодні на уроці ми дізналися про музичний жанр новелети, а також познайомилися з творчістю композиторки Богдани Фільц та її „Закарпатськими новелетами”, що втілюють образи української природи й почуття любові до неї.

Домашнє завдання: спробуйте створити власний твір на ліричну тему у будь-якому жанрі улюбленого виду мистецтва.

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Образи музичних оповідань (Музичне мистецтво. 7 клас) (Розмір: 15.6 KB, Завантажень: 54)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*