Тема: Мамина пісня (Музичне мистецтво. 1 клас)
Мета:
- навчальна: формувати в учнів уявлення про засоби музичної виразності та характер музики, про особливості жанру «пісня»; засвоювати поняття «склад пісні»;
- розвивальна: розвивати творчі здібності, творчу фантазію учнів;
- виховна: виховувати в учнів любов та повагу до матері, інтерес до музики компо- зиторів-класиків.
Музичний матеріал: Л. Ревуцький «Колискова»; П. Чайковський «Пісня без слів»; поспівка «Мамочко, матусю»; О. Янушкевич «Мама і я»; А. Філіпенко «Біля мами гарно так»; гра «Композитор».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас»; ілюстрації до музичних творів; вірш «Найкраща» і. Кульської.
Обладнання: дитячі музичні інструменти; комп’ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні заходять до класу під музичний супровід («Мама і я» О. Янушкевич).
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку
Музичне вітання
- АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
♦ Які «три кити» музики вам відомі? Погляньте на ілюстрації, пригадайте назви творів.
♦ До яких «китів» належать ці твори?
Учитель демонструє ілюстрації до «Маршу дерев’яних солдатиків», до вальсу до балету «Попелюшка», до пісні В. Верменича «Запросини Діда Мороза».
- МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Зміст пісні вгадати не складно, адже допомагають вірші (літературний текст).
А чи можна визначити, про що розповідає музика, якщо в ній немає віршів? Чи можна відгадати пісню, якщо її зіграти без слів? І взагалі, чи існують пісні без слів? Про це ми дізнаємося на уроці.
- ОСНОВНА ЧАСТИНА
4.1. Слухання музики
Учитель. З-поміж багатьох музичних творів є особлива музика, яку ми вперше у житті чуємо від своєї найдорожчої людини — від своєї матусі.
♦ Чи здогадалися ви, що це за музика?
Так, це — колискова. І не обов’язково, щоб ця музика була вокальною, навіть і без слів ми розуміємо, що в ній висловлюються ніжність та любов матусі до своєї дитини.
Слухання «Колискової» Л. Ревуцького
♦ Який настрій викликає ця музика?
♦ Чи схожа вона на танець чи марш?
♦ Який «кит» подарував нам цю музику?
Мова музики, як і мова людини, дуже виразна. Музика створює різні музичні образи. Не завжди потрібні слова для того, щоб упізнати, про що саме розповідає музика, який настрій передає композитор. Зараз ми переконаємося у цьому. Якось під час подорожі П. Чайковський написав п’єсу «Пісня без слів». Послухайте її!
♦ Чи можемо ми відчути, про що йдеться у цій п’єсі?
Слухання п’єси «Пісня без слів» П. Чайковського
♦ Яким є характер п’єси?
♦ Що є спільного між цією піснею без слів та тими піснями, що ми виконували на попередніх уроках?
Так, як і у будь-якої пісні, мелодія впродовж усього твору повторюється декілька разів. Але, незважаючи на те що слів у пісні немає, ми відчули її радісний та дещо схвильований характер.
4.2. Засвоєння нових знань Засвоєння понять
Пісня складається із заспіву і приспіву, а разом усе це — куплет.
Пісня може складатися із двох або більше куплетів.
4.3. Вокально-хорова робота Гра «Композитор»
Учитель. Складіть пісеньку для своєї матусі.
Розучування поспівки «Мамочко, матусю», виконання поспівки м’яким звуком, проплескування у долоні її ритму (робота у зошитах, с. 25)
Коли ви сьогодні повернетеся додому, виконайте цю пісню для мами.
♦ Як ви вважаєте, чи можна дати відповідь на запитання «Чия мама краща?»?
НАЙКРАЩА
Ми з товаришем гуляли,
Ми серйозно розмовляли
І не посварилися,
А порозумілися.
-Знаєш, Вітя, – мовлю я,
Краща мама – це моя!
Вітя.
Ні,
Сперечатись нащо?
Мусиш вірити мені, –
Моя мама краща.
Василько.
Я товариша любив,
Сперечатись не хотів,
І повірили тому
Він мені, а я йому.
І обом приємно нам –
І мені і Віті (показує на Вітю)
Значить кожна з наших мам
Є найкраща в світі.
♦ Чи праві були хлопці, що для кожного з них своя мама — найкраща?
Для кожного мама — найдорожча людина: з нею весело і гуляти разом, і виконувати домашні справи, їй можна розповідати про все на світі!
Послухайте пісню О. Янушкевича «Мама і я» та скажіть, які почуття до мами висловлено в цій пісні.
Слухання та розучування пісні «Мама і я» О. Янушкевич
Ніжні почуття до своєї мами ми можемо відчути у пісні «Біля мами гарно так» А. Філіпенка.
Продовження роботи над піснею «Біля мами гарно так» А. Філіпенка.
- ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Який музичний «кит» завітав до нашого уроку?
Отже, діти, ми переконалися, що пісня — це не лише музика з віршами. Піснею можна називати твори, що виконують на інструменті. Такий твір має ознаки пісні — наспівну мелодію та її повторення.
Учні виходять із класу під музичний супровід («Мама і я» О. Янушкевич).
Завантажити: Тема: Мамина пісня (Музичне мистецтво. 1 клас) (Розмір: 14.2 KB, Завантажень: 511)