Тема: Чому буває день і ніч? (2 клас. Природознавство)

 

Мета:  ознайомити  учнів з обертанням  Землі  навколо своєї вісі як причиною зміни дня і ночі; допомогти з’ясувати послідовність подій протягом доби; актуалізувати знання про  явища  природи;  розвивати  вміння  аналізувати  і  знаходити  шляхи  розв’язання проблеми, що розглядається; прищеплювати інтерес до пізнання світу.

Хід уроку

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

АКТАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання

—  Що називається горизонтом?

—  Як називається межа горизонту, де небо нібито сходиться із землею?

—  Чи можна доїхати або дійти до лінії горизонту?

—  Як визначити сторони горизонту?

—  З  якого  боку  знаходиться  гніздо  нашої  знайомої  Синьокрилої  Сойки, якщо на нього ніколи не світить сонце?

  1. Робота над загадками
  • До вечора помирає, зранку оживає. (День)
  • Підходити до будинку стала,

З неба сонце вкрала. (Ніч)

—  Діти!  Чим день відрізняється від ночі? (Удень світить сонце,  співають птахи, а вночі на небі місяць, зірки, природа завмирає.)

—  Чому вдень ясно? (Тому, що на небі сонце.)

—  Чому вночі темно? (На небі немає сонця.)

III.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

—  Сьогодні  на  уроці  ви  дізнаєтеся,  що  Земля  обертається  навколо  своєї вісі, чому буває день і ніч, що таке доба.

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота за підручником (с. 12-13)

—  Яку форму має планета Земля?  Як називається зменшена модель земної кулі?

—  Про що можна дізнатися завдяки глобусу?

—  Як називається уявна лінія, навколо якої обертається Земля?

—  Розгляньте малюнок на с.  13.3 чого виготовив модель Землі їжачок Хитрячок?

—  Що він розказав про обертання Землі? Чому бувають день і ніч? Що таке доба? Скільки годин вона триває?

Дослідницька лабораторія

Освітлення Землі впродовж доби: за допомогою глобуса та джерела світла (лампочки)демонструється  обертання  Землі  навколо  своєї вісі та зміна освітлення впродовж доби.

—  Відгадайте загадки.

  • Що то за гість, що темряву їсть? (День)
  • Чорна корова все на світі поборола. (Ніч )

—  Розгляньте  малюнки  на  с.  13.  Які  пори  доби  зображені  на  малюнках? Опишіть шлях, який проходить Сонце небосхилом упродовж дня.

—  Як ви вважаєте, що більше — Земля чи Сонце?

—  Наші  предки  не  могли  знати,  велике  Сонце чи  маленьке.  Виявляється, якщо  намалювати  Сонце  розміром  з  великий  апельсин,  то  Земля  виявиться розміром  з  макове  зернятко.  І  маса Сонця  теж  величезна.  Для того,  щоб урівноважити  уявні  ваги,  на  одну  шальку  потрібно  покласти  Сонце,  а  на  іншу чашу шальку — 330 тисяч таких планет, як Земля.

  1. Фізкультхвилинка

УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ  ЗНАНЬ

  1. Самостійна робота

—  Підкресліть те, що відбувається вдень,  синім кольором, уночі — коричневим,  якщо  події  не  мають  відношення  до  часу  доби  —  не  підкреслювати.

Жара,  зірки,  політ  кажанів,  снігопад,  спів  птахів,  місяць на небі,  комарі, гроза, дощ, Полярна зірка на небі, туман, високе сонце, прохолода.

  1. Робота в групах

—  Уявіть, як змінився б наш світ, якби обертання Землі припинилося?

Можливі висновки роботи груп

—  На тій частині  Землі,  яка освітлюватиметься Сонцем,—  буде  дуже  спекотно, можлива нестача питної води.

—  На тій частині Землі,  яка не буде освітлена Сонцем, буде дуже холодно, не ростимуть рослини, буде довга ніч.

  1. Робота над прислів’ям

—  Зберіть прислів’я зі слів.

Доба, день, пріч, і, ніч.

Учитель вивішує слова на магнітній дошці, один учень розставляє їх.

Читання прислів’я хором.

День і ніч — доба пріч.

—  У  народі  говорять:  «День  і  ніч  —  доба  пріч».  Як  ви  розумієте  зміст прислів’я? (День і ніч складають 24 години, або добу.)

—  Скільки  повних  обертів  навколо  своєї  вісі  зробить  наша  Земля  за тиждень? ( 7  обертів)

—  Чому? (7 днів тижня.)

—  А  якби  Земля  не  оберталася  або  перестала  б  обертатися  навколо своєї  осі,  що  б  сталося?  (Одна  сторона  ввесь  час  була  б  повернена  до  Сонця, а інша — ні.)

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

—  Навколо якої вісі обертається Земля:  справжньої чи уявної?

—  Скільки обертів робить Земля за добу? (1)

—  Коли  буває  тепліше  —  вдень  чи  вночі,  з  чим  це  пов’язано?  (Світить Сонце.)

—  Чи  змогли б існувати  живі організми,  якби круглий рік була тільки ніч або день? (Ні)

—  З  чим  пов’язана  зміна  дня  і  ночі?  (З обертанням  Землі  навколо  своєї уявної вісі.)

VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С . 12-13.

—  З’ ясуйте,  які  явища  природи  повторюються  щодоби.  Дослідіть,  чи змінюється тривалість дня і ночі в різні пори року.

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Чому буває день і ніч? (2 клас. Природознавство) (Розмір: 12.8 KB, Завантажень: 132)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*