Стилі спілкування. Значення упевненої поведінки для здоров’я (6 клас. Основи здоров’я)

Тема: Стилі спілкування. Значення упевненої поведінки для здоровя

Мета: розповісти про стилі спілкування; відпрацювати з учнями навички ефективного спілкування; способи та етапи конструктивного розв’язання конфліктів; розвивати вміння обґрунтовувати необхідність дружніх стосунків із однокласниками, друзями, знайомими; виховувати поважне ставлення до оточуючих людей.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, зошити, музичний супровід, мікрофон.

ХІД  УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання вчителя

Епіграф до уроку: «Треба знати, що й де казати».

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

  1. Прослуховування оповідання «Добре слово» (під музичний супровід).

Добре слово

В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося 5 років, вона тяжко захворіла: застудилася, почала кашляти й «танула» на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров’яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон із курячого крильця. Кожен говорив: «Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям – і хвороба втече в ліси і на болота». Оля їла мед у стільниках і солодке коров’яче масло, лісові ягоди і горіхи, перепелині яєчка й бульйон із курячого крильця. Але нічого не допомагало – дівчинка вже ледве вставала з ліжка. Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:

– Чогось їй не вистачає. А чого – і сам не можу зрозуміти. Раптом відчинилися двері. До хати ввійшла прабабуся Олі – столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в кімнаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її. Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, узяла Олину руку у свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:

– Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров’ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні бульйону з курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці – щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечку.

Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозвішали, а в очах засяяла радість.

– Ось чого не вистачало Олі, – сказав дід Опанас. – Доброго слова.

Запитання до учнів

Що ж потрібно було Олі для того, щоб вона видужала?

Висновок. Так, дівчинці не потрібні були ні ласощі, ні інші продукти харчування… Інколи, для того, щоб людина скоріше видужала, потрібна увага до хворої людини, небайдужість…

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Вступне слово вчителя

Індивідуальність людини у взаємодії з іншими реалізують і через стиль спілкування. Стиль спілкування – система принципів, норм, методів,прийомів діяльності й поведінки індивіда. Найяскравіше стиль спілкування виявлений у діловій та професійній сферах, взаєминах ділових партнерів, керівника і підлеглого.

Виокремлюють три стилі: авторитарний (ділові, короткі розпорядження, чітка мова, заборони без поблажливості, уникнення емоцій), демократичний (інструкції у формі пропозицій, товариський тон розмови, розпорядження й заборони з дискусіями, заохочення та покарання із порадами) і ліберальний (брак співробітництва, заохочень і покарань, конвенційний тон розмови).

У кожної людини сформовані певні стереотипи комунікативної взаємодії, які визначають її стиль спілкування. На неї відчутно впливають тип поведінки людини, її ставлення до діяльності, соціокультурні особливості людини. Стиль спілкування, будучи однією із сутнісних характеристик особистості, відображає усталені способи діяльності певного типу людини; має тісний зв’язок із психологічними особливостями її мислення, прийняття рішень, вияву комунікативних властивостей тощо. Він формується й розвивається в процесі взаємодії. Ефективні в одній культурі стилі спілкування можуть не спрацьовувати в іншій. Особливо це стосується ділової сфери. Тому під час встановлення ділових контактів слід ураховувати, що «ділові» люди, виховані в різних національних традиціях і умовах, дотримують відповідно різних принципів поведінки, налагодження соціальних контактів.

Уміння спілкуватися передбачає певний рівень психологічної культури, яка включає уміння:

  • розумітися в інших людях;
  • адекватно відгукуватися на поведінку людей;
  • вибирати такі способи збирання, які підходять, відповідають індивідуальним особливостям тих, хто вступає у спілкування.

Психологічна культура – це насамперед стихійний досвід. Але стихійний досвід збагачують теоретичними знаннями, формуванням здібності співпереживати, вправами в такій поведінці, яка б не принижувала гідності інших людей тощо.

  1. Інтерактивна бесіда
  • Яку людину можна вважати приємною в спілкуванні?
  • Від чого залежить уміння спілкуватися?
  • Назвіть дієслова з часткою «не», які характеризували б тактовну людину? (Наприклад, не заважає, не відволікає, не дошкуляє, не вимагає до себе уваги).
  • Як співвідносять поняття «легковажність» і «легкість у спілкуванні»? чи це тотожні поняття?
  • Чи можна навчитися легкості в спілкуванні?
  • Із якими людьми вам приємно спілкуватися? Чому?
  • Чи полегшує життя легкість у спілкуванні?
  1. Оздоровлю вальна вправа. Руханка

Висловити усмішкою, жестами, положенням тіла прохання:

  • Гуси, гуси, гусенятка!

Візьміть мене на крилята.

А я з вами політаю,

З сонечком порозмовляю.

  1. Тестування «Чи гарний ти співрозмовник?»

Зараз ми за допомогою тесту дізнаємося, наскільки цікаво іншим із вами спілкуватися.

На всі запитання відповідати треба «так» або «ні».

  1. Тобі подобається більше слухати, ніж розмовляти?
  2. Ти завжди знайдеш тему для розмови?
  3. Ти завжди уважно слухаєш?
  4. Чи подобається тобі давати поради?
  5. Чи покажеш ти співрозмовнику, що тобі цікава тема розмови?
  6. Чи дратуєшся ти, коли тебе не слухають?
  7. У тебе завжди своя думка на все?
  8. Чи будеш ти говорити на незнайомі теми?
  9. Чи подобається тобі бути в центрі уваги?
  10. Чи є хоча б три галузі знань, у яких ти добре обізнаний?

Якщо в тебе відповідь «так» на 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11 питання – став 1 бал.

Полічи бали.

Інтерпретація

1-3 бали – спілкуватися з тобою не завжди приємно. Замислись над цим.

4-9 балів – ти приємний співрозмовник, але, коли не в дусі, потребуєш особливої уваги оточуючих до себе.

9-11 балів – ти гарний співрозмовник, без тебе не можуть обійтися друзі, ти – душа компанії.

  1. Складання правил спілкування

Сподіваємося, ви зрозуміли, як вас сприймають інші. Для того, щоб стати чудовим співрозмовником, потрібно знати й використовувати «Золоті правила спілкування».

  1. Будь завжди уважний і привітний до співбесідника.
  2. Нікого не обтяжуй своїми проблемами, якщо можеш розв’язати їх самостійно.
  3. Якщо виникла проблема, спробуй самостійно розв’язати її, а не жалітись своїм друзям і знайомим.
  4. Не набридай співбесіднику пустими балачками.
  5. Ніколи не пліткуй про своїх друзів і не дозволяй нікому це робити.
  6. Уникай суперечок. Якщо не згоден із думкою співбесідника, не заперечуй її, а запропонуй свою думку.
  7. У спілкуванні з оточуючими завжди куруйся правилами ввічливості.
  8. Розповідаючи якісь жарти чи історії, подумай чи не скривдять вони когось із співрозмовників.
  9. Поганим тоном вважають не відповідати на запитання, поставлені вам. Це припустимо лише в тому разі, коли питання, на вашу думку, було некоректним чи недоречним. Тоді слід залишити його без уваги й перевести розмову.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МАТЕРІАЛУ

         Творча робота (в групах). Проект

Уявіть, що вас запросили для участі в популярній радіо- чи телепередачі. Трансляція відбуватиметься в прямому ефірі, тобто без попереднього запису й редагування виступів. Підготуйте невеликий текст виступу на дві хвилини на одну з поданих тем:

  1. Українська мова – духовне надбання нашого народу.
  2. Мова – найважливіший засіб спілкування.
  3. Слово як засіб впливу.

Заслуховування проектів.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

         – Східна мудрість радить: «Запалюйте під час кожної зустрічі, коли тільки можете, свічку любові, радуйте  й надихайте кожне серце. Дбайте про кожну людину, як про близьку вам. Обдаровуйте чужих людей такою самою любов’ю та добротою, як і ваших вірних друзів». Це правило спілкування між людьми приносить взаєморозуміння і радість у серця людей.

Кожна особистість може розвиватися і самостверджуватися в процесі спілкування. За допомогою спілкування людина налагоджує контакти з іншими шляхом передачі їм інформації і впливу своєї особистості. Позитивне доброзичливе спілкування є важливою складовою поведінки.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)

І рівень – опрацювати матеріал підручника.

ІІ рівень – написати міні-твір на тему «Що для мене означає позитивно спілкуватися».

ІІІ рівень – висловити своє розуміння теми позитивного спілкування в малюнках.

VII. РЕЛАКСАЦІЯ

         Гра «Подаруй мені усмішку» (під музичний супровід)

Лунає спокійна приємна мелодія. Учні стають у коло та беруться за руки. Один з гравців повертається до свого сусіда ліворуч, усміхаючись йому. Той робить так само, повертаючись до наступного учасника, і т.д. Можна також «узяти усмішку» в долоні й передавати її по колу «з рук у руки».

Дарувати усмішку слід щиро, від душі. Усміхатися не лише губами, а всім обличчям, дивлячись у вічі один одному.

Завантажити: Стилі спілкування. Значення упевненої поведінки для здоров’я (6 клас. Основи здоров’я) (Розмір: 20.3 KB, Завантажень: 20)
  

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*