Спорідненість українських казок з казками народів світу (5 клас. Українська література)
Спорідненість українських казок з казками народів світу
Мета: показати учням спорідненість українських казок з казками народів світу, а саме: з російською народною казкою «Василина Премудра» та арабською народною казкою про Синдбада-Мореплавця; розкрити прагнення всіх народів світу до перемоги добра над злом, про втілення мудрості, кмітливості людини; розвивати творчі здібності учнів, їх фантазію; вміння висловлювати власні міркування про зміст казок, виховувати повагу до фольклорної спадщини не тільки українського, а й інших народів світу.
Тип уроку: урок-спостереження.
Обладнання: збірки казок народів світу, ілюстрації, дитячі малюнки.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда
- Що таке казка? Яка її будова та особливості?
- Чи такий жанр усної народної творчості існує тільки в українському фольклорі? Чи відомі вам казки інших народів?
- Які казки інших народів світу люблять читати у вашій сім’ї? Чим вони вас захоплюють?
- Які казки народів світу вам відомі? Назвіть їх. Що у них спільного з українськими народними казками, а що відмінне?
III. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
- Оголошення теми, мети уроку, їх мотивація.
- Робота в групах. Проведення вікторини.
За певний час учні першої групи записують головних героїв українських народних казок, а учні другої групи — російських народних казок. Перемагає та група, яка наведе більше прикладів.
- Бесіда.
1) Чим відрізняються герої українських народних казок від російських? (В українських народних казках відсутні такі герої, як Баба-Яга, Кощій Безсмертний, але існують Змій та Відьми.)
2) А чим схожі позитивні герої казок різних народів між собою? (Тим, що вони сміливі, відважні, мають силу і, крім усього, вони мудрі, можуть знайти вихід із будь-якої складної ситуації. Казки всіх народів закінчуються перемогою добра над злом.)
3) 3 якими народними казками інших народів ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури? Чи вони вам сподобалися? Чим? («Васи-лина Прекрасна» та арабська народна казка про Синдбада-Мореплавця. Звичайно, вони учням сподобалися цікавим змістом та тим, що в них перемагає добро над злом.)
4) Перекажіть коротко зміст казки «Василина Прекрасна» та охарактеризуйте головну героїню твору, звертаючи увагу на її життя.
5) Розкажіть про головного героя казки Синдбада-Мореплавця. Які пригоди довелося пережити йому під час подорожей.
6) Проаналізуйте, з яким образом українських народних казок, що ми вивчали на уроках, схожі герої цих казок? Чим? Що народ хотів втілити у даних образах, наділяючи їх такими рисами? (Синдбад-Мореплавець, і Василина Прекрасна втілюють ту ж саму мудрість, кмітливість людини, демонструють перемогу розуму, його силу, що і героїня української народної казки «Мудра дівчина». Звичайно, цими образами народ показує, що найбільше багатство людини — розум. Саме за допомогою нього людина, не дивлячись на те, багата вона, чи бідна, має авторитет серед інших людей, її поважають та прислухаються до її думки.)
7) У яких ситуаціях проявляється мудрість, кмітливість героїв казок? Чим вони викликані? (Усі герої цих казок живуть своїм життям. Але коли вони зустрічаються зі злом, то саме у цих складних ситуаціях проявляються їхні риси характеру, їхня мудрість. З їх допомогою вони з честю виходять з даної ситуації.)
- Висновок учнів.
Усі ці казки схожі між собою тим, що в образах їх головних героїв втілено думку про те, що головним багатством кожної людини є її розум. І не важливо, чи ця людина має багато грошей, чи у неї їх зовсім немає. Людина повинна мати розум. Лише за допомогою нього вона зможе перемогти зло, яке ще досі панує у світі.
IV. Робота з розвитку творчих здібностей учнів, їх фантазії
- Бесіда.
1) Ви ознайомилися з українськими народними казками та з деякими казками народів світу. Розкажіть, на які власні міркування наводять вас дані твори? (Учні висловлюють власні міркування про зміст казок.)
2) А чи можемо ми сказати те, що казки є деяким відображенням випадків із сучасного життя? (Учні проводять аналогію із сучасним життям. Учитель доповнює їхні роздуми, корегує.)
- Робота в групах.
Група «Художники». Усно намалюйте уявну картину, яка перед вами постала, коли ви читали будь-яку казку.
Група «Відгадай». Створити усний опис головного героя, якийсь уявний епізод з будь-якої казки так, щоб інші учні класу змогли легко відгадати цю казку. Мета досягнута тоді, коли учні швидко й точно зрозуміли, про яку казку йдеться.
Група «Ми — актори». Вибрати будь-який епізод з казок, підготувати його та розіграти в ролях перед учнями класу.
Група «Критики». Розглянути малюнки, які підготували учні класу на урок, та об’єктивно оцінити їх.
Група «Мислителі». Скласти роздум про те, чому на світі існує добро і зло, правда і кривда, красиве і потворне. Добре це чи погано.
Група «Казкарі». Скласти власну казку, де б добро перемагало зло. Учні працюють над завданнями, а потім відстоюють свою точку зору перед однокласниками, коментують свої відповіді, демонструють свою творчість, уміння, фантазію.
V. Висновок. Метод «Мікрофон»
- Чого навчають казки? До чого спонукають?
- Яка роль казки у житті людини?
- Чого я навчився (навчилася), читаючи дані казки?
- Як я змінюся після вивчення даного матеріалу? До чого буду прагнути?
- Підсумок, оцінювання
VII. Домашнє завдання
- Повторити з теорії літератури поняття «Казка».
- Підготувати усне власне міркування про зміст казок.