Щодо поширення агресивної субкультури серед підлітків
Лист МОН від 01.03.2023 №1/3022-23
Керівникам департаментів(управлінь)
освіти і науки обласних, Київської
міської військових адміністрацій
Керівникам закладів освіти
Щодо поширення агресивної
субкультури серед підлітків
Шановні колеги!
Міністерство освіти і науки України занепокоєне ситуацією щодо поширення агресивної субкультури серед підлітків.
Як уже відомо, минулими вихідними підлітки масово збирались у центрі українських міст і готувались влаштувати сутички та бійки. Правоохоронці не допустили конфліктів і понад 700 учасників масового зібрання затримали й передали ювенальній поліції. Більшість із затриманих – це неповнолітні. За такі дії передбачено як адміністративну (для батьків неповнолітніх), так і кримінальну відповідальність, яка наступає із 14-ти років.
Затримані називають себе учасниками “ПВК Рьодан” — це нова субкультура, яка натхнена японським аніме та поширилась нещодавно у Росії. Правоохоронці переконані, що дії “ПВК Рьодан” — це спроба росіян використати дітей для дестабілізації внутрішньої ситуації в Україні.
Більш детальна інформація розміщена на сайті Національної поліції України.
За твердженням психологів, більшість підлітків стають учасниками різних течій чи субкультур через дві важливі потреби — соціалізації та приналежності. До небезпечних субкультур схильні ті, хто невпевнений у собі, має низьку самооцінку і комплекси, у кого є труднощі у спілкуванні, відсутні друзі, напружені стосунки з ровесниками чи батьками, несприятлива сімейна ситуація; хто протягом довгого періоду зазнавав цькування та буллінгу.
Ще одна причина того, чому неповнолітні стали жертвами провокацій — проживання досвіду війни. Підлітки самі собою емоційно нестабільні, а під час війни їхня емоційна нестабільність зростає удесятеро. Зазвичай, подібні психологічні операції, на кшталт “ПВК Рьодан”, ворог запускає, орієнтуючись на емоційно нестабільну аудиторію.
З метою припинення масових протиправних дій, аби застерегти дітей від необдуманих вчинків, подолання конфліктів та формування толерантних стосунків серед представників різних субкультур сучасної молоді, рекомендуємо:
- з’ясувати першопричини, які спонукали підлітків приєднатися до небезпечних субкультур та надати відповідну допомогу в їх подоланні;
- ознайомити учасників освітнього процесу із існуючими молодіжними субкультурами, їхніми основними рисами, позитивним і негативним спрямуванням;
- з’ясувати позитивну роль молодіжних субкультур у процесі адаптації і самоствердження юної особистості;
- провести заняття з елементами тренінгу «Всі ми – різні, всі ми – рівні», творчі дискусії на тему «Молодіжні субкультури: за і проти», «Вчимося бути толерантними», «Що спільного ?», «Біла ворона», «Чарівне озеро»;
- створити колажі «Світ толерантності» і «Світ інтолерантності», «Риси толерантної особистості» тощо.
Для того, щоб навити дітей безпечній поведінці у виховній системі закладу освіти необхідно систематично приділяти увагу національно-патріотичному вихованню, культурі взаємостосунків школярів, методам ненасильницького спілкування тощо.
Педагогам необхідно налагодити взаємодію з батьками, зокрема:
- рекомендувати батькам звертати увагу на контент, який споживає дитина й бути в курсі її інтересів;
- разом з дитиною пройти базовий курс кібербезпеки й обговорити його;
- слідкувати, чи не відбувається у дитини різких перепадів настрою;
- проводити більше часу зі своїми дітьми та вибудовувати довірливі стосунки;
- звертати увагу на поведінку дітей, коло спілкування та способи проведення дозвілля.
Батькам, у яких складна комунікація з підлітками, варто звернутись до практичного психолога закладу освіти, або, наприклад, до фахівців проєкту Міністерства освіти і науки України та UNICEF “Поруч” , де можна отримати безкоштовну допомогу з метою формування нових життєвих цінностей, розвитку вольових якостей, поліпшення взаємин дитини з батьками та ровесниками тощо.
Зміст листа просимо довести до відома керівників органів управління освітою різного рівня, керівників та педагогічних працівників закладів освіти з метою запобігання протиправним діям підлітків в умовах воєнного стану, організації превентивних заходів щодо формування толерантних стосунків.
Довідково:
Небезпечні TikTok-челенджі, які варто обговорити з дітьми.
Проєкт «Культура добросусідства»