ГоловнеПочаткові класи

Що таке якісна дошкільна освіта

Ключові показники якості дошкільної освіти, критерії їхнього досягнення та впровадження в розрізі щоденної діяльності дітей – про це йдеться у публікаціях «Що таке якісна дошкільна освіта» та «Ключові показники якості дошкільної освіти». Матеріали розроблено Міністерством освіти і науки України спільно з Українським інститутом розвитку освіти, ЮНІСЕФ та Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» .

Публікація «Ключові показники якості дошкільної освіти» допоможе управлінцям та педагогам сфери дошкільної освіти розкласти кожен показник на чіткі критерії та зрозуміти, яким чином їх досягати. Таких критеріїв загалом десять й вони охоплюють всі напрями організації освітнього процесу: від облаштування простору до процесу управління.

Серед ключових показників якості, про які йдеться у публікаціях, такі:

  • доступність освітніх послуг;
  • кваліфіковані й мотивовані педагогічні кадри;
  • організація освітнього процесу;
  • моніторинг та оцінка;
  • управління і фінансування системи освіти.

Наприклад, у показнику «Організація освітнього процесу» міститься два критерії: цілісний розвиток дитини і співпраця. В основі якісної освітньої програми лежить цілісне бачення з орієнтацією не тільки на когнітивний, а й на емоційний, соціальний і особистісний розвиток дитини. Така освітня програма дає змогу дітям повністю розкрити свій потенціал. Якісний освітній процес є можливим лише за тісної співпраці педагогів із дітьми, колегами та батьками, щоби розкрити попередній досвід, здібності та нахили кожної дитини.

У матеріалі «Що таке якісна дошкільна освіта» представлено показники якості дошкільної освіти в розрізі щоденної діяльності дітей, зокрема: гра, взаємодія та спілкування, формування життєвих та академічних навичок, безпека, освітнє середовище, розклад дня.

За допомогою цієї публікації педагоги, управлінці та батьки можуть переглянути те, яким чином у дитсадку забезпечуються всі показники якісної дошкільної освіти під час щоденних занять дітей. Наприклад, для гри варто не лише виділити час у розкладі, але і обладнати затишний та доступний ігровий простір, а педагогам – розуміти, коли втручатися у процес не варто, а коли потрібно запропонувати нові ідеї.

Публікація «Що таке якісна дошкільна освіта» ставить дитину у центр уваги, зважаючи на практику гуманістичної педагогіки. Матеріал допоможе відповісти на такі питання, як:

  • якою має бути взаємодія між педагогами та дітьми?
  • як організувати життя дітей таким чином, щоби воно було цікавим для дитини, спонукало її досліджувати, думати, реалізовуватися?
  • як можна використовувати діалог із дитиною для розвитку її мислення?
  • як зробити процес знайомства з книжками цікавим і захоплюючим?
  • як розпочати використовувати гнучке планування?

Публікації містять огляд Європейської рамки якості дошкільної освіти та догляду за дітьми. Цей документ створено й затверджено у 2014 році Робочою групою Європейської комісії з питань розрозроблення відповідних показників. У публікаціях представлено ключові показники, які забезпечують якість освіти і визначають її місце в широкому соціальному контексті. Інформація співвідноситься з Міжнародними показниками якості дошкільних освітніх програм та Міжнародною методикою оцінювання якісної дошкільної освіти ECERS. Публікації стали частиною процесу створення Концепції розвитку дошкільної освіти в Україні.

Нагадаємо, що Державна служба якості освіти здійснить моніторинг діяльності закладів загальної середньої освіти, зокрема, щодо якості освіти під час дистанційного навчання.

Back to top button