Оприлюднено результати моніторингового дослідження щодо впливу ЗМІ на дітей та формування комп’ютерної залежності у підлітків
Репрезентативна вибірка досліджень – сім тисяч осіб. Цільова аудиторія – учні 8-10-х класів київських шкіл, їх батьки та класні керівники. Саме ця вікова категорія − 13-16 років − становить групу ризику неконтрольованого користування інформаційними ресурсами.
«Як показали результати, газети та радіо не користуються популярністю у сучасних підлітків як джерела інформації. Лише кожен четвертий учень читає книги. Найпопулярнішим є Інтернет. Найчастіше підлітки столичного регіону використовують його для спілкування у соціальних мережах, чатах, на форумах. 97 % опитаних знаходять нових друзів саме в Інтернеті», зазначила Оксана Денисюк директор Центру науково-освітніх інновацій та моніторингу Головного управління освіти і науки КМДА .
Найбільш популярними є сайти, де можна скачати фільми чи музику. Тільки чверть опитаних найчастіше відвідує сайти науково-популярного спрямування.
Серед симптомів та ознак Інтернет-залежності дослідники називають: харчування за комп’ютером; постійне збільшення тривалості перебування в Інтернеті; відчуття спустошеності, тривоги, роздратованості у періоди перебування поза Інтернетом; нав’язливе прагнення постійно перевіряти електронну пошту; залежність настрою від використання/невикористання Інтернету; біль у зап’ястях та спині через тривалу напруження м’язів; сухість в очах; порушення сну.
Серед причин «поринання» школярів у віртуальну реальність дослідники назвали відсутність матеріального підґрунтя у виборі способу дозвілля, обмежене коло спілкування, брак реального авторитету для наслідування, а також проблеми у стосунках з батьками, однолітками.
На запитання журналістів щодо запобігання виникнення у дітей залежності від Інтернету, Валентина Ткаченко, методист вищої категорії Центру науково-освітніх інновацій та моніторингу Головного управління освіти і науки КМДА, розповіла, що батькам потрібно розмовляти з дитиною, постійно цікавитися її справами, переживаннями, пояснювати їй незрозумілі явища, ситуації, суть заборон та обмежень.
«Необхідно навчити дитину оцінювати себе, свої вчинки та дії, а також ознайомити її з можливими ризиками надмірного перебування в Інтернеті. І не менш важливо − організувати змістовне дозвілля дитини та частіше влаштовувати сімейні заходи вихідного дня», – доповнила Оксана Денисюк директор Центру науково-освітніх інновацій та моніторингу Головного управління освіти і науки КМДА .
«Наразі, комісія з освіти і науки громадської ради при КМДА тісно співпрацює з Головним управлінням освіти і науки щодо розвитку позашкільної освіти столиці. Ми звернулись до міської влади з пропозиціями щодо створення дитячого телебачення на комунальних каналах, введення в столичних школах двох ставок керівників розвиваючих гуртків, поповнення бібліотечних фондів та створення на їх базі інформаційно-культурних центрів для дітей», – повідомила Марина Бурмака, президент Українського Центру суспільного розвитку, Голова комісії з освіти і науки громадської ради при КМДА.
За матеріалами ГУОН КМДА