Конспекти уроків української мови 2 класУсі уроки початкова школа

Перенос слів зі збігом двох і кількох приголосних звуків. Звуко-буквений аналіз слів (2 клас. Українська мова)

Тема: Перенос слів зі збігом двох і кількох приголосних звуків. Звуко-буквений аналіз слів (впр. 1-3, с. 9-10).Правила перенесення частин слів із літерами «й» та «ь» у середині слова.

Мета: формувати вміння перенесення частин слів із літерами «й» та «ь» у середині слова, закріплювати поняття «один», «багато», здійснювати звуко-буквені зіставлення, поповнити словниковий запас учнів словами «черкнула», «сюрчав»; виховувати любов до природи.

Наочність: підручник, зошит, українська абетка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Встали, дітки, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ УЧНІВ

— Назвіть слова-відгадки. Вимовте голосні звуки в кожному слові, поділіть слова на склади та для переносу (повторення алгоритму виконання цього завдання).

Коробка для зберігання письмового приладдя. Пенал.

Що мовчить, а розуму навчить? Книжка.

Не їсть, не п’є, а ходить і б’є. Годинник.

Вдень з ногами, а вночі без ніг. Черевики.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

  • Треба прочитати слова, надруковані на демонстраційних картках та визначити, за якою ознакою їх об’єднали у дві групи:

скринька             майданчик

кицька                 майстер

лялька                 жайворонок

нянька                 лінійка

До першої групи увійшли слова з м’яким знаком у середині, до другої — слова з буквою «й».

— Чи можете ви визначити кількість складів у кожному зі слів?

— Для того, щоб поділити ці слова для переносу, потрібно пригадати правила. Наше завдання — навчитися застосовувати правила переносу слів із буквами «ь» та «й» у середині.

ІV. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ МАТЕРІАЛУ

  1. Слово вчителя:
  • буква й не відривається від попередньої букви, яка позначає голосний звук свій-ський (а не сві-йський), бай-ка (а не ба-йка); лій-ка, лі-ній-ка, ко-пій-ка;
  • апостроф і м’який знак при переносі не відокремлюються від попередньої букви: паль-ці бур’-ян
  • ніколи не розриваються сполучення «йо» та «ьо»: па-йок сльо-за.
  1. Каліграфічна хвилинка

Зошит з друкованою основою, вправа 1, сторінка 5

Крім слова «майорить», в ігровій формі можна запропонувати поділити для переносу інші слова з буквосполученням «йо». Наприклад, бойовий, знайомий, район, майор.

Значення слова «майорить» пояснити. Доцільно продемонструвати ілюстрацію.

Майоріти , майорить, майоріє.

1) Невиразно виднітися вдалині; маячити (див. маячити I).

2) Те саме, що мигтіти 1).

3) Коливатися під дією вітру.

майоріти [майоур’ітие] -йорит’

Додаткове завдання: скласти речення зі словом.

На гілочці берези майорить золотавий листочок.

  1. Робота за підручником

Вправа 1, сторінка 9. Розгляньте малюнки, слова — назви предметів поділіть на склади для переносу.

Йо-гурт, мА-йо-ри, йорж.

Вправа 2, сторінка 9

Перед сприйманням змісту тексту вчитель має пояснити учням значення слова «Ярко» — ім’я хлопчика, до тлумачення слова «черкнула» доцільно продемонструвати такий дотик, запропонувати учням почути звук, який при цьому виникає.

Читання тексту вчителем супроводжується демонстрацією відеофрагменту із зображенням коника та звуковим супроводом

— Про кого йдеться в цьому тексті?

— Прочитайте, за чим спостерігав хлопчик.

— Хто умостився на травинці? Чому автор уживає саме слово «умостився»?

— Яку музику почув Ярко? Які дієслова передають звучання мелодії? З чим порівнює звуки автор?

Учителеві доцільно акцентувати увагу учнів на засобах художньої виразності, використаних автором твору.

Поетапне виконання завдань до вправи.

Усний переказ тексту учнями.

Додаткові завдання до тексту:

* Поділіть слова Ярко, маленький на склади для переносу.

* Вимовте звуки слова Ярко, назвіть букви.

* Першому реченні прочитайте слово, яке відповідає на питання хто?

* Від якого слова утворилося слово травинка, маленький?

* У першому реченні прочитайте слово, яке відповідає на питання що робив?

Звуковий аналіз виділених слів, поділ слів для переносу.

  • Складання звукової схеми слова «сюрчав», визначення звукового значення букви «ю».
  • Списування речень у робочий зошит.

Під час проведення фізкультхвилинки можна запропонувати учням відтворити звуки: шум вітру, шелест трави, звуки дощу…

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

  1. Спостереження за зміною форми числа іменників

Робота з підручником  Вправа 3, сторінка 10

Слова у формі однини діти записують у робочий зошит.

— Доберіть слова-ознаки до записаних вами слів так, щоб утворилися словосполучення.

  1. Робота в зошиті з друкованою основою

Вправа 2, сторінка 5

Сприймання змісту тексту.

У ході читання вчитель звертає увагу учнів на правильну звуковимову, доцільно зробити акцент на написанні слів із префіксом роз-.

— Про що дізналися з тексту?

— Які слова передають дії дощику? Доведіть, що дощик — пустун.

— До чиїх хаток прибігав дощик?

— Як ви вважаєте, чи вибігла з хатинки Оленка?

Звуковий аналіз слова «дощик».

— Вимовте звуки у слові, назвіть букви, порівняйте кількість звуків та букв у слові.

Запис та поділ на склади для переносу виділених слів.

— Які правила переносу слів потрібно пригадати для того, щоб правильно виконати завдання.

Вправа 3, сторінка 6

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що таке склад?

— Як переносимо слова з рядка в рядок?

— Як звали хлопчика, який слухав звуки природи?

— Як звали дівчинку, яка слухала шум дощу?

— Прочитайте діалог дощика й Оленки.

— З якою інтонацією потрібно читати слова дощика, чому?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Списати другий абзац вправи 2, сторінка 9.

Завантажити: Перенос слів зі збігом двох і кількох приголосних звуків. Звуко-буквений аналіз слів (2 клас. Українська мова) (Розмір: 27.8 KB, Завантажень: 1)
  
Теґи
Back to top button
Close