ГоловнеОсвіта і право

Освітній омбудсмен вказує на масові порушення прав вчителів під час карантину

Освітній омбудсмен вказує на масові порушення прав вчителів під час карантину, про це Сергій Горбачов повідомляє на офіційній сторінці facebook.

Пряма мова:

ЗА БУДЬ-ЯКИХ УМОВ ПОТРІБНО МАКСИМАЛЬНО МОЖЛИВО ЗАХИСТИТИ ПРАВА В ОСВІТІ

Запровадження карантину для запобігання розповсюдженню COVID-19 сильно вплинуло на наше життя – а далі впливатиме ще сильніше. У такій ситуації потрібні рішучі і нестандартні дії для захисту прав в освіті.

Наразі освітній омбудсмен та Служба освітнього омбудсмена отримують десятки звернень про масові і досить серйозні порушення прав в освіті, що безпосередньо пов’язано із запровадженням карантину.

Це саме підтверджується і інформацією з інших джерел: і моє особисте спілкування з великою кількістю учасників освітнього процесу, і аналіз інформаційного поля.

Вважаю більш дієвим вирішувати проблеми не точково, а комплексно, для чого аналізуємо ситуацію і пропонуємо ефективні, на наш погляд, дії органів державної влади.

Тому ще позавчора, у неділю 15 березня, я оприлюднив наш аналіз таких порушень та пропозиції певних дій органів державної влади для відновлення або запобігання порушенню прав в освіті.

Ми отримали потужну реакцію на ініціативи освітнього омбудсмена, а також чимало важливої інформації та пропозицій.

Узагальнивши ці пропозиції, я вчора вніс зміни до проєкту листа, та надіслав його до Кабінету Міністрів України та Міністерства освіти і науки України.

Ось цей лист від 16 березня. Сподіваюся, сьогоднішні рішення органів державної влади врахують ці пропозиції.

 

ОСВІТНІЙ ОМБУДСМЕН

№ 09 від 16 березня 2020 р.

Прем’єр-міністру України п. Шмигалю Д.А.

Т.в.о. міністра освіти і науки України п. Полюховичу Ю.Ю.

Вельмишановний пане Денисе!

Вельмишановний пане Юрію!

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів від 11 березня 2020 р. №211 з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 у закладах освіти було запроваджено тритижневий карантин. Це викликало велику кількість запитань щодо порушення прав учасників освітнього процесу, на які терміново потрібно шукати відповіді. Певна частина цих рішень вимагає рішучих дій та ухвалення нестандартних рішень від органів влади всіх рівнів.

Освітній омбудсмен є посадовою особою, на яку Законом України “Про освіту” (ст. 73) та постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2018 №491 покладається виконання завдань із захисту прав у сфері освіти.

Для захисту прав учасників освітнього процесу пропоную у тісній співпраці з Міністерством освіти і науки України та іншими органами виконавчої влади якомога швидше знайти та впровадити відповідні рішення.

Аналіз звернень до освітнього омбудсмена, спілкування з педагогами та органами управління освітою, моніторинг відкритих інформаційних джерел виявили певний перелік проблем, які викладені нижче. Відразу після опису проблеми пропоную певну модель її вирішення.

  1. ДИСКРИМІНАЦІЯ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ ЩОДО ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ

Проблема. У зв’язку із запровадженням карантину деякі органи місцевої влади здійснюють заходи, які містять ознаки дискримінації працівників закладів освіти, що проявляється в ігноруванні рекомендацій, що містяться в листі МОН № 1/9-161 від 13.03.2020 «Щодо оплати праці працівників закладів освіти під час призупинення навчання через карантин», що призводить до встановлення органами місцевої влади заробітної плати педагогічним працівникам у розмірі 2/3 від ставки посадового окладу. Такі дії прямо суперечать нормі ст. 113 Кодексу України про працю, яка визначає, що “за час простою, коли виникла виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров’я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, за ним зберігається середній заробіток”. Нинішня ситуація однозначно є “небезпечною для життя чи здоров’я працівника або для людей, які його оточують”, тому середній заробіток має бути збережений. Тим більше, що педагоги не “простоюють”, а працюють дистанційно.

Пропозиція. Негайно, за участі Міністерства фінансів України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства юстиції України, Державної аудиторської служби, інших уповноважених установ визначити принципи та механізми обліку робочого часу працівників і нарахування заробітної плати під час карантину, розробити відповідний документ, забезпечивши безумовне дотримання прав педагогічних та науково-педагогічних працівників.

Зафіксувати, що на час карантину для всіх працівників закладів і органів управління освітою зберігається середня зарплата з урахуванням всіх доплат та надбавок.

  1. ВІДСУТНІСТЬ ПРОЦЕДУРИ НАРАХУВАННЯ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ ПРАЦІВНИКАМ-СУМІСНИКАМ ТА ТЕХНІЧНОМУ ПЕРСОНАЛУ

Проблема. Відсутнє чітке розуміння процедур та механізму нарахування заробітної плати під час карантину працівникам-сумісникам та технічному персоналу закладів освіти.

Пропозиція. Надати однозначні роз’яснення органам місцевої влади щодо нарахування заробітної плати на період карантину працівникам-сумісникам та технічному персоналу закладів освіти.

  1. ПРИМУСОВЕ ВІДПРАВЛЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ВІДПУСТКУ БЕЗ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ

Проблема. Примус педагогічних працівників до написання заяв без збереження заробітної плати («за власний рахунок») під час карантину. Також є випадки, коли працівників закладів освіти примусово відправляють у відпустки без збереження заробітної плати навіть без їхніх заяв.

Пропозиція. Оскільки такі дії місцевої влади практично неможливо задокументувати, а більшість педагогічних працівників відмовляється подавати офіційні звернення, цілком обґрунтовано побоюючись помсти з боку місцевих чиновників, необхідні асиметричні дій, які можуть виглядати екстраординарно. Наприклад – тимчасово обмежити кількість працівників закладу освіти, які можуть одночасно взяти відпустку за власний рахунок. Кількість таких працівників встановити у певній пропорції до загальної кількості працівників закладу освіти.

У випадку, коли працівника відправляють у відпустку без збереження заробітної плати без його згоди, доручити Державні службі України з питань праці негайно проводити вивчення ситуації та у разі підтвердження накладати стягнення на посадову особу, яка ухвалила подібне рішення.

  1. ПОРУШЕННЯ ПРАВА ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ
    НА БЕЗПЕЧНІ ТА НЕШКІДЛИВІ УМОВИ ПРАЦІ

Проблема. Органами місцевої влади ухвалюються рішення про відчутне зменшення або взагалі відключення від теплопостачання будівель закладів освіти, що призводить до різкого зниження у них температури повітря, іноді – до 7-8 градусів. Водночас від працівників закладів освіти вимагається «щоденна присутність на робочому місці», без можливості дистанційної роботи, що наражає їх на потрійний ризик:

  1. підвищує ймовірність зараження по дорозі на роботу і додому;
  2. зростають ризики зараження безпосередньо під час спілкування у закладі освіти;
  3. низька температура у приміщеннях закладів освіти провокує виникнення у працівників застудних захворювань та може бути причиною багатьох інших захворювань.

Пропозиція. Зважаючи на те, що деякі органи місцевого самоврядування ігнорують рекомендації листа МОН № 1/9-161 від 13.03.2020 щодо встановлення віддаленого режиму роботи для педагогічних та науково-педагогічних працівників та з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу зобов’язати керівників закладів освіти та органів управління освітою організовувати дистанційну роботу педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів освіти.

Одночасно прошу КМУ та МОН надати докладні роз’яснення та гарантії, що керівники закладів освіти та органів управління освітою, педагогічні та науково-педагогічні працівники, які працюватимуть віддалено, жодним чином не постраждають унаслідок можливих перевірок.

  1. ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ З ВИКОРИСТАННЯМ ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ

Проблема. Положення про дистанційне навчання, затверджене наказом МОН від 25.04.2013 № 466 застаріло і не відповідає Законам України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту” та можливостям сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що практично унеможливлює їх ефективне використання у нестандартних ситуаціях, подібних тій, що наразі склалася.

Пропозиція. На практиці реалізувати принцип академічної свободи: надати закладам освіти та педагогічним, науково-педагогічним працівникам право самостійно вирішувати питання організації дистанційного навчання, беручи до уваги матеріально-технічне забезпечення закладу освіти: наявність комп’ютерної техніки, гаджетів, мережі Інтернет у вчителів та учнів вдома. Пропоную терміново розробити і надіслати до закладів освіти відповідний документ, звернувши увагу на те, що обсяг завдань не має перевищувати за часом виконання норми, що встановлені для учнів відповідних класів чинними Державними санітарними правилами і нормами.

  1. ПРИЗУПИНЕННЯ РОБОТИ АТЕСТАЦІЙНИХ КОМІСІЙ

Проблема. Педагогічні та науково-педагогічні працівники мають право на “відзначення успіхів у своїй професійній діяльності” й “справедливе та об’єктивне оцінювання своєї професійної діяльності” (ст. 54 Закону України “Про освіту”). Припинення роботи атестаційних комісій порушує ці права, а проведення атестації педагогічних працівників за участі вчителів чи представників атестаційних комісій наражатиме учасників засідань на небезпеку зараження.

Відтермінування ухвалення рішень атестаційних комісій відтермінує і ухвалення рішень щодо підвищення посадових окладів для педагогічних працівників за результатами атестації.

Потрібно зважати на те, що педагогічний працівник в міжатестаційний період підвищує свою кваліфікацію, його діяльність достатньо вивчена для ухвалення рішення атестаційною комісією. Як правило, засідання атестаційної комісії другого (третього) рівня фіксує вже підготовлені рішення комісій нижчого рівня. Тому запрошувати педагогів нагальної потреби немає, а відповідні рішення щодо встановлення категорій та звань будуть ухвалені вчасно.

Пропозиція. Дозволити засідання атестаційних комісій другого (третього) рівня для розгляду атестаційних справ проводити дистанційно, зокрема – голосування членів комісії, без необхідності присутності педагогів, які атестуються.

  1. РОБОТА ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ

Проблема. У багатьох регіонах України інклюзивно-ресурсні центри (ІРЦ) продовжують проводити прийом, діагностику та навчання дітей з особливими освітніми потребами, тим самим наражаючи на небезпеку і дітей, і батьків, і працівників ІРЦ.

Пропозиція. До завершення дії протиепідемічних заходів призупинити інклюзивно-ресурсними центрами прийом та проведення занять для дітей з особливими освітніми потребами із переведенням співробітників ІРЦ на дистанційну роботу та збереженням можливості надавати консультації батькам дітей з ООП у режимі онлайн-спілкування.

  1. ПОРУШЕННЯ ПРАВ БАТЬКІВ, ЧИЇ ДІТИ НАВЧАЮТЬСЯ
    У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ПРИВАТНОЇ ФОРМИ ВЛАСНОСТІ

Проблема. Батьки здобувачів освіти, чиї діти відвідують приватні дитячі садочки, центри догляду за дітьми та інші заклади освіти приватної форми власності, змушені платити під час призупинення занять через карантин, хоча не можуть отримувати оплачену освітню послугу.

Наразі чинне законодавство України не визначає підстави (окрім пунктів про форс-мажор у договорах на надання освітніх послуг) компенсації батькам, чиї діти перебувають чи навчаються у закладах освіти приватної форми власності будь-яких компенсацій за призупинення занять внаслідок розпоряджень органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Ця ситуація створює дуже великі ризики для самого існування закладів освіти приватної форми власності, оскільки у випадку несплати батьками за освітню послугу чимало з таких закладів (особливо – ті, які орендують приміщення) можуть збанкрутувати через неможливість сплачувати заробітну плату працівникам, необхідні платежі за оренду, комунальні послуги тощо. Вочевидь, що це є реальною проблемою, для якої потрібно шукати відповідні рішення.

Пропозиція. Створити робочу групу із представників зацікавлених установ, організацій, закладів освіти приватної форми власності, батьків тощо для розроблення відповідних процедур і механізмів. Готовий долучитися до цієї робочої групи та шукати шляхи вирішення цих проблем.

  1. ДИСКРИМІНАЦІЯ ВИПУСКНИКІВ ЗЗСО, ЯКІ Є ПЕРЕМОЖЦЯМИ ТРЕТЬОГО ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКИХ УЧНІВСЬКИХ ОЛІМПІАД

Проблема. Рішення МОН про скасування більшої частини учнівських предметних олімпіад (крім тих, переможці яких можуть брати участь у міжнародних олімпіадах) є, на мій погляд, необхідним та обґрунтованим.

Однак це рішення позбавляє випускників, які чимало сил та часу приділяли підготовці до олімпіад, шансу отримати певні пільги, визначені – п.8, Розділу VII “Умов прийому на навчання до закладів вищої освіти України в 2020 році”:

“Призерам (особам, нагородженим дипломами I–III ступенів) IV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад в рік вступу з базових предметів, призерам III етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів Малої академії наук України в рік вступу під час вступу на спеціальності, визначені Переліком спеціальностей, яким надається особлива підтримка (додаток 2), останній доданок встановлюється рівним 10, а якщо конкурсний бал вступника при цьому перевищує 200, він встановлюється таким, що дорівнює 200. Інформацію про них приймальні комісії отримують з ЄДЕБО.”

Тобто – випускники втрачають шанс отримати додаткові пільгові бали за перемогу на олімпіадах, наприклад, з іноземної мови чи історії.

Крім того, переможці четвертого етапу мають право на стипендії, зокрема – Президента України. Скасування четвертого етапу олімпіад позбавляє цих учнів/студентів шансу на отримання таких стипендій.

Пропозиція. Для дотримання принципів відповідальності за рішення влади та справедливого ставлення до навчальної праці здобувачів освіти пропоную всім переможцям третього (обласного) етапу, які через скасування четвертого етапу учнівських олімпіад позбавлені можливості взяти в них участь, нарахувати додаткових 5 балів до результату ЗНО з відповідного предмету, негайно внісши зміни до “Умов прийому на навчання до закладів вищої освіти України в 2020 році”.

З повагою
освітній омбудсмен
Сергій ГОРБАЧОВ

Нагадаємо, що з 12 березня 2020 року в Україні запроваджується тритижневий карантин для усіх закладів освіти.

  
Back to top button