ГоловнеНова українська школа (НУШ)

«На столі лежать зошитки малі…», або Як вибрати якісні учнівські зошити та альбоми

Альбоми і зошити для малювання, кольоровий папір та картон – невід’ємні атрибути шкільного життя. Якими вони мають бути в НУШ? Розкажуть журналісти Проєкту “Навчаємось разом: дружня школа”.

Початкова школа-Шкільне життя

Учнівські альбоми і зошити для малювання, набори паперу і картону належать до допоміжних друкованих засобів навчання, необхідних для оснащення освітнього процесу. Це шкільні товари першої необхідності, адже їх використовують уже з перших років  та навчання дитини.

Найчастіше зошити, альбоми для малювання купують самі школярі та студенти. Їм важливо, аби канцелярія була яскравою. Якщо ж їх купують батьки, то йдеться про дітей молодшого шкільного віку.

 Наукова співробітниця Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти”, експертка із засобів навчання та обладнання Олена Низковська поділилася з нами порадами щодо вибору якісних товарів шкільного асортименту:

«Напередодні початку навчального року від асортименту паперових та канцелярських товарів на полицях магазинів очі розбігаються. Крам – на будь-який смак і гаманець. Але головне, про що не можна забувати, – це якість, оскільки ці засоби належать до найнеобхідніших учнівських товарів.

Аналіз зразків такої продукції дозволив зафіксувати численні факти низької якості паперу в учнівських зошитах, альбомах і зошитах для малювання, наборах для малювання і креслення, художньої праці, а також у наборах картону. На маркуванні більшості канцелярії відсутня інформація про призначення виробів для роботи з певними матеріалами. Текстове і художнє оформлення обкладинок і папок нерідко містить пряму чи приховану рекламу, інформацію, не пов’язану із призначенням цих виробів, а їхні шрифти й типографія взагалі заборонені чинними санітарними нормами і правилами щодо друкованої продукції для дітей.

Важливо, аби зошити та альбоми були зручних для школярів розмірів та обсягів. Наприклад, учню початкової школи зручніше користуватися зошитами на  12 аркушів, невеликими зошитами для малювання обсягом 8-30 аркушів, наборами кольорового паперу і картону обсягом до 9 аркушів, оскільки встановлено граничні  норми щодо ваги портфеля учнів цієї вікової категорії.

Щільність аркуша – головний критерій при виборі зошита (вона має становити не менше 55 г/м), аби напис не просвічувався з іншого боку аркуша”.

Обираємо зошити та альбоми  – поради експертки

  1. Уникайте білосніжних сторінок – виробники використовують оптичні відбілювачі, додають люмінесцентні речовини, шкідливі для дитячих очей. Краще підбирати зошити з молочним кольором сторінок або кольором слонової кістки. Основні лінії у зошитах можуть бути фіолетового, зеленого, блакитного та сірого кольорів, горизонтальні лінії на розгортці в місці згину аркушів мають збігатися. Лінії також повинні бути чіткими, без змазування або роздвоювання.
  2. Нюхайте товар. Відсутність запаху або легкий типографічний запах свідчить про правильний вибір. Постійний контакт із зошитами, просякнутими хімією та ароматичними домішками, може спровокувати головний біль, алергічні реакції, навіть токсикологічні отруєння, захворювання печінки.
  3. Уважно оглядайте кріплення листків. Скоби, якими прошиті зошити, повинні бути добре зчеплені, аби не травмувати дітей.
  4. Прискіпливо розглядайте художнє і текстове оформлення обкладинки, папки. Воно має сприяти вихованню поваги та дбайливого ставлення до державної мови, державних символів України, її національних, історичних, культурних цінностей і надбань, природного середовища, формувати у дітей культуру спілкування на засадах толерантності та поваги до себе та інших. На друкованих засобах навчання можна розміщувати ілюстрації й тексти освітнього спрямування державною мовою, але не дозволяється розміщувати приховану чи явну рекламу.  Старайтеся уникати написів іноземними мовами: досить часто в них зустрічаються граматичні помилки.

Додамо, що до 2007 року всі зошити підлягали обов’язковій сертифікації в Україні. Нині відповідно до нових вимог загальнообов’язкову сертифікацію замінено на добровільну процедуру підтвердження відповідності.

Тож основну відповідальність за якість і дотримання вимог покладено на виробника. Заявляючи про якість паперу, виробник гарантує дотримання вимог нормативних документів і стандартів, зокрема, проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи. Особливо це стосується імпортованої продукції.

Цих нескладних правил необхідно дотримуватись з метою профілактики захворювань органів зору, опорно-рухового апарату, а також розладів нервово-психічної системи дитини.

«Якість допоміжних друкованих засобів навчання, – підсумовує пані Олена, – гарантується дотриманням уніфікованих спеціальних технічних і педагогічних вимог, що відповідають призначенню виробів і забезпечують належний рівень виконання здобувачами освіти робіт, передбачених навчальними програмами для різних закладів освіти», – резюмує Наукова співробітниця Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти”, експертка із засобів навчання та обладнання Олена Низковська.

Галина Наконечна, журналістка проєкту «Навчаємось разом: дружня школа».

 Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Його зміст є виключною відповідальністю партнера і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії.

НУШ-Шкільне життя

Back to top button