Конспекти уроків зарубіжної літератури 7 класУсі уроки зарубіжної літературиФайли

Ідеї свободи та служіння народові (Балада «Як Робін Гуд став розбійником») (7 клас. Зарубіжна література)

Тема. Ідеї свободи та служіння народові (Балада «Як Робін Гуд став розбійником»)
Мета.
Поглибити поняття про баладу як жанр фольклору та літератури; поглибити знання учнів про характерні ознаки фольклорної балади; учити визначати ідеї твору, порівнювати його з іншими творами (билинами, баладами); розвивати уявлення учнів про образ народного героя-захисника, уміння й навички характеристики персонажів твору, уміння зіставляти оригінал і переклад (за умови володіння іноземною мовою);
виховувати мораль, прагнення до героїчних учинків заради батьківщини, любов до свободи.
Обладнання: репродукції картин Д. Маклайза «Робін Гуд і його славні товариші розважають Річарда Левове Серце в Шервудському лісі» (1839); світлини: Ноттінгемський замок, пам’ятник Робіну Гуду в Ноттінгемі, Шервудський ліс; ілюстрації Л. Корсакова, О. Блоха, Ф. Годвіна; фрагменти кінофільмів «Стріли Робіна Гуда» (режисер С. Тарасов, СРСР, 1975), «Робін Гуд» (режисер Р. Скотт, США, Велика Британія, 2010).
Підготовка учнів до уроку: учні за допомогою вчителя готують історичні, філологічні, культурологічні коментарі до балад про Робіна Гуда.
ХІД УРОКУ
Усі врочисто поклялися, що, забираючи гроші та добро в багатіїв, вони всіляко допомагатимуть бідним і знедоленим і ніколи не заподіють лиха жінці.
З балади «Як Робін Гуд став розбійником»
І. Актуалізація опорних знань і вмінь.
— Назвіть літературні твори про мужніх захисників народу.
— Яких українських героїв-захисників ви знаєте?
— Поміркуйте, чому народ свято береже пам’ять про своїх героїв.

ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
Перегляд фрагментів із кінофільму «Герої не вмирають» (режисер Д. Коновалов, 2015).
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
ІV. Формування нових знань і способів дії.
1.
Виступи учнів із демонстрацією мультимедійної презентації.
1 учень (літературознавець)
— У кожного народу є свої національні герої, пам’ять про яких
віками зберігається у фольклорі. Ми добре знаємо наших добротворців — це Котигорошко, Кирило Кожум’яка, козак Мамарига, мудрий Іванко та багато інших. А в англійських народних баладах таким традиційним образом став захисник усіх бідних і скривджених людей Робін Гуд. Ніхто достеменно не знає, чи мають балади про цього героя історичне підґрунтя, чи жив чоловік на ім’я Робін Гуд насправді. Перекази про нього з’явилися в XIV–XV ст., тоді ж їх стали й записувати. Усього існує майже 40 балад про Робіна Гуда. Їх об’єднує одна спільна тема — боротьба народу з несправедливістю й покарання тих, хто несе зло й насильство, порушує Божі заповіді. Уперше всі фольклорні твори про Робіна Гуда були надруковані в «Збірці англійських і шотландських балад» (1882).
2 учень (історик)
— За версією англійського письменника Вальтера Скотта, Робін Гуд жив у другій половині XII ст., тобто він міг бути сучасником реального короля Річарда Левове Серце (правив в Англії протягом 1189–1199 рр.). Проте за іншою версією, Робін Гуд жив у XIV чи на початку XV ст., за часів правління короля Едуарда II, або навіть пізніше, оскільки в одній із балад діє королева Кетрін, яку ототожнюють з Катериною Арагонською (1485–1536). Деякі дослідники стверджують, що змагання зі стрільби з лука стали проводитися в Англії не раніше XIII ст., тож не всі поділяють версію Вальтера Скотта.
3 учень (біограф)
— Ким же був за походженням Робін Гуд? Щодо цього існує чимало припущень. В одних баладах його змальовано ремісником або селянином, а в інших — несправедливо знедоленим дворянином. Батьківщиною Робіна Гуда було селище Локслі, за назвою якого іноді називають і самого Робіна. Рано втративши батьків і позбавлений ворогами майна, він став ватажком лісових розбійників, котрі відбирали скарби в багатих і віддавали бідним людям. Основні події в староанглійських баладах про Робіна Гуда відбуваються в Шервудському лісі неподалік від міста Ноттінгем. Тим лісом їздило чимало заможних людей, і всі вони боялися, що Робін Гуд зі своєю ватагою покарає їх за гріхи.
4 учень (мовознавець)
— Слово hood з англійської означає «капюшон», «каптур» і вказує на елемент одягу Робіна Гуда. До речі, hood може означати й інші подібні головні убори — башлик, очіпок, клобук, шолом (тобто вбрання, що прикриває або захищає голову). Однак слово hood має й переносне значення — приховувати (накривати капюшоном).
Слово robin перекладається як «вільшанка», але можливо, що ім’я героя виникло в процесі переосмислення виразу Rob in hood і означає «Роб» (Роберт) (до речі, rob, robber також означає «грабіжник») у каптурі. Так Робіна назвала його кохана дівчина Маріан, коли він виграв турнір лучників і проголосив її королевою турніру.
5 учень (теолог)
— Робін Гуд зображений не тільки як захисник бідного люду, але і як вірний християнин. Він поважав короля, бо той був обраний Богом, і ставав перед своїм правителем на коліно. Але чому ж Робін Гуд нападав на священиків? Річ у тім, що в ті часи церковники володіли великими багатствами, землями й тисячами слуг. Тому деяких священнослужителів прості люди сприймали не як провідників Божої волі, а як жорстоких багатіїв. Тому Робін Гуд відбирав у них гроші, як і в інших вельмож, щоб віддати бідним. Він був відданим християнській вірі й захищав простих людей-християн. Отже, цей герой утілює не тільки народні, а й християнські цінності — любов, милосердя, справедливість.
2. Виразне читання й обговорення балади «Як Робін Гуд став розбійником».
— Розкажіть про походження й дитячі роки Робіна Гуда. Хто були його батьки, згідно з поданим переказом балади?
— Чому він вирішив вирушити в Ноттінгем на змагання лучників? Хто його спонукав до цього?
— Як Робін Гуд помстився за смерть свого батька?
— Перекажіть епізод про змагання лучників у Ноттінгемі. Якими були умови змагань?
— У якому образі Робін Гуд узяв участь у змаганнях? Чому?
— Як він одержав золоту стрілу і як Маріан стала королевою дня?
— Чому саме Робіна Гуда було обрано ватажком лісових розбійників?
3. Робота з таблицею.
— Визначте особливості балади за допомогою таблиці, яку треба
доповнити цитатами.

Ознаки балади«Як Робін Гуд став розбійником»
Невеликий обсяг
Напружений драматичний сюжет
Невелика кількість подій і персонажів
Поєднання епосу (зображення зовнішніх подій) і лірики (зображення почуттів героїв, емоційне ставлення автора до подій)
Тісний зв’язок із фольклором (мотиви, образи, художні засоби, мова)
Можливе використання фантастики
Велика роль описів, пейзажів

Робота з підручником. Читання рубрики «Краса слова» (с. 45).
— Як характеризують Робіна Гуда його слова? Прочитайте й прокоментуйте відповідні цитати.
— Що говорять про нього вороги? Як їм відповідає Роб?
— Чому його обрали ватажком?
— Які риси характеру сприяли цьому?
— Поясніть поняття «благородний розбійник».
— Чи подобається вам Робін Гуд? Чим саме?
Компаративне завдання
— Порівняйте Робіна Гуда з героями билин. Визначте подібність і відмінності в характерах персонажів.
5. Слово вчителя про кінематографічну історію балад про Робіна
Гуда з переглядом фрагментів із кінофільмів.
— За мотивами балад про Робіна Гуда знято десятки кінофільмів у різних країнах. Фільм «Пригоди Робіна Гуда» (режисери Майкл Кертіц, Вільям Кайлі, США, 1938) отримав найбільші нагороди в кіномистецтва — три премії «Оскар». У фільмі відтворено історичний дух доби. Сюжет не завжди збігається з текстом балад, але досить життєрадісний. Домінантною в цьому фільмі є тема лицарства. А 1975 р. на Ризькій кіностудії було знято фільм «Стріли Робіна Гуда» (режисер Сергій Тарасов). У фільмі власні балади на мотиви легенд про Робіна Гуда виконав відомий актор і співак Володимир Висоцький. Якщо ви знаєте інші кіноверсії про Роба з Локслі, висловіть своє враження про них.
V. Застосування знань, умінь, навичок.
• Підсумкова бесіда.
— У які моменти Робін Гуд виявив свої чесноти: а) відвагу; б) винахідливість; в) вірність у коханні; г) уміння розбиратися в людях; ґ) бажання захищати знедолених; д) скромність; е) шанобливість до простих людей; є) гідність. Наведіть відповідні цитати.
— Який епізод балади вас найбільше схвилював і зацікавив?
Чому?
— Знайдіть у тексті всі імена Робіна Гуда. Поясніть їх.
VI. Домашнє завдання.
1. Підготувати виразне читання балади «Як Робін Гуд став розбійником». 2. Виписати з тексту порівняння та метафори, які характеризують Робіна Гуда.

Завантажити: Ідеї свободи та служіння народові (Балада «Як Робін Гуд став розбійником») (7 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 15.9 KB, Завантажень: 30)
  
Теґи
Back to top button
Close