Головні слова в реченні (2 клас. Українська мова)
Тема: Головні слова в реченні
Мета: дати учням уявлення про головні слова в реченні, вчити знаходити їх у реченнях; розвивати мовлення учнів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (с. 98, вправа 255)
— Про кого ідеться в розповідних реченнях?
— Прочитайте спонукальні речення.
— Які «чарівні слова» ви вживали?
— Назвіть слова-звертання.
- Самостійна робота
— Запишіть речення. Слова в дужках замініть так, щоб вони відповідали змісту.
(Журавлі) курличе і летить, і летить. (Грак) полетіли, (поле) опустіли. Працьовиті (рука) гори вернуть.
— Зі скількох речень складається текст?
— Які це речення? (Розповідні)
— Поясніть, як ви розумієте зміст останнього речення.
— Які ще бувають речення?
— Наведіть приклади.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
— З чого складається наше мовлення? (З речень.)
— З чого складаються речення? (Зі слів.)
— Як пишуться слова в реченні?
— Як ви гадаєте, чи є серед них такі, що виконують роль головних?
— Сьогодні на уроці ми поговоримо саме про такі слова.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Пояснення вчителя
На дошці записані речення.
Гріє сонечко.
Тихий вітер повіває.
Пташечка співає у лузі.
— Про що йдеться в першому реченні? (Про сонечко.)
— Яке питання ставимо до слова сонечко? (Що?)
— Що говориться про сонечко? (Що воно гріє.)
— Яке питання поставимо до слова гріє? (Що робить?)
— Прочитайте друге речення.
— Про що в ньому йдеться? (Про вітер.)
— Яке питання ставимо до слова вітер? (Що?)
— Що говориться про вітер? (Що він повіває.)
— Яке питання поставимо до слова повіває? (Що робить?)
— Прочитайте третє речення.
— Про кого в ньому йдеться? (Про пташечку.)
— Яке питання ставимо до слова пташечка? (Хто?)
— Що говориться про пташечку? (Що вона співає.)
— Яке питання поставимо до слова співає? (Що робить?)
— На яке питання відповідає перше головне слово?
— На яке питання відповідає друге головне слово?
Висновок. У реченні серед усіх слів є головні слова. Ці слова відповідають на питання:
а) хто? що? та підкреслюються однією рискою;
б) що робить? та підкреслюються двома рисками.
- Виконання вправи 258 (с. 99)
— Прочитайте вірш.
— Спишіть перше речення.
— Про що в ньому говориться? (Про голубів.)
— Підкресліть це слово однією рискою. Поставте до нього питання.
— Що говориться про голубів?
— Підкресліть це слово двома рисками. Поставте до нього питання.
- Фізкультхвилинка
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
- Тренувальна вправа (с. 100, вправа 259)
— Прочитайте перше речення.
— Про кого в ньому йдеться? Поставте до цього слова питання.
— Що говориться про півня? Поставте до цього слова питання.
— Запишіть головні слова. (Півень стоїть.)
— Підкресліть ці слова відповідно до попередньої вправи.
— Знайдіть і випишіть головні слова з другого речення.
- Самостійна робота (с. 100, вправа 260)
— Прочитайте і спишіть речення.
— У кожному реченні знайдіть і підкресліть головні слова.
Перевірка виконаної роботи.
— Усно поставте до кожного головного слова питання.
— З якої казки ці слова?
— Пригадайте, що було далі.
— Які українські казки ви ще знаєте?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Про що дізналися на уроці?
— Як знайти головні слова в реченні?
— На які питання вони відповідають?
— Чому їх так назвали?
— Чи може бути речення без головних слів?
Гра «Упіймай головні слова»
Стоїть гора високая.
Зелений гай шумить.
Пташки співають голосно,
І річечка блищить. (Л. Глібов)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 100, вправа 262.
— Прочитайте словосполучення у лівому стовпчику.
— Доберіть головне слово з правого стовпчика так, щоб утворилося речення.
— Запишіть утворені речення. Підкресліть головні слова.
Завантажити: Головні слова в реченні (2 клас. Українська мова) (Розмір: 19.1 KB, Завантажень: 214)