Конспекти уроків української літератури 5 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Героїко-фантастична казка «Красний Іванко і закляте місто». Героїчне і фантастичне у казці (5 клас. Українська література)

Героїко-фантастична казка «Красний Іванко і закляте місто». Героїчне і фантастичне у казці

Мета: поглибити знання учнів про героїко-фантастичні казки; вчити учнів оцінювати вчинки казкових героїв; удосконалювати навички виразного читання казки; виховувати риси мужності та готовність до самопожертви.

Обладнання: ілюстрації до казок із серії «У світі казки»; збірки казок.

Тип уроку: проблемно-пошуковий.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Послухайте початок прислів’їв, згадайте кінцівки, з’ясувати до якої казки їх можна віднести.
  • Мудрим не вродився, а… (Навчився) («Мудра дівчина»)
  • Не багатство красить людину, а… (Розум) («Мудра дівчина»)
  • Щедрий той, хто дає… (Тим хто не просять) («Про правду і кривду»)
  • Неправдою світ перейдеш, а… (Назад не повернешся) («Про правду і кривду»)
  • Казка вчить, як… (На світі жить) (До всіх казок)
  1. Які казки ми вивчили. До яких видів вони належать?
  • «Про правду і кривду», «Мудра дівчина» — побутові казки.
  • «Про жар-птицю і вовка» — фантастична казка.

ІІ. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу

Учитель. Діти, на вашу думку, до якого виду належать казки, героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, вступають у двобій зі злом та брехнею, у таких казках описані незвичайні пригоди, які обов’язково пов’язані з чарами і дивовижними перетвореннями?

Учні. Це чарівні або фантастичні казки.

Учитель. Правильно. Але їх ще називають героїко-фантастичними казками.

III. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Сьогодні ми поринемо у світ ще однієї чарівної казки «Красний Іванко і закляте місто».

Наше завдання: з’ясувати, до якого виду казок вона належить, а зробити ми це зможемо тоді, коли потрапимо до світу казки, яка допоможе нам краще зрозуміти і пізнати глибоке історичне і духовне коріння нашої української культури. Недаремно кажуть: хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього. Тому що герої казок — це втілення мрії народу про захисників землі української, борців зі злом, носіїв найкращих рис українців.

ІV. Робота з казкою «Красний Іванко і закляте місто»

  1. Робота над заголовком та ідейним змістом казки.

1) Чому казка має таку назву?

2) Що вас найбільше вразило в казці?

3) Що символізують у казці чорти? (Зло, чорні сили.)

4) А що символізує в казці Красний Іванко? (Добро, справедливість, мужнього захисника.)

5) Яка ж основна тема казки? Про що в ній розповідається? (Як Красний Іванко боровся з чортами (злом) і переміг їх завдяки своїй мужності.)

6) Яка ж ідея казки? Що вона стверджує? (Боротьба добра і зла. Перемогу добра над злом.)

  1. Словникова робота.

Давайте пояснимо значення деяких слів і виразів, які зустрічаються в тексті. (Слова записані на сигнальних картках, учні їх читають по черзі).

1) Сам нечистий — чорт, відьмак;

2) щезлики — чортенята;

3) файний — гарний, найкращий;

4) гадка — думка;

5) дід-всевід — знахар, мудрець, ворожбит;

6) хлопець-неборак — сильний, якого не можна побороти;

7) красно просити — лагідно просити;

8) леґінь — юнак, хлопець, парубок.

  1. Робота над образними засобами казки.

1) Пояснити значення виразів — фразеологізмів. Ріс як із води — дуже швидко.

Зарубав собі на носі — запам’ятав. Мовчав мов риба — не проронив ні слова. Скипіти лютим гнівом — дуже розгніватися.

2) Пояснити діалектне слово. Най — хай, якщо.

  1. Вибіркове читання. Аналіз змісту казки.

1) Чому жінка погодилася на угоду з незнайомцем? Як ви поясните її вчи -нок?

2) Якою була її реакція, коли вона взнала, що продала своє ще не народжене дитя? Зачитайте уривок із казки.

3) Розкажіть, як жила мати із сином.

4) То чому ж вона часто плакала? Чи могла вона зарадити своєму горю?

5) Як її заспокоював Іванко? Прочитайте епізод із тексту казки.

  1. Характеристика Іванка — головного героя казки.

1) Усне малювання. (Учні розказують, яким вони уявляють хлопчика, а потім — дорослого юнака.)

2) Як Іванко ставився до навчання? Чи допомогло це йому в подальшому житті?

3) А який вчинок Іванка підкреслює його ніжну любов до своєї мами?

4) А як ви ставитеся до своїх батьків? Чи жалієте ви їх? Чи допомагаєте їм?

5) Якими рисами характеру наділений Іванко? (Переможе той учень, хто назве більше рис.) (Ніжний, лагідний, добрий, кмітливий, мужній, хоробрий, терплячий, розсудливий…)

6) Поміркуйте, яких рис характеру головного героя не вистачає у вас? Які б із них ви хотіли б виховати в собі?

7) Що допомогло хлопцеві подолати труднощі?

  1. Робота в групах.

Обговорити, як поводив себе Іванко, що ним керувало в боротьбі з чорними силами:

  • перша група — в першу ніч (терпів тяжкі знущання і муки, ним керувало бажання рятувати себе і матір);
  • друга група — в другу ніч (терпів тяжкі знущання і муки, ним керувало бажання рятувати себе, матір і дівчину);
  • третя група — в третю ніч (терпів тяжкі знущання і муки, ним керувало бажання рятувати себе, матір, дівчину і місто).

Доповідачі від груп у ролі Іванка висловлюють свої думки.

  1. Як закінчується казка? (Зачитати, прокоментувати.)

V. Узагальнення вивченого матеріалу та підсумок уроку

  1. Який вид казки ми розглядали на уроці? (Героїко-фантастичну)
  2. Чому ви так вважаєте? (Тому що головний герой казки, Іванко, у боротьбі зі злими силами здійснює героїчний подвиг в ім’я людей, справедливості.)
  3. То чого вчить нас ця казка? (Учні зачитують свої твори-роздуми, які вони готували вдома, та висловлюють свої думки.)

Учитель узагальнює зміст, підсумок уроку, мотивує та оцінює навчальну діяльність на уроці.

VI. Домашнє завдання

Підготуватись до конкурсу на кращого оповідача казки.

Завантажити: Героїко-фантастична казка «Красний Іванко і закляте місто». Героїчне і фантастичне у казці (5 клас. Українська література) (Розмір: 22.6 KB, Завантажень: 68)
Back to top button