Конспекти уроків української мови 4 класУсі уроки початкова школаФайли

Дієслова минулого часу (4 клас. Українська мова)

Тема: Дієслова минулого часу 

Мета: ознайомити учнів з граматичними ознаками дієслів минулого часу; вчити змінювати дієслова минулого часу за родами з опорою на навчальну таблицю та за зразком, ставити дієслова минулого часу в потрібну родову форму за питанням (що робив (-ла, -ло)?, що зробив (-ла, -ло)?); розвивати навички грамотного письма; виховувати інтерес до вивчення мови.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

  1. Перевірка домашнього завдання

Вправа 309

— Який заголовок ви дібрали до казки?

— Прочитайте продовження казки. Назвіть дієслова теперішнього часу. Поясніть правопис особових закінчень цих дієслів.

  1. Каліграфічна хвилинка

Мі іл ль йон мільйон

Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Провідміняйте його.

— Запишіть речення із ним.

Мільйони людей знаходять у собі сили відмовитися від шкідливих звичок.

— Скажіть, як ви ставитеся до подібних учинків.

  1. Робота над прислів’ями

— Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслова, визначте їх особу, число. Виділіть закінчення, поясніть написання.

1) Що маєш робить, то зроби сьогодні, а що маєш з’їсти, то з’їж завтра. 2) Будеш учиться — завжди пригодиться. 3) Хочеш їсти калачі, не сиди на печі. 4) Любиш кататися — люби і саночки возить.

  1. Повторення вивченого про дієслово

Дієслово

– Називає…

– Відповідає…

– Виражає дію…

– Змінюється за…

— Як перевірити правопис ненаголошеного голосного в закінченні дієслів?

1) Поставити…

2) Визначити…

3) Вибрати…

— Користуючись алгоритмом, поясніть правопис дієслів.

Напиш..ш, нос..те, ма..ш, чит..в.

— Яке слово «зайве»? Чому? (Читав, бо воно — минулого часу.)

— Визначте час перших трьох дієслів.

— Як змінюються дієслова майбутнього і теперішнього часу?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як змінюються дієслова минулого часу.

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

  1. Спостереження за мовним матеріалом

Робота в групах

1-ша група. Поставте дієслова у форму минулого часу. Змініть за числами.

Писати —

Малювати —

Шити —

Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за числами.

2-га група. Змініть за особами та числами дієслово писав. Виділіть закінчення.

я писав

ти?
він?
ми?
ви?
вони?

Висновок. Дієслова минулого часу не змінюються за особами (про це свідчить закінчення, яке не змінюється). Дієслова минулого часу змінюються за числами.

3-тя група. Поставте дієслова у форму минулого часу, спробуйте змінити їх за родами. Виділіть закінчення.

Писати — він…, вона…, воно…,

шити — він…, вона…, воно…

Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за родами у 3-й особі однини.

  1. Складання опорної таблиці

ДІЄСЛОВА МИНУЛОГО ЧАСУ:

– змінюються: за числами; за родами (у 3-й особі однини);

– не змінюються за особами.

  1. Робота за підручником (с. 158–160)

Вправи 310–313

– Вправа 313

Словникова робота

Держава — 1) Апарат політичної влади в суспільстві.

2) Країна з таким апаратом політичної влади.

— Доберіть синоніми до слова держава. (Країна, Батьківщина, Вітчизна, край)

— Доберіть споріднені слова до слова держава, виділіть корінь, визначте, до якої частини мови належать дібрані слова. (Державний, державність, одержавлення, державець)

  1. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 

  1. Робота в парах

— Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслово, поставте його в усіх формах минулого часу за зразком.

Око бачить далеко, а розум ще далі.

Зразок. Світити — світив, засвітив; світила, засвітила; світило, засвітило; світили, засвітили.

  1. Робота в групах

— Прочитайте вірш. Випишіть дієслова. Визначте число і рід.

— Випишіть синоніми до слова говорити. Запишіть значення кожного із синонімів.

ХТО КРИЧАВ?

Йшов з лікарні Гнат селом,

А дружки й спитали:

— Що, брат, боляче було,

коли зуба рвали?

— Ні,— хлопчина їм сказав,—

Не дуже боліло…

— А чого ж ти так горлав

В лікаря щосили?

— Та то ж лікар заволав,

Бо я став брикаться,

Йому щипці поламав

І… вкусив за пальця!

Грицько Бойко

Довідка: голосно кричати, голосно покликати, звертатися до когось із запитанням, передавати думки.

З народної мудрості

Таке говорить, що й собака з маслом не з’їсть. Розказав Мирон рябої кобили сон. Верзе, що й купи не тримається. Язиком молоти — не ціпом махати. Набалакав — і в торбу не вбере. Говори з другом поменше, а з собою побільше. Товче воду в ступі (пусті балачки).

  1. Творчий диктант

Учитель диктує приказки, вживаючи дієслова теперішнього часу, а учні їх записують у потрібній формі минулого часу.

Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає. Березень у зими кожуха купує, а на третій день продає.

Перевірка: Сонце гріло, сонце сяяло — вся природа воскресала. Березень у зими кожуха купив, а на третій день — продав.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ 

— Які відкриття ви зробили для себе на уроці?

— Як змінюються дієслова минулого часу за числами? (Можуть бути у формі однини та множини)

— Як змінюються дієслова минулого часу в однині? (За родами)

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Вправа 314 (с. 160).

Завантажити: Дієслова минулого часу (4 клас. Українська мова) (Розмір: 20.8 KB, Завантажень: 1)
  
Теґи
Back to top button
Close