Методика початкового навчанняУсі уроки початкова школаФайли

Нейробіка – невід’ємний складник когнітивного розвитку молодших школярів

Автор: Корочанська Тетяна Іванівна

Навчальний заклад: Слобожанська гімназія № 2 Зміївської районної ради

Нейробіка – невід’ємний складник когнітивного розвитку молодших школярів

Усім нам відомо, що кількість інформації, яку необхідно обробляти людині щодня, надзвичайно велика. Якщо поглянути на весь обсяг знань, які повинні засвоїти наші діти, то залишається тільки дивуватися, як школяру вдається тримати у пам’яті всі ці терміни, поняття, правила та формули. Сфери знань дуже різноманітні. Крім того, мозок людини зберігає дивовижну здатність вчитися й розвиватися все життя. Але однотипні шаблонні справи призводять до погіршення пам’яті, зменшення концентрації уваги. Зв’язок нейронів, клітин головного мозку погіршується, а це призводить до зниження розумових здібностей. Як же допомогти мозку в обробці такої кількості даних?  У  нашому мозку 100 млрд нейронів. Кожна клітина в свою чергу може дати 200 тис. відгалужень. Мозок людини має величезні ресурси! А ми використовуємо його можливості від 3 до 10 відсотків.

У вирішенні цієї проблеми мені і моїм учням допомагає  незвичайна методика стимуляції мозкової діяльності. Вона є корисною як для дітей (для концентрації та напрацювання здібностей мультизадачності), так і для їхніх батьків (для підтримки мозкового тонусу). Методика ґрунтується на відкритті американських вчених, що було зроблене у 1998 році, і називається нейробіка.

ЇЇ я з учнями називаю гімнастикою для  пам’яті, абстрактного мислення,  уяви,   для зменшення депресії. Чим корисна нейробіка для мозку? Раніше вчені вважали, що пошкоджені в результаті емоційних переживань нервові клітини не відновлюються. А якщо і відновлюються, то дуже повільно. У звичайних умовах це саме так і відбувається, але цей процес можна і прискорити. Як фізичні навантаження в поєднанні з правильним харчуванням пришвидшують ріст м’язів, так і регулярні розумові тренування у багато разів прискорюють процес відновлення нервових клітин. Саме для цього гімнастика нейробіка і була розроблена.

Як учитель початкових класів у своїй роботі постійну увагу приділяю розвитку у своїх вихованців мислення, мовлення, уваги, пам’яті (когнітивному розвитку молодших школярів). І нейробіка – невід’ємний складник когнітив-ного розвитку молодших школярів.

Використовуючи дану методику, я дотримуюсь принципів  роботи нейробіки:

  • Поєднуйте роботу двох і більше органів почуттів.
  • Акцентуйте увагу на тому, щоб у звичній ситуації органи чуття діяли по-новому, у незвичному для себе амплуа.
  • Під час виконання вправ використовуйте різні види уваги (довільну/мимовільну) і різний ступінь концентрації (чергуйте повну зосередженість і відносне розслаблення).
  • Зраджуйте звичному, надавайте перевагу новому.
  • Нюх – єдине відчуття, яке має безпосередній зв’язок з мозком. Тому спогади, пов’язані з запахами, є найбільш стійкими. Пам’ятайте про це!
  • Принцип нейробіки простий – щодня виконуємо незвичайним способом звичайні дії. Мозок необхідно постійно «дивувати», змушувати працю-вати по-різному. Розв’язуючи нову задачу, мозок розвивається. Наприклад: робити лівою рукою все, що звикли робити правою (зачісуватися, чистити зуби, тримати ложку під час їжі, писати); виконувати справи із заплющеними очима, змінювати звичні маршрути й т.д.

Нейробіка – це тренування нейронів, спрямоване на гармонізацію правої та лівої півкуль головного мозку. Вправи створюють нові асоціації, діючи на нові ділянки мозку. Це організація роботи всіх п’яти почуттів людини незвичайним способом плюс емоційні почуття.

 Ця незвичайна методика дуже мене зацікавила. Тому у 2018/2019 на-вчальному році творча група вчителів, яку я очолюю, вирішила працювати над проблемою «Нейробіка – невід’ємний складник когнітивного розвитку молод-ших школярів». Учителі з задоволенням знайомляться з даною методикаю і з захватом виконують практичні вправи.

«Збираємо кільце»

Великий палець однієї руки з’єднуємо із вказівним пальцем іншої руки. Рука з великим пальцем іде вниз, вказівний палець з’єднується з великим пальцем іншої руки і «побігли». Вправу можна ускладнити, якщо великий палець буде зустрічатися почергово з вказівним, середнім, безіменним, мізинцем і навпаки. Дана вправа покращує пам’ять, прискорює процес мислення.

 «Вухо-ніс»

Однією рукою торкаємося носа, а іншою – носа (руки навхрест).  Робимо оплеск – міняємо руки.

«Вісімки»

Одна рука малює цифру 8, а друга символ нескінченності ∞ (одночасно). Потім міняємо руки.

«Я любимий/любима»

Однією рукою плескаємо по маківці, а іншою погладжуємо живіт. Потім міняємо руки. Цю вправи люблять і діти, і доросли. Вона завжди викликає веселий настрій.

«Малюємо у повітрі»

Руки виставляємо уперед. І одночасно однією рукою у повітрі малюємо коло, а іншою трикутник.

«Міняємо руки»

Дуже простою вправою для мозку є елементарна зміна рук. Досить почати лівою рукою (для лівшів — правої) чистити зуби, застібати на сорочці ґудзики, друкувати на клавіатурі комп’ютера. Такі вправи активізують моторну кору правої півкулі. А це благотворно впливає на нестандартне мислення і творчі здібності.

«Рухаємося на дотик»

Ще однією вправою є пересування в просторі, яке добре знайоме, з закритими очима. Це може бути квартира, під’їзд, робоче приміщення і т. п. Таким чином активізуються сенсорні ділянки мозку, які в звичайному житті мало задіяні або взагалі не працюють. Це дуже гарна гімнастика для мозку. Вона різко активізує роботу нейронів.

«Шукаємо зв’язок»

Прогулюючись вулицею, ви побачили 2 предмета (будь-які, що привернули увагу). Що між ними спільного, чим вони пов’язані? Колір, форма, розмір, призначення? Проаналізуйте.

«Асоціації»

Дитині досить часто потрібно запам’ятовувати якісь переліки. Виявляється, робити це можна за допомогою асоціацій. Нехай обере вдома або в класі будь-які 10 предметів і запам’ятає їх у певній послідовності, створивши якусь закономірність. А наступного разу, коли йому доведеться зіткнутися зі списками, нехай проводить паралель з цими предметами. Пункт 1 – це шафа, пункт 2 – стіл і т. д. Тренери з нейробіки впевнені, що така вправа допоможе добре натренувати пам’ять.

Я описала кілька вправ, які пропоную виконувати своїм учням або їхнім батькам.

Використовуючи нейробіку, я впевнилась що  дані заняття корисні всім. Дітям ці вправи дозволяють краще сконцентруватися при засвоєнні нових знань, сприяють розвитку абстрактного мислення, творчих здібностей.
У результаті систематичного виконання вправ у дітей поліпшується пам’ять, увага, мова, просторове уявлення, дрібна моторика, знижується стомлюваність, підвищується здатність до довільного контролю, формується латеральне (двопівкульне) мислення. Такі зарядки проходять весело, цікаво, захопливо.

Найпрекрасніше те, що вправи не вимагають якогось додаткового оснащення чи навіть виділення окремого часу. Така зарядка легко вписується у повсякденний графік і поєднується з різними буденними справами.

Завантажити: Нейробіка – невід’ємний складник когнітивного розвитку молодших школярів + Сертифікат (Розмір: 380.5 KB, Завантажень: 124)
Back to top button