Чи прийде планшет на зміну шкільних підручників?

Студенти одного з індійських університетів тримають в руках супердешевий планшет «Aakash», розроблений британською фірмою Datawind за замовленням місцевого Міносвіти. Вартість планшета - всього $ 35. Індійське уряд планував закупити 10 млн таких планшетів для учнів вузів.

Студенти одного з індійських університетів тримають в руках супердешевий планшет «Aakash», розроблений британською фірмою Datawind за замовленням місцевого Міносвіти. Вартість планшета – всього $ 35. Індійське уряд планував закупити 10 млн таких планшетів для учнів вузів.

З тих пір, як мобільні пристрої перестали бути дорогими і доступними лише обраних, питання про використання їх у вітчизняній системі освіти піднімалося неодноразово. Аргументи, що наводяться прихильниками застосування планшетів і так званих електронних рідерів у школі, прості і зрозумілі: в пам’яті такого пристрою може поміститися ціла бібліотека і набір підручників шкільної програми за кілька років, до того ж, перехід на електронне читання дозволить заощадити левову частку бюджетних коштів, виділених на освіту.

Самі по собі електронні файли практично нічого не варті – витратитися доведеться хіба що на сканування вже випущених навчальних посібників і творів художньої літератури, а згодом верстати електронні підручники спеціально під мобільні пристрої. Планшет теж не відрізняється високою вартістю, тому вже за 3-4 роки випуск електронних підручників може повністю окупитися.

Ще один важливий факт: навчальні мобільні додатки дозволяють внести елемент інтерактивності в процес навчання. Мультимедійний контент допоможе школярам швидше і з великим задоволенням засвоювати навчальний матеріал. Навчальні ролики, розвиваючі ігри, гнучка система тестування – все це стане можливим завдяки звичайному планшету. Лабораторні роботи з фізики та хімії легко можна буде проводити і віртуально, школяр отримає простір для експериментів і зможе наочно бачити результати своїх дослідів – без витрат на дорогі реактиви, обладнання і, головне, можливої ​​шкоди для здоров’я.

Активне застосування сучасних технологій в освіті допоможе школярам легше адаптуватися до сучасних реалій.

У наш час, коли практично будь-яка інформація знаходиться на відстані витягнутої руки, і потрібну формулу, дату бою або біографію поета можна знайти за 15 секунд в Інтернеті, важливо навчитися не так запам’ятовувати, скільки шукати й обробляти інформацію. При постійному контакті з електронним пристроєм на уроках дитина вчиться працювати з інформацією так, як того вимагає час. Спілкування з викладачем стає менш формальним, він дивиться на екран планшета разом з дитиною і намагається знайти до нього особливий підхід – можливості пристрою дозволяють давати індивідуальні завдання і спостерігати за роботою учня.

Досвід використання планшетних комп’ютерів і електронних книг в освітніх цілях вже є в багатьох країнах. У США, наприклад, розроблені спеціальні мобільні додатки для школярів, які активно застосовуються в навчанні. В результаті учні отримують мотивацію до отримання нових знань, вони більше зацікавлені в освоєнні матеріалу і проходять його куди швидше. Ігрова форма навчання, мультимедійні можливості пристроїв і наочність дій дозволяють школярам бачити результати своїх праць, аналізувати помилки і робити висновки.

У Франції впровадження мобільних пристроїв в систему освіти вводилося в рамках боротьби з неуспішністю. Примітно, що ініціатором цього став сам міністр освіти: він закликав учителів і батьків не боятися сучасних технологій, які, на його думку, зроблять навчання більш послідовним і цілісним, а також допоможуть повернути інтерес до навчання.

Уряд Індії дотримується такої ж думки. Незважаючи на те, що економіку держави навряд чи поки що можна ставити на один щабель розвитку з Францією і США, він готовий забезпечити своїх школярів і студентів недорогими планшетними комп’ютерами. На сьогоднішній день було закуплено вже близько 100 тис. мобільних пристроїв, а надалі ця цифра повинна досягти 220 млн.

У багатьох інших країнах світу, включаючи держави колишнього СРСР, проводяться експерименти з впровадження електронних підручників. Українське Міністерство освіти ще з 2009 року співпрацює з одним з приватних видавництв, яке розробляє навчальні та методичні матеріали, оцифровує твори зі шкільної програми і викладає їх у відкритий доступ. У деяких українських школах учні користуються електронними рідерами та активно використовують цифрові підручники поряд з паперовими. У рамках цього проекту також робляться спроби створення електронних щоденників, системи віддаленого навчання і єдиного шкільного порталу з функціями контролю для батьків.

Певні плани з впровадження мобільних пристроїв в середніх школах є і у Республіки Білорусь. Правда, до реальних дій вони якщо й дійшли, то в дуже обмеженому числі шкіл. Передбачалося, що використання планшетів і рідерів в середніх школах допоможе учням стати більш «просунутими» користувачами ПК і мобільних ґаджетів.

У Росії експерименти з електронними підручниками почалися в 2010 році. Один час у Москві велося активне обговорення розробки спеціальних рідерів для столичних шкіл. Це повинен був бути тонкий і легкий ґаджет з великим сенсорним екраном, що працює за технологією електронного чорнила (E-Ink). Ця технологія використовується в більшості мобільних пристроїв для читання, оскільки екран E-Ink за своїми властивостями максимально наближений до звичайного паперу. У результаті навантаження на зір мінімальна, адже очам не доводиться адаптуватися до змінюваної яскравості екрану при різній інтенсивності зовнішнього освітлення.

Правда, на шляху таких проектів можуть стояти перепони не тільки фінансові, а й психологічні. Регіональні освітні установи і місцеві адміністрації поки не готові до повного або хоча б часткового переходу на електронні підручники. Як мінімум, цей процес має супроводжуватися навчанням викладацького складу роботі з мобільними ґаджетами і цифровим контентом, а також боротьбою з деякими стереотипами (електронні пристрої шкідливі для зору, вони відволікають від навчання тощо).

Комп’ютерні класи є вже практично в кожній українській школі, значить, вітчизняна система освіти прийшла до усвідомлення необхідності навчання комп’ютерної грамотності. Можливо, через якийсь час це усвідомлення торкнеться і раціональності використання електронних підручників, а разом з ними і мобільних пристроїв – адже, як не крути, а навіть самий тонкий і легкий ноутбук не в змозі замінити компактний, але функціональний планшет. Переваги його особливо очевидні, коли ми бачимо, яка кількість підручників повинні щодня носити на собі діти. Хочеться також вірити, що чиновникам вдасться не тільки повною мірою усвідомити всю перспективність сучасних технологій у системі шкільної освіти, але також і відшукати кошти для їх впровадження.

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*