ГоловнеНова українська школа (НУШ)

Бути частиною суспільства: формуємо громадянську компетентність у школярів НУШ

Важливе завдання Нової української школи – формування у школярів громадянської компетентності.

Ідеальне суспільство – це активні громадяни, які не лише вважають себе патріотами, а й орієнтуються у питаннях державного устрою, розуміють цінність демократії, активно підтримують важливі для розвитку країни ініціативи, дбають про природу, критично сприймають інформацію. Вихованню такого суспільства сприяє якісна громадянська освіта.

Початкова школа, НУШ, Нова українська школа-Шкільне життя

У країнах Європи курс громадянської освіти – обов’язковий шкільний предмет ще з 90-х років минулого століття, в Україні ж його включено в програму 10-х класів лише у 2018 році.

У програмі молодшої школи НУШ громадянська компетентність формується наскрізно, в процесі вивчення усіх предметів. Про практику впровадження ідей громадянської освіти Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа» розповіла вчителька початкових класів НУШ Наталія Сарваді.

Що я можу зробити для країни?

Мета громадянської освіти – виховання людини з активною життєвою позицією, яка відчуває особисту відповідальність за себе, своє місто, свою країну. Розуміння цього логічного ланцюжка з раннього віку – основа для сталого розвитку в дорослому житті. Такі діти в майбутньому будуть активно включені в життя соціуму, генеруватимуть ідеї, розбудовуватимуть країну.

Звісно, формування громадянських компетентностей практикувалося у школах і раніше. Для НУШ вони такі ж важливі, як і академічні знання.

«Громадянська освіта в молодшій школі передбачає не лише засвоєння теоретичних знань, а й формування характеру та особливого способу мислення, – зазначає вчителька Наталія Сарваді. – Недостатньо прочитати у підручнику про державні символи України, права дитини чи правила сортування сміття. Звісно, теоретична база важлива, але вчителю варто використовувати методи, які передбачають практичні дії. Виконати усією школою державний гімн під час свята, влаштувати майстер-клас із сортування сміття і запропонувати учням практикувати це вдома, зібрати маленькі іграшки для «коробок хоробрості» дитячого онкоцентру чи пластикові кришечки для виготовлення протезів для воїнів АТО. Пояснювати, чому це важливо і як вплине на чиєсь життя. Так формуються знання і практичні уміння, а діти  відчувають, що вони вже сьогодні долучені до розбудови держави та громади».

Право в дії

Правила класу – це перший досвід, що формує уявлення про права і свободи людини, обов’язки та відповідальність. Важливо, щоб учні створювали їх разом з учителем.

«Базові уявлення про права людини учням молодших класів варто розповідати, застосовуючи дидактичні ігри, – зазначає вчителька. – Скласти «квітку прав», де кожна пелюстка ілюструє право на освіту, відпочинок, повагу, безпеку тощо. Разом із дітьми обговорити, що означає кожне поняття. Пояснити, як зрозуміти, що права порушені, та як можна їх захистити. Нині модно розвивати у дітей лідерські якості. Але важливо, щоб кожен учень мав можливість відчути себе в різних ролях: не лише лідера, а й командного гравця. Так розвивається уміння домовлятися і співпрацювати, а це – демократія в дії».

Цінності та медіаграмотність

Уроки читання також сприяють розвитку громадянських компетентностей, адже в програмних творах – безліч важливих тем для дискусій.

«Наприклад, у програмі 3 класу є казка Сашка Дерманського «Білячок», яку треба не просто прочитати і переказати, а й обговорити. Як поводитися, коли хтось відрізняється від тебе зовнішньо чи внутрішньо? Оповідання Надійки Гербіш «Мене звати Мар’ям» – можливість поговорити з дітьми про проблеми родин біженців, труднощі інтеграції в новій країні, толерантність, – пояснює вчителька. – Міркуючи, діти вчаться пізнавати інших, розуміти цінність різноманіття та важливість єдності».

Не менш важливими є навички медіаграмотності. Фактично, в більшості дітей нині є смартфони. Іноді у шкільних чатах з’являються вірусні повідомлення: про «лікарів, які ходитимуть по класах і всім робитимуть уколи», «літаки, які розбризкують невідому речовину над містом вночі» – це провокує тривогу. Вчитель має пояснити учням правила безпечної поведінки в Інтернеті, навчити перевіряти інформацію та розпізнавати фейки.

«Знання з громадянської освіти потрібні нам усім. Незалежно від того, яку професію обере дитина в майбутньому – кожен має стати свідомим громадянином України, а цього важливо вчитися, так само як грамоти чи математики», – підсумовує педагогиня Наталія Сарваді.

Державний стандарт освіти Нової української школи приділяє значну увагу формуванню в учнів громадянської компетентності. Усвідомлення ідей демократії, активна життєва позиція, повага до прав і свобод людини та вміння їх відстоювати – навички, які допоможуть школярам впоратися з будь-якими викликами сучасності.

Наталка Шаманова, журналістка Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа»

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Його зміст є виключною відповідальністю партнера і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії.
НУШ-Шкільне життя

Back to top button