Конспекти уроків “Я досліджую світ” 3 класУсі уроки початкова школаФайли

Людина — частина природи. Організм людини. Шкіра — захисник організму. Бережіть шкіру! (3 клас. Природознавство)

Тема. Людина — частина природи. Організм людини. Шкіра — захисник організму. Бережіть шкіру!

Мета: формувати уявлення про ознаки людини як живого організму, про відмінні ознаки людини, про орган як частину тіла людини; формувати елементарні поняття шкіра — захисник організму (будова, властивості, значення), гігієна шкіри; учити надавати першу допомогу при невеликих ушкодженнях шкіри, дотримуватися правил гігієни, загартовувати шкіру; виробляти вміння виконувати практичну роботу з метою вивчення об’єктів природи або перевірки висловлених суджень, узагальнювати, робити висновки; виховувати спостережливість, допитливість, бережливе ставлення до свого здоров’я й здоров’я інших людей.

Обладнання: малюнки людиноподібних мавп; таблиці «Тіло людини», «Шкіра», «Як необхідно стежити за чистотою тіла»; лупи.

ХІД УРОКУ

І. Хвилинка спостережень
— Який зараз місяць?
— Який висновок можна зробити про погоду сьогодні?
— Розкажіть про спостереження за хатньою твариною (використовуються інтерактивна технологія «Мікрофон»).

II. Перевірка домашнього завдання

1. Фронтальне опитування
— Що належить до живої природи?
— Які царства пов’язані між собою?

2. Робота в малих групах (використовується інтерактивна технологія)
Завдання — на кольорових картках.
І група (зелені). Чому царство рослин не може жити без неживої природи
і царства тварин?
ІІ група (жовті). Чому тварини не можуть жити без неживої природи і рослин?
ІІІ група (сині). Чому людина не може жити без неживої природи, рослин,
тварин і навіть без мікроорганізмів?
Учні по групах доповідають про виконане завдання.

III. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів
— Сьогодні на уроці поговоримо про людину, її відмінність від решти живих організмів та її місце у природі; дізнаємося про органи тіла людини, зокрема про шкіру, її значення в організмі, догляд за нею, про загартування.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя з елементами бесіди
— Людина — частина живої природи. Людина водночас належить і до тваринного світу, і є членом суспільства. Люди здатні мислити, розмовляти, працювати, вони відрізняються від тварин і рослин. Вони — ніби старші брати і сестри всіх звірів і птахів. Людина посідає особливе місце в природі.
— Чому людина — живий організм?
— Чим вона відрізняється від решти живих організмів?

2. Створення проблемної ситуації
Ситуація 1. У кішки з’явились маленькі кошенята. Мама-кішка навчає своїх
малят. Як? (За допомогою рухів, звуків)
Ситуація 2. У матері народилася донечка. Мама теж навчає її. Як? (За допомогою рухів, слів)

— Отже, людину від інших живих організмів відрізняє праця. А ще відрізняє й те, що вона повсякчас думає.
— Як же людина пов’язана з неживою природою?
— А з живою природою?

3. Колективна робота
Складання схеми про зв’язок людини з живою і неживою природою.

4. Робота з підручником
1) Читання статті «Людина — живий організм».
2) Творча робота в малих групах.
І група (зелені). Чим людина відрізняється від решти живих організмів?
ІІ група (жовті). З чого складається організм людини?
ІІІ група (сині). Які ознаки живих організмів має людина?

5. Розповідь учителя з використанням таблиці «Тіло людини»
— Людина — складна біологічна система. Ваше тіло — це організм. У ньому живуть клітини. Ці клітини мають багато «професій»: одні перетравлюють їжу, другі розносять її по всьому організму, інші захищають організм від пошкодження. Клітини, які виконують одну й ту саму роботу, об’єднуються в органи.

6. Дослідно-практична робота. Створення проблемної ситуації
— Розгляньте своє тіло. Чим покрите наше тіло?
— Згадайте випадки, коли ви падали і пошкоджували шкіру на коліні чи лікті. Що відбувалося? Що ви відчували? Шкіра надійно захищає всі органи людського організму. Вона запобігає проникненню до них хвороботворних мікробів, які викликають захворювання шкіри. Мікроби — дуже маленькі живі організми, які можна побачити лише під мікроскопом. Отже, яким є перше призначення шкіри? (Шкіра захищає органи тіла людини від різноманітних ушкоджень і проникнення в них мікробів.)
— Розгляньте дві склянки з водою і визначте, які вони на дотик. Потім торкніться їх і переконайтеся в тому, що шкіра чутлива. (Одна склянка — холодна, а друга — гаряча.) Чи можна це визначити, дивлячись на склянки?
— Що ви відчували, коли наступали босоніж на щось гостре, торкалися гарячого, льоду? Ви відсмикували ногу, адже відчували біль. Отже, шкірою людина відчуває дотик, холод, тепло, біль. Це дає можливість уникнути поранень, опіків, обморожень. Яким є друге призначення шкіри? (Шкіра чутлива.)
— Згадайте, як під час рухливих ігор або занять фізичною працею вам стає жарко і на шкірі виступає піт. Що і як виділяється через шкіру?
— Візьміть лупу, розгляньте за її допомогою шкіру на руці та скажіть, що ви помітили. (Отвори) Це — крихітні потові залози, які виділяють піт. Водночас вони виносять з організму багато шкідливих відходів. Інші — сальні — виділяють жир. Він пом’якшує шкіру. Чому шкіра не заважає людині рухатись? Вона має свої властивості. Розгляньте шкіру власної руки, погладьте її. Яка вона на дотик? Візьміть пальцями шкіру руки і відтягніть її. Що з нею сталося? Відпустіть шкіру. Поспостерігайте за нею. Стисніть пальці в кулак. Що ви помітили?
Отже, шкіра гладенька, м’яка, пружна, здатна розтягуватись, тому вона на заважає людині рухатися.
Як необхідно доглядати за шкірою, оберігати її, щоб вона була здоровою?

7. Бесіда про загартування та його значення

VI. Підсумок уроку
— Що вам найбільше запам’яталося з уроку?

VII. Домашнє завдання
1) Опрацювати статті: «Людина — живий організм», «Організм людини», «Шкіра».
2) Підготувати загадки про шкіру.

Завантажити: Людина — частина природи. Організм людини. Шкіра — захисник організму. Бережіть шкіру! (3 клас. Природознавство) (Розмір: 21.3 KB, Завантажень: 127)
Back to top button