Тема: Транспорт речовин і випаровування води (біологія 7 клас)
Цілі уроку: вивчити закономірності руху води й розчинених у ній мінеральних речовин по судинах кореня, стебла й листка, рух органічних речовин по рослині; з’ясувати роль кореневого тиску й випаровування води листками в пересуванні води й мінеральних речовин у рослині; звернути увагу на зв’язок активного росту з весняним рухом соку в рослинах, шкоду, заподіювану рослинам збором соку.
Обладнання й матеріали: окільцьовані деревні гілки з корінням, що утворилися на них; таблиця клітинної будови стебла, кореня, листка.
Базові поняття й терміни уроку: транспорт речовин, висхідний потік води, низхідний потік органічних речовин.
Хід уроку
І. Організаційний етап
- Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
- Які речовини потрібні рослинам для їхньої життєдіяльності?
- Які речовини рослини отримують із повітря?
- Які органи рослини постачають неорганічні речовини?
III. Вивчення нового матеріалу
Пересування по стеблу поживних речовин
На уроці розглядається питання про пересування по стеблу води й мінеральних солей з коріння в листки, а також рух органічних речовин у рослині та взаємозв’язок її органів.
Повідомивши учням тему уроку — «Пересування по стеблу води й мінеральних солей», учитель демонструє гілки, що були заздалегідь поставлені в розчин чорнила, і запитує учнів про цілі поставленого ними досліду, дає учням
завдання.
Завдання 1
Відрізати від нижнього кінця гілки, що був занурений у чорнило, кружок заввишки 1 см. Розглянути поперечний зріз гілки. Який шар стебла забарвився?
Зробити поздовжній розріз через серцевину цієї ж гілки. Який шар стебла забарвився чорнилом? Зняти з гілки кору й відокремити серцевину. Розглянути їх. Чи не забарвилися вони?
На основі проведених спостережень відповісти на запитання: по якій частині стебла пересувається вода з мінеральними солями? Замалювати поздовжній розріз гілки й підписати назву шару стебла, що забарвився чорнилом. Записати висновок про рух води й мінеральних солей по стеблу.
У ході виконання завдання вчитель заслуховує відповіді учнів на питання, перевіряє правильність виконаних ними малюнків і підписів до них, а також сформульований висновок про шлях пересування по стеблу води й мінеральних солей.
Далі на уроці проводиться вивчення матеріалу про рух органічних речовин, значення цього процесу в життєдіяльності рослинного організму.
Спочатку проводиться повторення з питань:
— Розкажіть про надходження і шляхи пересування води й мінеральних солей у рослині.
— Що відбувається в рослинах з водою й мінеральними солями?
Заслухавши відповіді, можна поставити перед учнями такі запитання:
— По якій ділянці стебла пересуваються органічні речовини з листків?
— Яким дослідом це можна довести?
Відповіді на ці запитання учні одержать, виконавши завдання.
Завдання 2
- Поясніть, чому над знятим кільцем кори стебла утворилося стовщення (наплив).
- Де утворилися придаткові корені на окільцьованій гілці? Поясніть, які речовини використовуються для утворення коренів. По якій частині стебла вони пересуваються?
- Замалюйте окільцьовану гілку. Запишіть висновки про пересування органічних речовин по стеблу.
Після виконання роботи проводиться бесіда з питань завдання.
Під керівництвом учителя учні записують у зошиті такий висновок: «Органічні речовини пересуваються по корі стебла»
Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Наприкінці уроку вчитель закладає досліди, що демонструють випаровування води листками. У зв’язку з цим проводиться стисла бесіда за запитаннями:
— Чи часто ви поливаєте кімнатні рослини?
— Скільки при цьому ллєте води у квітковий горщик?
— Чи вся вода, яку поглинає коріння, використовується рослиною?
— З допомогою яких дослідів можна довідатися про це?
Дослід 1. З’ясувати, чи випаровує листя воду. Для цього на пагін пеларгонії з листками або якої-небудь іншої кімнатної рослини надіти скляну колбу із широким горлечком. Отвір колби закрити ватою й укріпити на штативі. Рослину полити теплою водою (25 °С), поставити на освітлене місце.
Дослід 2. З’ясувати, скільки води поглинає рослина. Для цього взяти проросток квасолі, його корінь опустити в колбу з теплою водою; на поверхню води налити шар рослинної олії, щоб запобігти випаровуванню води; стебло укріпити в горлечку колби з допомогою вати; колбу з рослиною зважити, отриману масу записати на етикетці й наклеїти її на колбу; зазначити дату закладки досліду. Рослину помістити в ті самі умови, що й у першому досліді.
Щоб закладка досліду проходила швидко, необхідно до уроку укріпити колбу в штативі на рівні гілки, яку передбачається помістити в неї. Для другого досліду потрібно заздалегідь зважити колбу із проростком і заготовити етикетку. Повторне зважування проводиться на уроці.
Домашнє завдання
Завантажити: Тема: Транспорт речовин і випаровування води (біологія 7 клас) (Розмір: 9.1 KB, Завантажень: 90)