Небагато про багато що (з точки зору викладання фізики в школі)
Автор: Кравець Тетяна Анатоліївна
Навчальний заклад: Харківський приватний навчально-виховний комплекс «Гімназія ОЧАГ»
Небагато про багато що (з точки зору викладання фізики в школі)
Вступ
У сучасному природознавстві фізика є однією з лідируючих наук. Вона має великий вплив на різні галузі науки, техніки і виробництва.
Серед навчальних предметів середньої школи фізика посідає одне з провідних місць – це загальновідомий факт. У той же час викладання фізики в сучасній школі в значній кількості випадків виявляється «сухим» і тривіальним. Нерідко питання фізики зводяться до:
- заучування теоретичного матеріалу;
- механічного відтворення формул і визначень;
- вирішення стандартних завдань, орієнтованих переважно на проходження підсумкових екзаменаційних випробувань;
- виконання типових лабораторних робіт.
Без сумніву, при такому підході учні не здатні усвідомити багатогранні зв’язки фізики з явищами і процесами, з якими зустрічаються в повсякденному житті.
Ось чому вчитель фізики повинен йти в ногу з часом і докладати зусиль, щоб вивчення цього предмета було доступним для учнів.
У своїй основі фізика – наука експериментальна, тому спостереження і експерименти є основним (а найчастіше єдиним) джерелом знань про природу фізичних явищ.
Фізика є першим шкільним предметом, де учні стикаються з необхідністю виконувати фізичні експерименти у вигляді так званих лабораторних робіт. Саме лабораторні роботи, як складова і невід’ємна частина навчального процесу, в повній мірі забезпечують належний рівень пізнавальної активності учнів.
При цьому необхідно відзначити дві істотні обставини, безпосередньо пов’язані з проведенням лабораторних робіт:
- по-перше, у багатьох загальноосвітніх навчальних закладах з різних причин (головна з яких – відсутність відповідного фінансування) лабораторні роботи, наведені в підручниках фізики, наприклад, [1-2] або зошитах для лабораторних робіт, наприклад, [3], не можуть бути реалізовані практично (відсутні необхідні обладнання і матеріали);
- по-друге, в даний час сучасні інформаційні технології дозволили створити віртуальні лабораторні роботи з фізики, які забезпечують моделювання на комп’ютері тих чи інших фізичних процесів і є хорошою альтернативою реальним практичним заняттям.
У цій статті представлений нетрадиційний підхід до виконання експериментів, який, на мій погляд, заслуговує на увагу викладачів фізики в школі.
Завантажити: Небагато про багато що (з точки зору викладання фізики в школі) + Сертифікат (Розмір: 830.0 KB, Завантажень: 146)