ФайлиШкільному психологу

МАКові ігрові технології в роботі психолога

Автор: Голощапова Олена Вікторівна

Навчальний заклад: НВК “Ліцей із ЗШ І-ІІІ ступенів”

МАКові ігрові технології в роботі психолога

В новій українській школі практичному психологу відводиться велика роль помічника, порадника, партнера, координатора та, звісно, фахівця. Шкільний психолог має проводити профілактичні заходи, вести просвітницьку діяльність, допомагати адаптуватися до навчального процесу, вирішувати конфлікти, протидіяти буллінгу. Завдань багато, а  робочих інструментів не завжди хватає. МАКові ігрові технології дозволяють вирішувати діагностичні та корекцій-розвивальні питання і запити.

Метафоричні асоціативні карти

Сьогодні, мабуть, не здивуєш психологів шкіл такою формою роботи, як використання метафоричних асоціативних карт. Давайте згадаємо, які ж саме карти є в кожного з нас. У мене, наприклад, перші карти з’явилися автора Юрія Луценко, співробітника українського науково-методичного центру, «Креатив-1» та «Креатив-2», потім вже класичні німецькі колоди та тематичні колоди психотерапевтів та коучей з різних куточків України. Робота з метафоричними картами завжди запам’ятовується і дітям, і батькам, і колегам, є цікавою, безпечною та ефективною. Також не існує вікових обмежень, протипоказань. Метафора виносить на поверхню все, що хотіла сховати підсвідомість. Вона знімає психологічні бар’єри та захисні реакції людини, тим самим, встановлюється довірливі взаємини з психологом.

Метафоричні асоціативні карти (далі МАК) мають набір картин, малюнків, які направлені на вирішення певних питань. Можна працювати із запитами втрати, кризових станів, встановлення взаємин, пошуку ресурсів та інше. МАК поділяють на абстрактні, сюжетні та портретні колоди. Останні підходять для опрацювання таких тем, як суб-особистості, я-ідеальне та я-реальне, життєві й соціальні ролі людини. Сюжетні колоди розкривають значимі ситуації для людини, їх ставлення та почуття. Абстрактні – характеризуються своїми фантазійними візерунками, в яких кожний бачить щось своє особливе. Не для кожної людини, а тим паче дитини, підійде одна й та сама колода карт. Тож, при виборі треба звертатися до власної інтуїції, чи вам самим подобається працювати з цією колодою, відчути контакт, бажання творити.

Ще один плюс роботи з МАК є той факт, що ви можете створювати свої авторські техніки, змінювати тип питань до клієнта, вчасно завершити консультацію або сесію. Вправи з картами можуть тривати від п’яти  хвилин і до декілька години, все залежить від мети та аудиторії. Якщо психолог пройшов додаткове навчання щодо роботи з метафоричними асоціативними картами, то його рівень кваліфікації сягне високого в гору.

Ігрові технології як інструмент роботи психолога

В ігровому арсеналі практичного психолога НУШ є багато інструментів, таких, як арт-терапія, казкотерапія, піскотерапія, мандалотерапія, лялькотерапія та багато іншого. Хтось впроваджує елементи цих напрямків. Хтось професійно проводить справжні сесії зі здобувачами освіти. Все це залежить від рівня підготовки фахівця та його кваліфікаційної категорії. В рамках нового Закону «Про освіту» та вимог до практичних психологів я створила свою ігрову технологію, з якою хочу поділитися з колегами.

Як зазначено було вище, в світі існує безліч метафоричних асоціативних карт, але мені бракувало саме колоди, яка б розкрила проблеми  шкільного життя, умов адаптації дитини до школи, взаємин між однокласниками, ставлення до вчителів тощо. Пройшовши навчальний курс по створенню МАК, я поставила за мету розробити колоду, яка стане в нагоді шкільному психологу. Через чотири місяці упорної праці я презентувала готову колоду на обласному психологічному фестивалі «Кола успіху» в Донецькій області. Метафоричні асоціативні карти «Intermezzo», автором яких я є, отримали позитивні відгуки від  спеціалістів та психологів. Чим же вони відрізняються від інших колод? А тим, що колода має сімдесят дев’ять малюнків про школу, про почуття учнів, про успіхи та страхи, про втому, режим дня, взаємини з батьками, однокласниками. Для МАК-технології я розробила ігрові вправи та рекомендації щодо діагностики, виявлення  рівня емоційної сфери школярів, статусу в класі, учбової мотивації, навчальних переконань. Тепер в мене є універсальний ігровий інструмент, який підходить для школярів.

Секрети створення метафоричних асоціативних карт

Якщо вам в голову прийшла ідея створити власну колоду метафоричних асоціативних карт, то бажано пройти додаткове навчання з цього питання. Але деякими секретами я поділюся.

По-перше, ви чітко повинні знати мету своєї розробки, тобто навіщо ви хочете створити колоду?

По-друге, подумайте для кого ви її створюєте, яка вікова категорія вашої аудиторії?

По-третє, назва колоди має відповідати її запитам, а запити ви теж плануєте самостійно, і це вже вчетверте!

По-п’яте, дозвольте дизайнерам допомогти вам в оформленні, в підборі кольорів, тіней, корекції фону.

І останнє, не забудьте оформити авторське право. Для цього ви формуєте електронну базу з вашими картинками, малюнками, технічним описом МАК-колоди, заповнюєте заяву, сплачуєте послугу за оформлення документів (приблизно трішки більше ста гривень) і весь пакет документів відсилаєте поштою в Міністерство економічного розвитку та торгівлі України.

В методичну скриню психолога

Пропоную колегам власні авторські техніки, які можна використовувати в роботі (на базі МАК «Intermezzo»):

«Квітка вподобань»

Мета: пошук внутрішніх ресурсів дитини, формування позитивного ставлення до школи.

Інструкція: учні малюють квітку, наприклад з 5-7 пелюстками. Потрібно написати на них свої вподобання, все, що радує дитину в школі й навчанні. На кожну пелюстку «всліпу» учень бере карту з колоди, перегортає і пише перше, що спало на думку.

«Я у школі»

Мета: побачити реальне та ідеальне в собі, виконуючи роль учня.

Інструкція: оберіть карту, яка відображатиме вас як учня, ученицю. Опишіть її. Це і буде ідеальне уявлення про себе. Візьміть «всліпу» карту, яка розкриє ваш реальний образ. Опишіть її. Порівняйте. Які зміни треба внести, щоб досягти ідеального образу? Запишіть їх.

«Перше кохання»

Мета: допомогти батькам зрозуміти почуття дитини, покращити взаємини між батьками та дитиною.

Інструкція: що ви бачите на карті? Що відчуває підліток, коли вперше закохується? Як це проявляється в його поведінці (вдома, в школі, в навчанні)? Як ви відноситесь до цього? Які правила можете прописати, як для батьків, щоб покращити рівень комунікацій з дитиною? Пропишіть хоча б п’ять правил.

Перша карта показується всім, на якій підлітки цілуються, а потім карти можна обирати «всліпу».

«Домашнє завдання»

Мета: формування доброзичливої атмосфери при виконанні домашніх завдань, налагодження контакту між членами сім’ї.

Інструкція: чи виконуєте ви з дитиною домашнє завдання? Якщо так, то як ця допомога проявляється? Якщо ні, то чому? Які почуття у вас виникають, якщо дитині щось не вдається? Як це відображається на ваших взаєминах? Спробуйте змінити своє ставлення таким чином, щоб усім членам родини було комфортно. З чого почнете? Пропишіть. На деякі питання можна обирати карту «всліпу», вони будуть як підказки.

Завантажити: МАКові ігрові технології в роботі психолога + Сертифікат (Розмір: 321.0 KB, Завантажень: 127)
  
Теґи
Back to top button
Close