ГоловнеНова українська школа (НУШ)

НУШ у 2-му класі

По всій Україні продовжується пілотування Нової української школи. Яким саме буде формат модельної програми та навчальних матеріалів у 2-му пілотному класі НУШ – йшлося під час відповідної панельної дискусії під час Серпневої конференція 2018.

Модератор дискусії, заступник директора Інституту модернізації змісту освіти МОН Роман Шиян відзначив, що у вчительській спільності було певне занепокоєння, чи продовжуватиметься пілотування НУШ у 2-му класі?

«Я хочу всіх заспокоїти: пілотування буде. І, на мою думку, цього року готовність до нього навіть вища, ніж була торік о цій же порі. Як з нашого боку, так і з боку освітян», – підкреслив він.

Формат модельної програми та навчальних матеріалів у 2-му пілотному класі учасникам дискусії презентувала державний експерт Директорату дошкільної та шкільної освіти МОН Олена Ліннік. Вона відзначила, що в робочої групи, яка працювала над програмою, було кілька викликів.

«По-перше, нам треба було забезпечити наступність. Бо перший пілотний клас передбачав дещо хаотичні теми, не завжди пов’язані між собою. Нам треба було їх узагальнити і привести до логічної завершеності. Тому ми дали таку відповідь: ці теми про все, що дитині цікаво, дитина пізнає світ емпіричним шляхом, через досвід. Тобто перший клас – це емпіричне набуття досвіду, коли ми знайомимо дитину з усіма тими сферами, що її цікавлять, а другий клас – ми повертаємося до тих самих питань, але робимо їх узагальнення, укрупнення і виходимо на логічно сформоване знання», – розказала Олена Ліннік.

Інший виклик, за її словами, був пов’язаний з тим, що на кінець другого циклу необхідно забезпечити інструмент для вимірювання компетентностей.

Третій виклик, з яким працювала робоча група – як має виглядати методичний супровід вчителя. Щоб він з одного боку давав учителю творчу свободу, а з іншого – необхідну підтримку.

Отже, якою буде структура модельної програми?

«Структура модельної програми відрізнятиметься від того, що було в першому класі. Це будуть не щотижневі рішення, а на певну тему – від 3 до 7 тижнів. Як і раніше, вони вивчатимуться через проблемні запитання. Також варто відзначити, що вчителі отримають модельну програму з української мови, математики та предмету «Я досліджую світ» одразу на рік», – повідомила держексперт.

Структура міститиме такі компоненти:

  • Тема або назва змістовної лінії
  • Короткий опис
  • Проблемні питання
  • Опис діяльності
  • Очікувані результати
  • Інструмент оцінювання

Також вона показала формат, як виглядатиме модельна програма. Вона твориться в електронному конструкторі, що є універсальним та може бути застосована до будь-якого предмету.

Окремо була представлена таблиця тем, у якій відображено шлях міркувань, чому робоча група зробила саме такий вибір. Так, теми першого пілотного класу були згруповані за точками дотику, і до них були розроблені теми для 2-го пілотного класу. Також у таблиці представлений орієнтовний час на вивчення кожної теми.

Для вивчення кожної теми буде 4 складових, які повторюватимуться в кожній темі та забезпечуватимуть логіку і системність:

  • Пізнання себе
  • Пізнання соціуму
  • Пізнання природи
  • Виведення нового знання, рефлексія

На основі них будуть ставитися питання, через які вивчатимуться теми. Наприклад, у першій темі «Зміни» це виглядатиме так:

  • Пізнання себе: Які зміни відбулися у мені за рік?
  • Пізнання соціуму: Що змінилося у школі?
  • Пізнання природи: Від чого залежать зміни у природі
  • Виведення нового знання, рефлексія: Які зміни залежать від мене, а які не залежать?

У кінці кожного курсу буде компетентнісне завдання, яке включатиме певний кейс (ситуація), серію завдань до нього, таблицю з інструментами оцінювання (яке завдання про яку компетентність свідчить). Динаміка результатів фіксуватиметься в портфоліо учня.

«Ми зробили модельні програми для всіх предметів – української мови, математики, я досліджую світ, фізичної культури, іноземної мови, мистецтва. Ми всі предмети маємо окремими документами, а не так, як минулого року, коли ми робили одну програму з усього», – підкреслив Роман Шиян.

Відтак учасники дискусії докладніше розглянути програми за різними предметами.

Також було презентовано зошит, розроблений до програм. Переглянути його та більше інформації про програми можна у презентаціях, розміщених вище.

Окремо на дискусії виступила представник Lego Foundation Олена Шуляк. Вона нагадала, що 20 лютого 2018 року було підписано меморандум між Lego Foundation та МОН згідно з яким усі перші класи в Україні, що навчатимуться з 1 вересня 2018 року, безкоштовно отримують набори LEGO, які допоможуть впроваджувати ігрові та діяльнісні методи навчання в освітній процес. Так, кожен учень забезпечується набором «Шість цеглинок», а кожен клас – набором «LEGO Play Box».

«На сьогодні вже всі області мають набори 6 цеглинок, 7 областей України обладнані наборами «LEGO Play Box», інші забезпечуватимуться відповідно до графіку розвезення. Звісно, дуже важливо забезпечити школи наборами, але не менш важливо – підтримати педагогів та надати їм методичний супровід. З цією метою проводяться тренінги, а також розроблені методичні матеріали «6 цеглинок в освітньому просторі НУШ», де можна прочитати про методику та вправи, і «Гра по-новому, навчання по-іншому», цей посібник допоможе розібратися з «LEGO Play Box»», – розповіла Олена Шуляк.

Водночас вона відзначила, що пілотні класи вже другий рік працюватимуть з набором «6 цеглинок».

«Ми спонукаємо педагогів створювати власні ідеї, поширювати їх, ділитися одне з одним, але робити це виключно на безоплатній основі. Ми дякуємо пілотним школам з усіх областей України, які створили відповідно до тем модульних тижнів ідеї. І ми їх будемо поширювати серед педагогів, вони їм стануть у нагоді. Для нас дуже важливі ці 100 пілотних шкіл, тому на наступний навчальний рік фонд запланував низку заходів», – повідомила представник Lego Foundation.

Серед них – супроводжувальні візити впродовж року до шкіл, тренінг, де буде презентовано методику «6 цеглинок. 2.0», регіональний тренінг для обміну досвідом між педагогами тощо.

Back to top button