Календарно – тематичне планування уроків біології та екології 11 клас
Автор: Скрипник Руслана Миколаївна
Навчальний заклад: Великобілозерський навчально-виховний комплекс №1 (школа-дитячий садок) Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області
Календарно – тематичне планування уроків біології та екології 11 клас (рівень стандарту 70 годин на рік, 2 години на тиждень)
Календарне планування з біології у 11 класі складене за Програмою з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407; [https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv]
№ з/п | Дата | ДЗ | Тема | Практична частина | Очікувані результати навчання учня/учениці | |
Тема 5. Адаптації (орієнтовно 20 год.) | ||||||
1 | Адаптація як загальна властивість біологічних систем. | Первинний інструктаж з БЖД
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями: адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм формулює: – принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання; – правило обов’язкового заповнення екологічної ніші; називає: – основні властивості адаптацій; – параметри екологічної ніші; – способи терморегуляції організмів; – основні форми симбіозу організмів; – форми паразитизму; – типи адаптивних біологічних ритмів організмів; наводить приклади: – адаптацій організмів до різних середовищ мешкання; – адаптацій людини до різних умов проживання – адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин; описує: – адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання; характеризує: – коадаптації організмів; – типи біологічних ритмів: зовнішні та внутрішні, добові, місячні, припливно-відпливні, сезонні, річні, багаторічні; пояснює: – молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем; – відносний характер адаптацій; – біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана; – генетичну основу формування адаптацій. Діяльнісний компонент: визначає: – ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання; розпізнає : – приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми; порівнює: – особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини; – адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання; складає схеми: – комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів; моделює: – наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів; Ціннісний компонент робить висновок: – про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу, – про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем; – про адаптивне значення фотоперіодизму. дотримується правил: – здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу; обґрунтовує судження: – про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів, виявляє ставлення до: – підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму. |
|||
2 | Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. | Діагностичний контроль знань за курс 10 класу | ||||
3 | Властивості адаптацій.
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. |
|||||
4 | Стратегії адаптацій організмів. | |||||
5 | Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію | |||||
6 | Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання | |||||
7 | Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. | |||||
8 | Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. | |||||
9 | Основні середовища існування та адаптації до них організмів. | |||||
10 | Основні середовища існування та адаптації до них організмів. | |||||
11 | Способи терморегуляції організмів. | |||||
12 | Симбіоз та його форми. | |||||
13 | Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів | |||||
14 | Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. | |||||
15 | Практична робота 1
Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
Практична робота 1
|
||||
16 | Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. | |||||
17 | Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. | |||||
18 | Фотоперіодизм та його адаптивне значення. | Самостійна робота | ||||
19 | Узагальнення знань з теми « Адаптації» | Тематичне оцінювання №1 | ||||
|
||||||
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя (орієнтовно 12 год.) | ||||||
20 | Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя. | Знаннєвий компонент
оперує термінами: – здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання; називає: – науки, що вивчають здоров’я людини; – шляхи зараження інфекційними хворобами; – чинники неінфекційних хвороб людини; наводить приклади: – профілактичних заходів щодо хвороб людини; Діяльнісний компонент характеризує: – принципи здорового способу життя; – імунну систему людини, особливості її функціонування; пояснює: – механізми взаємодії системи антиген-антитіло; – заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом); Ціннісний компонент оцінює: – вплив регулярних тренувань і рухової активності, на здоров’я людини; – вплив харчування на здоров’я людини; обґрунтовує судження про: – необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах; – необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті; – негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини; виявляє власне ставлення: – до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій; – до особистої та громадської профілактики захворювань робить висновки: – активний спосіб життя це основа збереження здоров’я; – особиста гігієна це умова ефективної профілактики різних захворювань. |
||||
21 | Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. | |||||
22 | Безпека і статева культура. | |||||
23 | Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. | |||||
24 | Вплив стресових факторів на організм людини. | |||||
25 | Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. | |||||
26 | Імунна система людини, особливості її функціонування. | |||||
27 | Імунокорекція. Імунотерапія. | |||||
28 | Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом. | Навчальний проект
1. Особиста програма зміцнення здоров’я. |
||||
29 | Практична робота 2
Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань |
Практична робота 2 | ||||
30 | Контрольна робота №1 | Тематичне оцінювання № 2 | ||||
Тема 7. Екологія (орієнтовно 15 год.) | ||||||
31 | Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. | Повторний інструктаж з БЖД ( орієнтовно) | Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера; називає: – екологічні закони і їхнє значення; – шляхи асиміляції, передачі та розсіювання енергії в екосистемах; – основні біоми Землі; – ключові біогеохімічні цикли; наводить приклади: – екологічних чинників та їхньої взаємодії; – типів взаємодій популяцій у екосистемах; – трофічних ланцюгів та трофічних сіток; – закономірностей формування екосистем; характеризує: – процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері; – дію екологічних чинників; – принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі; – потоки енергії в екосистемах; – властивості та характеристики екосистем. Діяльнісний компонент встановлює: – елементарні причинно-наслідкові зв’язки між екологічними процесами та явищами; аналізує: – залежність життєдіяльності організмів від середовища існування; пояснює: -дію в природі законів оптимуму, взаємокомпенсації екологічних факторів; – закономірності структур популяцій; – причини нерівноцінності біологічного різноманіття екосистем; – механізми екологічного балансу біосфери; – механізми дії екологічних чинників; – механізми інтеграції складових екосистеми; складає схеми: – біогеохімічних циклів; – трофічних ланцюгів та трофічних сіток; порівнює: – особливості організації та функціонування агроценозів і природних екосистем. Ціннісний компонент висловлює судження щодо: – значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду; – ролі та значення екології у сучасному світі. |
|||
32 | Екологічні закони. | |||||
33 | Екологічні чинники та їхня класифікація. Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види.. | |||||
34 | Популяції. Класифікація популяцій.
Структура та характеристики популяцій. |
|||||
35 | Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. | |||||
36 | Властивості та характеристики екосистем. | |||||
37 | Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. | |||||
38 | Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. | |||||
39 | Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. | |||||
40 | Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. | |||||
41 | Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. | Самостійна робота | ||||
42 | Навчальний проект
Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних). |
Навчальний проект | ||||
43 | Узагальнення знань з теми « Екологія» | Тематичне оцінювання №3 | ||||
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (орієнтовно 13 год.) | ||||||
44 | Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. | Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями: сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування; називає: – екологічні проблеми в Україні та в світі; – види забруднення довкілля; – критерії забруднення довкілля; – напрямки охорони природи в Україні та в світі; описує: – екологічний стан свого регіону; наводить приклади: – видів-вселенців свого регіону; – джерел забруднення довкілля; – видів, занесених до Червоної книги України; характеризує: – наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема; – проблеми акліматизації та реакліматизації видів; пояснює: – необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів; – необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища; – необхідність раціонального використання природних ресурсів; Діяльнісний компонент складає карту: – екологічного стану свого регіону; моделює: – способи утилізації відходів; порівнює: – ступінь забруднення окремих територій України; застосовує: – екологічні знання в повсякденній діяльності. Ціннісний компонент дотримується правил: – охорони навколишнього середовища; – екологічної етики; оцінює: – вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів; висловлює судження щодо: – значення екологічних знань; – значення концепції сталого розвитку; – шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону; – шляхів раціонального використання природних ресурсів; виявляє власну позицію щодо: – дієвості екологічної політики в Україні. |
||||
45 | Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. | |||||
46 | Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. | |||||
47 | Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. | |||||
48 | Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм. | |||||
49 | Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки.
Необхідність охорони ґрунтів. |
|||||
50 | Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. | |||||
51 | Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. | |||||
52 | Практична робота
Оцінка екологічного стану свого регіону. |
Практична робота | ||||
53 | Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. | |||||
54 |
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. | Навчальний проект
( на вибір учителя) « Червона книгв Запорізької області», « Червона книга Великобілозерського району» |
||||
55 | Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. | |||||
56 | Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. | Самостійна робота
|
||||
57 | Узагальнення знань з теми « Сталий розвиток та раціональне природокористування» | Тематичне оцінювання № 4 | ||||
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (орієнтовно 15 год.) | ||||||
59 | Завдання та досягнення сучасної селекції.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями: селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека називає: – сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів; наводить приклади: – застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції; – використання стовбурових клітин; характеризує: – явище гетерозису та його генетичні основи; – досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. – пояснює: – значення досягнень генетичної та клітинної інженерії. Діяльнісний компонент порівнює: – – ефективність методів класичної селекції та сучасної біотехнології. робить висновки про: – застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища; – – застосування результатів біологічних досліджень у сучасній селекції та біотехнології Ціннісний компонент висловлює судження про: – внесок вітчизняних учених у розвиток селекції, біотехнології і медицини; – перспективи використання генетично модифікованих організмів; – клонування організмів; – досягнення та ризики генної інженерії людини; – небезпеку створення та застосування біологічної зброї; виявляє власну позицію щодо: – дотримання біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях. |
||||
60 | Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. | |||||
61 | Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. | |||||
62 | Явище гетерозису та його генетичні основи. | |||||
63 | Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. | |||||
64 | Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. | Самостійна робота | ||||
65 | Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини. | |||||
66 | Контрольна робота №2 | Контрольна робота №2 | ||||
67 | Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
|||||
68 | Навчальний проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
– Клонування організмів. Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. |
Навчальний проект | ||||
69 | Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. | |||||
70 | Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства | Тематичне оцінювання №5 |