Марина Павленко. Коротко про митця (7 клас. Українська література) + Презентація
Автор: Дележа Альбіна Ярославівна
Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва
Тема: Марина Павленко. Коротко про митця. Жанрові особливості твору «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських».
Мета: познайомити учнів із життям та творчістю сучасної української письменниці Марини Павленко; розпочати роботу над змістом твору «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»; дослідити історію його написання, жанрові особливості, знайти реальне та фантастичне в творі; розвивати навички виразного читання, аналізу епічного твору, виділення головних епізодів, висловлювання власних думок із приводу прочитаного; розвивати спостережливість, творчу уяву, логічне мислення, виховувати доброту, гідність, прагнення до самовдосконалення.
ХІД УРОКУ
- Організаційний етап
- Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ви познайомитесь із життям та творчістю сучасної української письменниці Марини Павленко та розпочнете опрацьовувати ідейно-тематичний зміст її твору «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських», досліджуючи його жанрові особливості.
- Опрацювання навчального матеріалу
Марина Степанівна Павленко народилася 30 березня 1973 року у селі Старичі Яворівського району Львівської області в родині вчителів. Незабаром родина переїхала на Черкащину. Саме завдяки батьку (вчителю української мови та літератури) Марина і почала писати перші твори.
З відзнакою закінчила Уманський державний педінститут імені П.Г. Тичини, по закінченню якого починає працювати вчителькою початкових класів Уманської міської гімназії, а з 2000 року – викладачем кафедри української літератури й українознавства рідного університету.
Марина Павленко – кандидат педагогічних наук, доцент, автор багатьох наукових публікацій, методичних рекомендацій, монографії про П. Тичину, член національної спілки письменників України.
Марина Павленко є автором збірок поезій: «Бузкові зошити» (1997), «Час-папороть», «Душа осики», творів для підлітків, зокрема циклу творів «Русалонька із 7-В…», книг казок та повістей. Крім того Марина Павленко є неперевершеним ілюстратором, зокрема й власних книг, таких як «Чар-папороть», «Душа осики».
Читачам Марина Павленко, безумовно, полюбилась через її пенталогію «Русалонька із 7-В…», першій частині якої будуть присвячені наші наступні уроки.
- Теорія літератури
Пенталогія — літературний, музичний або кінематографічний твір, що складається з п’яти самостійних частин, але об’єднаних діючими героями, спільною ідеєю і сенсом.
- Опрацювання навчального матеріалу. «Русалонька із 7-В…». Історія написання творів
Перша частина пенталогії Марини Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» вперше вийшла друком у 2005 році. Про те, звідки Марина Павленко брала сюжет для твору, можна дізнатись в одному з її інтерв’ю:
«… «Русалонька із 7-В або Прокляття роду Кулаківських»… народилась із драматичної історії одного родоводу, переказаною мені, як запевняла сама оповідачка, останньою спадкоємицею цього роду – уманчанкою Євгенією Іванівною Дульською.»
Наступні частини пенталогії також були засновані на історіях та своєрідних історичних розвідках.
Отже, до пенталогії належать твори:
«Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» (2005)
«Русалонька із 7-В та Загублений у часі» (2007)
«Русалонька із 7-В проти Русалоньки з Білокрилівського лісу» (2008)
«Русалонька із 7-В в тенетах лабіринту» (2011)
«Русалонька із 7-В плюс дуже морська історія» (2013)
Кожна з частин переплітається з іншими, хоча їх і можна читати окремо: скрізь сюжетна лінія завершена. Але разом вони становлять тісно зв’язаний окремий сюжет.
- Опрацювання навчального матеріалу. Робота над змістом твору
- Бесіда за питаннями
- Хто є головним героєм твору?
- Що ми знаємо про родину Софійки?
- Що заважає Софійці спати та дивує її? Зачитайте
Раптом поверхом нижче хтось побіг. Хтось по-молодецькому гасав кімнатами — тільки дверима хряскало! На тілі виступають сироти, на голові їжиться волосся. До біганини додалися важкі старечі кроки із шарканням, охканням і постукуванням ціпка.
Софійка все глибше заривається в подушку…. Кинулася до відривного календарика: повня! І минулого разу — також… Ці дивні бешкети відбуваються в повню!!! А може, це всього-на-всього фантазія?
- З ким Софійка ділиться своїми спостереженнями?
- Що нам відомо про Сашка?
- Як він реагує на розповідь Софійки? Зачитайте
— Хочеш, наступної повні підкрадемося до тієї квартири? — покругліли Сашкові очі. — Ночами я вільний від бізнесу.
— Жити набридло?! — зойкнула перелякано.
— Ні-ні, ти подумай!
— Думаю хіба про те, що вже додому пора, — спохопилася дівчинка.
— Так швидко? Ну, частіше заходь! Ти ж знаєш: я завжди тут, на точці.
- Про що це свідчить?
- Яке завдання чекало на Софійку вдома?
- Що нам відомо про шафу та коралі? Зачитайте
Прабабусина шафа не проходила в двері колишньої квартири, тож була зборищем старих речей у підвалі. Тато давно мріяв її реставрувати й зробити лялечку. Тому в нове житло шафу пропхали.
Під час переїздів уміст шафи неодноразово розпихався десь по ящиках. Навряд чи тепер хтось його відтворить.
А от широченну, на всю довжину шафи, різьблену шухляду не чіпали. Вона-бо замикалась, але мама загубила ключа, тато ж не хотів псувати старовинного замочка. Довелося тітоньці Сніжані поорудувати своєю легкою рукою, потицяти невидимкою… Шухляда відчинилась, і замок уцілів!
— А що шукати? — перепитала, коли тітонька поспішала до вітальні.
— Коралі, Софіє, коралі! — проспівала Сніжана, яка вже встигла ускочити в сукню для примірки.
А мама, підметуючи поділ, повідала, що кожна жінка їхнього роду під вінець одягала коралі. Намисто дісталося ще прапрапрабабі. Відтоді передавалося з роду в рід на щастя….
Стара шухляда неохоче, з басовитим рипом вилізла на світ Божий…
- Про що мріяла Софійка, приміряючи коралі?
- Хто такий Вадим Кулаківський?
- Яку таємницю він розповів Софійці? Зачитайте за ролями
ВАДИМ: А що ти про мене знаєш, аби судити? У мене, може, дитинство було — куди твоєму братись! І молодість — не легша!
СОФІЯ: Це ж чому?
ВАДИМ: Гм… Предок лиш бабки висилає, а сам чортзна-де. Мати сто років не з’являється. Кентуюсь біля старої — до живих печінок дістала. Усе ниє, все дорікає! Що нав’язався на її голову! А мені по барабану: хай би валила на всі чотири боки, була б квартира — сам проживу. В мене, як хочеш знати, рід проклятий. Гроші ведуться, щастя — ні грама!
СОФІЯ: Як це — проклятий? Звідки ти взяв?
ВАДИМ: Елементарно! До сьомого коліна! Стара не признається, за що. Мовляв, зібрались якісь ханурики і прокляли. Відтоді той спився, той убився. Татів брат від наркотиків помер. Дід щез. Баба казиться, що з нашим проклятим родом зв’язалась. Тут, скажу тобі, не тільки закуриш…
- Як Софійка відреагувала на розповідь Вадима?
- Що здивувало Софійку, коли тітка Сніжана показувала фотокартку свого нареченого?
- А як відбулося знайомство з Валентином?
- Яка прикра пригода сталася з Софійкою того вечора? Зачитайте.
По обіді Сніжана збігала ще раз поглянути на сукню. Валентин просився й собі, але нареченому, кажуть, не годиться завчасно бачити вбрання молодої.
— Зате покажу тобі одну прецікаву річ! — замуркотіла тітонька. — Софійко, натішилась — давай-но сюди…
Дівчинка полізла до кишені піджачка, що висів у передпокої. Пірнула рукою межи фантиків, кришечок та лушпиння… Потім виклала все те добро на диван… Потім уважно передивилася…
Коралі щезли!!!
- Як на зникнення відреагувала Софійка?
- Що сталося з нею, коли вона заховалася до шафи?
- Чому Софійка вирішила піти до Вадима?
- Що вона дізнається від його бабусі? Зачитайте
— А ви… ви, бачу, Вадимові й за тата, і за…
— …І за дідькову маму, ти вгадала! — перервала стара. — Влипла з ними всіма, як нечистий у смолу!
— З ким — з усіма?
— З чортячим кодлом, із ким же? Казали мені: не виходь за того Кулаківського! Ні, на його смердючі копійки злакомилась, тепер сиди, нюхай їх сама в цьому гадючнику! Що ти очицями стрижеш, рада, що бабі язик розв’язався?
— Я просто вас не розумію, бабусю: ви наче добра, а лаєтесь…
— Ще пожалій мене, аякже! “Бабусю”!.. — Стара розм’якла: не часто, мабуть, чула добре слово. — Певно, гарно вчишся? Бо той люципер тільки числиться в гімназії! Могоричами з класу в клас перетягуємо: дуже таткові хочеться, щоби син престижну школу закінчив! А йому та школа потрібна? З престижем разом?
— Ну… Вадим — розумний хлопець. Якщо постарається…
— Де тобі втямити! В тебе, либонь, таких бісових предків не було, як у Кулаківських! На ось, дивись! — Стара швидко занишпорила в шкатулці па полиці. — О! Осьо воно, це нещастя!
Майже пожбурила Софійці прим’яту стару-престару світлину, з якої дивився… Власне, не дивився — очі на світлині виколото чиєюсь вправною шпилькою — ситий, з пишною чуприною, чоловік у кожусі.
— З нього все почалось! Якби тоді…
- Що зробила Софійка з фото вдома?
- Ким виявився чоловік з фотокартки?
- Що сталося з Софійкою після «мандрівки у часі»?
- А яку новину про коралі розповів їй Сашко?
- Як виправдовувався з приводу крадіжки Вадим? Зачитайте
— Нащо вкрав моє намисто?!
— Овва! Он ми якої! — наїжачився хлопець. — Так, украв. Сорі, сорі, сорі! Легко тобі, чистенькій, судити. А врубайся в мою ситуейшен! Прикинь: бабки у мене — є! Якого дідька красти? А тягне мене! Щось наче вело за тобою, коли — пам’ятаєш? — гуляла зі своєю малявкою. Щось підбивало підглянути, як ти зняла коралі й поклала до кишені. Потім, уже біля твоєї нори… Ти до малявки сю-сю, щось там упало в тебе, а я — до коралів. Уже на таких штуках руку набив! Ти ще тоді мене засікла, вловлюєш? Ну, думаю, гайки, застукала! Аж ні: ти хоч би хни!
— Але ж продавати?!.
Вадим нервово розкурив цигарку.
— Облом же тобі його вертати! Думаєш, легко було? Ще невідомо, хто більше страждав! Он і морозиво тоді в парку… Чому хотів тобі купити? Якби отут, — показав на серце, — не пекло, і не подумав би! Не я краду — прокляття моє краде! Тобі одній, прикинь, звірився! І бабки чесно віддав би, та, як на зло, всі у ділі. Може, колись…
- Що дізналася Софійка під час наступної мандрівки у шафі?
- А яку історію розповіла їй бабуся?
- Чому Сніжана відмовилась від весілля?
- Куди повела її Софійка?
- Що сталося, коли коралі повернулись до родини? Які їхні властивості виявила Софійка?
- А що вона дізналася про прокляття Кулаківських? Чим завинив Гордій?
- Що порадив їй робити старець, якого вона зустріла в минулому?
- Як Софійка вирішила діяти?
- Що вона дізнається про родину Міщенків?
- А що про історію своєї родини? Зачитайте
— Наше родове прізвище було Вишня? — здивувалася тітонька.
— О, це було знаменито! — Дідусь замріяно примружився. — Дід мій із Вишнополя. Кажуть, це містечко заснував могутній та здоровенний козак Вишня. Потім неподалік од його куреня церкву збудували — на моїх очах її й валили, пам’ятник поставили, блакитними ялинками обсадили.
“Та це ж біля тієї церкви я старця зустрічала!” — зметикувала Софійка.
— А я собі ще думаю, — продовжував дідусь Максим, — чи не від самого бога Вішну, що колись і на нашій землі свій босий слід залишив? Бачили над Відьминим ставком скелю з наче вдавленою гігантською ступнею? Від нього пішли дерева вишні й козаки Вишні, а потім і Вишнопіль. Дуже на те скидається!
- Як і коли Софійка та Сашком опинилися у сусідній квартирі?
- Що сталося там у повню?
- А що діти знайшли під ранок?
- Що Софійка дізнається про Якова Кулаківського? Яким він був?
- Що дізнається про історію родинних коралів?
- Що бачить Софійка під час останньої мандрівки?
- Опрацювання навчального матеріалу. Жанрові особливості твору
- Яка, на вашу думку, головна особливість твору «Русалонька із 7-В, або прокляття роду Кулаківських»?
- Для чого автор використовує поєднання минулого та теперішнього часу?
- За допомогою чого відбувається зв’язок між часовими площинами?
- Чи можна назвати шафу чарівним предметом?
- Чим ще виступає шафа?
- Які ще художні деталі ви помітили?
- Яке їхнє значення?
- Як ви вважаєте, чи можна назвати твір повістю?
- Пригадайте, який жанр літератури називають повістю?
- Які її особливості?
- Що в змісті твору не притаманне для повісті?
- Для якого жанру літератури характерні фантастичні елементи та речі?
- Якими ще є особливості казки?
- Теорія літератури
Повість-казка – розповідний жанр літератури, що поєднує у собі ознаки повісті та казки.
- Укладання таблиці «Реальне та фантастичне у творі»
Реальне | Фантастичне |
Життя родини Софійки та інших родин. | Чарівна шафа, яка може переносити людину в інші часи, коралі, привиди |
Стосунки між дітьми (щира дружба, закоханість, заздрість та ін.). | |
Людські вчинки (крадіжки, обман, покинуті діти). |
- Підсумки уроку
- Домашнє завдання
Завершити читання твору М.Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських», № 7 ст. 232 – письмово.
Завантажити: Марина Павленко. Коротко про митця (7 клас. Українська література) + Презентація (Розмір: 4.6 MB, Завантажень: 705)