Конспекти уроків української літератури 9 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Іван Котляревський «Енеїда». Проблематика та образи героїв твору (9 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Українська література 9 клас

 Тема: Іван Котляревський «Енеїда». Проблематика та образи героїв твору

Мета: через сюжет поеми Івана Котляревського «Енеїда» розглянути образи героїв твору, особливості еволюції головного героя, чинники, які спричинили до змін; визначити проблеми, порушені у творі та позицію автора; актуальність проблематики; удосконалювати вміння аналізувати і синтезувати факти, робити власні висновки; розвивати навички виразного читання;  сприяти вихованню творчої особистості, довести важливість цілеспрямованості та сили волі у формуванні особистості.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Актуалізація опорних знань

На минулих уроках ми з вами почали розглядати твір, що започаткував нову українську літератури, а саме – «Енеїду» Івана Котляревського. Давайте пригадаємо, що нам відомо про історію його написання та жанрові особливості.

  • Коли Іван Котляревський розпочав писати «Енеїду»?
  • Скільки років він працював над твором?
  • Що вам відомо про видання «Енеїди»?
  • Який твір ліг у основу?
  • Що спільного, а що відмінного між творами Вергілія та Котляревського?
  • До якого жанру літератури належить «Енеїда»?
  • Чому поему називають бурлескно-травестійною? Наведіть приклади
  • Що таке алюзія?
  • Де цей прийом використовується у творі?
  • Як ви вважаєте, чому Еней Котляревського – саме українець, а не троянець?
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні на році ми продовжимо працювати зі змістом твору і розкриємо не лише образ Енея, а й інших персонажів. Дослідимо, чи змінюється герой протягом твору, і які проблеми порушує автор, чи були вони актуальними на чай написання твору і чи залишаються такими у наш час.

  1. Сюжет «Енеїди»

Поема «Енеїда» починається спаленням Трої. По суті, поразкою. Це кінець, але це і початок чогось нового… Вся дорога, всі випробування – це спроба розібратися, чому відбулася ця поразка. Хто винен у тому, що давнє могутнє державне утворення Троя – Україна-Гетьманщина із Січчю знищено. Це дорога перетворення героя і цілого народу. І щоб зрозуміти її – потрібно нею пройти.

Давайте й ми пригадаємо сюжет твору та місця, якими мандрував головний герой

  • Пригадайте, що називають сюжетом твору?
  • З яких елементів він складається?
  • Якими є елементи сюжету «Енеїди» Котляревського?
Зав’язка Початок подорожі Енея та троянців у пошуках Італії
Розвиток дії Подорож Енея:

–         Гостювання в Дідони (Карфаген)

–         На Сицилії. Поминки за Анхізом. Пожежа на троянському флоті

–         Кумська земля. Зустріч з Сивіллою. Подорож у пекло

–         Латинська земля.

–         Війна між троянцями та рутульцями

Кульмінація Двобій Енея з Турном
Розв’язка Перемога Енея
  1. Робота з образами твору

Всі шість частин «Енеїди» Котляревського знайомить нас із великою кількістю персонажів.

  • На які групи можна поділити усіх персонажів твору?
  • Яким, на вашу думку, є Еней?
  • Як автор описує його зовнішність? Зачитайте.

Прямий, як сосна, величавий,

Бувалий, здатний, тертий, жвавий,

Такий, як був Нечеса-князь,

На нього всі баньки п’ялили,

 І сами вороги хвалили,

Його любив всяк — не боявсь

  • А як щодо його рис характеру?
  • Чи можна сказати, що Еней позитивний персонаж?
  • Які позитивні, а які негативні риси йому притаманні? Свою відповідь аргументуйте прикладами з твору
Позитивні риси Негативні риси
а) відповідальний, піклується про троянців:

Еней один не роздягався,

Еней один за всіх не спав;

Він думав, мислив, умудрявся,

(бо сам за всіх і одвічав…)

 

б) завзятий:

 

Еней був парубок моторний

І хлопець хоть куди козак,

Удавсь на всеє зле проворний,

Завзятіший од всіх бурлак,

то йому троянці і ввірили своє життя.

 

в) хоробрий та відважний:

 

З сим словом словом меч свій устромляє

В роззявлений рутульця рот

І тричі в рані повертає,

Щоб більше не було хлопот.

 

г) близький до народу:

 

…зібрав троянську всю громаду

і сам пішов на двір до них

просить у їх собі пораду…

а) легковажний:

От так Еней жив у Дідони,

Забув і в Рим щоб мандровать.

Тут не боявся і Юнони,

Пустився все бенкетовать.

 

б) любить випити:

 

Еней тоді купався в бразі…

 

…опухли очі, як в сови,

і весь обдувся, як барило…

 

 

в) безпорадний та боязкий:

 

Еней піджав хвіст, мов собака,

Мов Каїн, загустивсь увесь;

І з носа потекла кабака:

Уже він знав, який Зевес.

 

  • Яких рис у Енея більше, коли ми з ним тільки знайомимось?
  • А яких наприкінці твору?
  • З чим, на вашу думку, це пов’язано?
  • Яка проблема, порушена в творі, змінює образ героя?
  • Кого він починає нагадувати?
  • Хто супроводжує Енея весь час?
  • Як зображено у творі троянців?
  • Чи є серед них такі, яких хотілося б виокремити? Чому?
  • Як автор описує Низа та Евріала? Зачитайте

У главной башти на сторожі

Стояли Евріал і Низ;

Хоть молоді були, та гожі

І кріпкі, храбрі, як харциз.

В них кров текла хоть не троянська,

Якась чужая — бусурманська,

Та в службі вірні козаки.

  • Яку рису характеру виокремлює автор?
  • Які риси ще притаманні цим героям? Відповідь аргументуйте прикладами

А) вірні друзі

Ні! перше ти мене удавиш,

Щоб я од земляка одстав.

Від тебе не одстану зроду,

З тобою рад в огонь і в воду,

На сто смертей піду з тобой.

Б) відважні

“Яка ж одвага в смутне врем’я!

Так не пропало наше плем’я?” —

Троянці всі тут заревли…

І так, одважна наша пара

Пустилася в рутульський стан.

На те і місяць вкрила хмара,

І поле вкрив густий туман…

В) сміливі

І Евріал, як Низ возився,

То не гулявши простояв;

Він также к сонним докосився,

Врагів на той світ одправляв.

Г) розсудливі

“Покиньмо кров врагам пускати,

Пора нам відсіль уплітати”, —

Низ Евріалові сказав.

Д) патріоти

Любов к отчизні де героїть,

Там сила вража не устоїть,

Там грудь сильнійша од гармат,

Там жизнь — алтин, а смерть — копійка,

Там лицар — всякий парубійка,

Козак там чортові не брат.

Е) здатні на самопожертву

Уздрівши Низ труп Евріала,

Од ярості осатанів…

Так Низ, Волсентія убивши,

і сам лишився живота.

  • Як ви вважаєте, з якою метою автор вводить до твору цих героїв?
  • А що можна сказати про третє категорію героїв твору, богів?
  • Хто з богів згадується у поемі?
  • Якими вони зображені? Наведіть приклади з твору
Боги Риси Цитати з твору
Зевс п’янство, самодурство, пихатість, грубість « …тоді кружав сивуху і оселедцем заїдав, він сьому випивши восьмуху, послідки з кварти виливав»;

«Я в правді твердий так, як дуб»;

«Занишкніть, уха наставляйте і слухайте, що я скажу: мовчіть! Роти пороззявляйте, хто писне, – морду розміжжу!»

Юнона Інтриги, заздрощі, жорстокість «розкухкудахалась, як квочка»;

«чи довго будете казитись… щодень поміж себе сваритись і смертних з смертними травить»

Венера легковажність, бездуховність «Венера молодиця сміла, бо все з воєнними жила, і бите з ними м’ясо їла, і по трактирах пунш пила…»
Еол егоїзм , продажність, хабарництво «Еол насупившись сказав. —

Я все б зробив за сюю плату,

Та вітри всі порозпускав»

Нептун Хабарництво, ледарство «Нептун іздавна був дряпічка… шатнувся зараз із запічка, півкопи для його кусок…»
Меркурій Зажерливість «Прискочив, мов котище мурий до сирних в маслі пирогів.»
  • Чи можна таких богів вважати вершителями людської долі?
  • Кого вони вам нагадують?

Якщо боги – це образ панівної верхівки, яка не думає про державні інтереси, не звертає увагу на культуру, освіту і Живе сьогоденням, а не майбутнім. То що можна сказати про інших персонажів твору, які також наділені владою?

  • Які правителі згадані в творі?
  • Що можна сказати про них?
  • Хто такий Турн? Як автор його називає?

… Куди не кинь, був Турн царьок…

  • Чому, на вашу думку, автор вживає зменшено-пестливу форму?
  • Якими рисами ще наділений Турн? Відповідь аргументуйте прикладами

А) безжальний

Бо Турн і сам дзіндзівер-зух!

Коли чи п’є — не проливає,

Коли чи б’є — то вже влучає,

Йому людей давить, як мух!

Зробився Турн несамовитий,

Ярився, лютовав неситий,

Троянськой крови забажав…

Удачею Турн ободрився,

По всіх усюдах смерть носив;

Як кнур свиріпий, роз’ярився

І без пощади всіх косив.

Б) злий

Як Турн злий з челяддю своєю

На нас налазить, мов шайтан.

В) зневажливо ставиться до власного війська:

Сам Турн стоїть ні в сих ні в тих;

І репетує до своїх:

“Реб’ята! бийтесь, не виляйте,

Настав тепер-то січі час!”

Г) заздрісний

Щоб там з Енея поглумиться,

Убить його, мазки напиться;

Тогді б Турн первий лицар був!

  • Чи звернули ви увагу на особливості мовлення Турна?
  • Кого він може уособлювати?
  1. Проблематика твору

З’ясувавши образи персонажів поеми, ми можемо сказати, що всі вони пов’язані з певним колом проблем, порушених у творі. Яких саме? Давайте з’ясуємо проблематику «Енеїди».

Проблематика поеми:

  • захист рідної землі від ворогів;
  • почуття громадянського обов’язку;
  • соціальна нерівність;
  • розгульний спосіб життя панівної верхівки;
  • паразитичне існування можновладців;
  • хабарництво, злодійство й інтриганство чиновників, здирництво,

підлабузництво, кругова порука;

  • виховання дітей;
  • утвердження добропорядності й поваги до батьків, вірності.
  • Чи можна сказати, що ці проблеми були актуальними у часи написання твору?
  • А в наш час?
  1. Творча рефлексія

Структура «Енеїди» грандіозна, вишукана та складна, система підтекстів вражаюча. Твір водночас традиційний і новаторський, бо автору вдалося поєднати літературу бароко, українську народну творчість з травестійним класицизмом та початками романтизму. Твір на рубежі давньої і нової літератур, що вражає своєю актуальністю. Чи згодні ви з цим? Свою відповідь аргументуйте у формі міні-есе.

  1. Зачитування есе учнів
  1. Літературний аналіз твору

Тема: змалювання життя українського суспільства кінця XVIII століття

Ідея: утвердження безсмертності українського народу, його ментальності, культури, волелюбності; засудження негативних соціальних явищ українського суспільства кінця.

Рід: ліро-епос

Жанр: бурлескно-травестійна поема

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

 Прочитати п’єсу Івана Котляревського «Наталка-Полтавка»

Завантажити: Іван Котляревський «Енеїда». Проблематика та образи героїв твору (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 11.0 MB, Завантажень: 75)
Back to top button