Конспекти уроків української літератури 9 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Іван Котляревський «Енеїда». Проблематика та образи героїв твору (9 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Українська література 9 клас

 Тема: Іван Котляревський «Енеїда». Проблематика та образи героїв твору

Мета: через сюжет поеми Івана Котляревського «Енеїда» розглянути образи героїв твору, особливості еволюції головного героя, чинники, які спричинили до змін; визначити проблеми, порушені у творі та позицію автора; актуальність проблематики; удосконалювати вміння аналізувати і синтезувати факти, робити власні висновки; розвивати навички виразного читання;  сприяти вихованню творчої особистості, довести важливість цілеспрямованості та сили волі у формуванні особистості.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Актуалізація опорних знань

На минулих уроках ми з вами почали розглядати твір, що започаткував нову українську літератури, а саме – «Енеїду» Івана Котляревського. Давайте пригадаємо, що нам відомо про історію його написання та жанрові особливості.

  • Коли Іван Котляревський розпочав писати «Енеїду»?
  • Скільки років він працював над твором?
  • Що вам відомо про видання «Енеїди»?
  • Який твір ліг у основу?
  • Що спільного, а що відмінного між творами Вергілія та Котляревського?
  • До якого жанру літератури належить «Енеїда»?
  • Чому поему називають бурлескно-травестійною? Наведіть приклади
  • Що таке алюзія?
  • Де цей прийом використовується у творі?
  • Як ви вважаєте, чому Еней Котляревського – саме українець, а не троянець?
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні на році ми продовжимо працювати зі змістом твору і розкриємо не лише образ Енея, а й інших персонажів. Дослідимо, чи змінюється герой протягом твору, і які проблеми порушує автор, чи були вони актуальними на чай написання твору і чи залишаються такими у наш час.

  1. Сюжет «Енеїди»

Поема «Енеїда» починається спаленням Трої. По суті, поразкою. Це кінець, але це і початок чогось нового… Вся дорога, всі випробування – це спроба розібратися, чому відбулася ця поразка. Хто винен у тому, що давнє могутнє державне утворення Троя – Україна-Гетьманщина із Січчю знищено. Це дорога перетворення героя і цілого народу. І щоб зрозуміти її – потрібно нею пройти.

Давайте й ми пригадаємо сюжет твору та місця, якими мандрував головний герой

  • Пригадайте, що називають сюжетом твору?
  • З яких елементів він складається?
  • Якими є елементи сюжету «Енеїди» Котляревського?
Зав’язкаПочаток подорожі Енея та троянців у пошуках Італії
Розвиток діїПодорож Енея:

–         Гостювання в Дідони (Карфаген)

–         На Сицилії. Поминки за Анхізом. Пожежа на троянському флоті

–         Кумська земля. Зустріч з Сивіллою. Подорож у пекло

–         Латинська земля.

–         Війна між троянцями та рутульцями

КульмінаціяДвобій Енея з Турном
Розв’язкаПеремога Енея
  1. Робота з образами твору

Всі шість частин «Енеїди» Котляревського знайомить нас із великою кількістю персонажів.

  • На які групи можна поділити усіх персонажів твору?
  • Яким, на вашу думку, є Еней?
  • Як автор описує його зовнішність? Зачитайте.

Прямий, як сосна, величавий,

Бувалий, здатний, тертий, жвавий,

Такий, як був Нечеса-князь,

На нього всі баньки п’ялили,

 І сами вороги хвалили,

Його любив всяк — не боявсь

  • А як щодо його рис характеру?
  • Чи можна сказати, що Еней позитивний персонаж?
  • Які позитивні, а які негативні риси йому притаманні? Свою відповідь аргументуйте прикладами з твору
Позитивні рисиНегативні риси
а) відповідальний, піклується про троянців:

Еней один не роздягався,

Еней один за всіх не спав;

Він думав, мислив, умудрявся,

(бо сам за всіх і одвічав…)

 

б) завзятий:

 

Еней був парубок моторний

І хлопець хоть куди козак,

Удавсь на всеє зле проворний,

Завзятіший од всіх бурлак,

то йому троянці і ввірили своє життя.

 

в) хоробрий та відважний:

 

З сим словом словом меч свій устромляє

В роззявлений рутульця рот

І тричі в рані повертає,

Щоб більше не було хлопот.

 

г) близький до народу:

 

…зібрав троянську всю громаду

і сам пішов на двір до них

просить у їх собі пораду…

а) легковажний:

От так Еней жив у Дідони,

Забув і в Рим щоб мандровать.

Тут не боявся і Юнони,

Пустився все бенкетовать.

 

б) любить випити:

 

Еней тоді купався в бразі…

 

…опухли очі, як в сови,

і весь обдувся, як барило…

 

 

в) безпорадний та боязкий:

 

Еней піджав хвіст, мов собака,

Мов Каїн, загустивсь увесь;

І з носа потекла кабака:

Уже він знав, який Зевес.

 

  • Яких рис у Енея більше, коли ми з ним тільки знайомимось?
  • А яких наприкінці твору?
  • З чим, на вашу думку, це пов’язано?
  • Яка проблема, порушена в творі, змінює образ героя?
  • Кого він починає нагадувати?
  • Хто супроводжує Енея весь час?
  • Як зображено у творі троянців?
  • Чи є серед них такі, яких хотілося б виокремити? Чому?
  • Як автор описує Низа та Евріала? Зачитайте

У главной башти на сторожі

Стояли Евріал і Низ;

Хоть молоді були, та гожі

І кріпкі, храбрі, як харциз.

В них кров текла хоть не троянська,

Якась чужая — бусурманська,

Та в службі вірні козаки.

  • Яку рису характеру виокремлює автор?
  • Які риси ще притаманні цим героям? Відповідь аргументуйте прикладами

А) вірні друзі

Ні! перше ти мене удавиш,

Щоб я од земляка одстав.

Від тебе не одстану зроду,

З тобою рад в огонь і в воду,

На сто смертей піду з тобой.

Б) відважні

“Яка ж одвага в смутне врем’я!

Так не пропало наше плем’я?” —

Троянці всі тут заревли…

І так, одважна наша пара

Пустилася в рутульський стан.

На те і місяць вкрила хмара,

І поле вкрив густий туман…

В) сміливі

І Евріал, як Низ возився,

То не гулявши простояв;

Він также к сонним докосився,

Врагів на той світ одправляв.

Г) розсудливі

“Покиньмо кров врагам пускати,

Пора нам відсіль уплітати”, —

Низ Евріалові сказав.

Д) патріоти

Любов к отчизні де героїть,

Там сила вража не устоїть,

Там грудь сильнійша од гармат,

Там жизнь — алтин, а смерть — копійка,

Там лицар — всякий парубійка,

Козак там чортові не брат.

Е) здатні на самопожертву

Уздрівши Низ труп Евріала,

Од ярості осатанів…

Так Низ, Волсентія убивши,

і сам лишився живота.

  • Як ви вважаєте, з якою метою автор вводить до твору цих героїв?
  • А що можна сказати про третє категорію героїв твору, богів?
  • Хто з богів згадується у поемі?
  • Якими вони зображені? Наведіть приклади з твору
БогиРисиЦитати з твору
Зевсп’янство, самодурство, пихатість, грубість« …тоді кружав сивуху і оселедцем заїдав, він сьому випивши восьмуху, послідки з кварти виливав»;

«Я в правді твердий так, як дуб»;

«Занишкніть, уха наставляйте і слухайте, що я скажу: мовчіть! Роти пороззявляйте, хто писне, – морду розміжжу!»

ЮнонаІнтриги, заздрощі, жорстокість«розкухкудахалась, як квочка»;

«чи довго будете казитись… щодень поміж себе сваритись і смертних з смертними травить»

Венералегковажність, бездуховність«Венера молодиця сміла, бо все з воєнними жила, і бите з ними м’ясо їла, і по трактирах пунш пила…»
Еолегоїзм , продажність, хабарництво«Еол насупившись сказав. —

Я все б зробив за сюю плату,

Та вітри всі порозпускав»

НептунХабарництво, ледарство«Нептун іздавна був дряпічка… шатнувся зараз із запічка, півкопи для його кусок…»
МеркурійЗажерливість«Прискочив, мов котище мурий до сирних в маслі пирогів.»
  • Чи можна таких богів вважати вершителями людської долі?
  • Кого вони вам нагадують?

Якщо боги – це образ панівної верхівки, яка не думає про державні інтереси, не звертає увагу на культуру, освіту і Живе сьогоденням, а не майбутнім. То що можна сказати про інших персонажів твору, які також наділені владою?

  • Які правителі згадані в творі?
  • Що можна сказати про них?
  • Хто такий Турн? Як автор його називає?

… Куди не кинь, був Турн царьок…

  • Чому, на вашу думку, автор вживає зменшено-пестливу форму?
  • Якими рисами ще наділений Турн? Відповідь аргументуйте прикладами

А) безжальний

Бо Турн і сам дзіндзівер-зух!

Коли чи п’є — не проливає,

Коли чи б’є — то вже влучає,

Йому людей давить, як мух!

Зробився Турн несамовитий,

Ярився, лютовав неситий,

Троянськой крови забажав…

Удачею Турн ободрився,

По всіх усюдах смерть носив;

Як кнур свиріпий, роз’ярився

І без пощади всіх косив.

Б) злий

Як Турн злий з челяддю своєю

На нас налазить, мов шайтан.

В) зневажливо ставиться до власного війська:

Сам Турн стоїть ні в сих ні в тих;

І репетує до своїх:

“Реб’ята! бийтесь, не виляйте,

Настав тепер-то січі час!”

Г) заздрісний

Щоб там з Енея поглумиться,

Убить його, мазки напиться;

Тогді б Турн первий лицар був!

  • Чи звернули ви увагу на особливості мовлення Турна?
  • Кого він може уособлювати?
  1. Проблематика твору

З’ясувавши образи персонажів поеми, ми можемо сказати, що всі вони пов’язані з певним колом проблем, порушених у творі. Яких саме? Давайте з’ясуємо проблематику «Енеїди».

Проблематика поеми:

  • захист рідної землі від ворогів;
  • почуття громадянського обов’язку;
  • соціальна нерівність;
  • розгульний спосіб життя панівної верхівки;
  • паразитичне існування можновладців;
  • хабарництво, злодійство й інтриганство чиновників, здирництво,

підлабузництво, кругова порука;

  • виховання дітей;
  • утвердження добропорядності й поваги до батьків, вірності.
  • Чи можна сказати, що ці проблеми були актуальними у часи написання твору?
  • А в наш час?
  1. Творча рефлексія

Структура «Енеїди» грандіозна, вишукана та складна, система підтекстів вражаюча. Твір водночас традиційний і новаторський, бо автору вдалося поєднати літературу бароко, українську народну творчість з травестійним класицизмом та початками романтизму. Твір на рубежі давньої і нової літератур, що вражає своєю актуальністю. Чи згодні ви з цим? Свою відповідь аргументуйте у формі міні-есе.

  1. Зачитування есе учнів
  1. Літературний аналіз твору

Тема: змалювання життя українського суспільства кінця XVIII століття

Ідея: утвердження безсмертності українського народу, його ментальності, культури, волелюбності; засудження негативних соціальних явищ українського суспільства кінця.

Рід: ліро-епос

Жанр: бурлескно-травестійна поема

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

 Прочитати п’єсу Івана Котляревського «Наталка-Полтавка»

Завантажити: Іван Котляревський «Енеїда». Проблематика та образи героїв твору (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 11.0 MB, Завантажень: 69)
  
Back to top button