ФайлиШкільному психологу

Про дошкільну освіту та підготовку дітей до навчання в Новій українській школі (НУШ)

Автор: Грищенко Наталя Геннадіївна

Навчальний заклад: КСНВК №22 КМР

Тема: Про дошкільну освіту та підготовку дітей до навчання в Новій українській школі (НУШ)

Форма роботи: тимбілдінг

Мета:

– формування соціальних установок батьків на організовану, колективну реалізацію проблем дошкільної освіти дітей та їх підготовку до навчання в новій українській школі;

– мотивування батьків на результативно нові формати запитів дошкільної освіти дітей;

– створення умов для зміцнення батьківської Я – концепції з позиції позитивного сприйняття світу, самопізнання і саморозвитку;

– систематизація професійної, психолого-педагогічної підтримки, в зміцненні позиції ефективних взаємовідносин «батько – батько», «батько – педагог».

– згуртування батьківського колективу, як однодумців, в досягненні якісних результатів готовності дітей до нової української школи;

– пошук і розширення внутрішніх особистісних ресурсів батьків.

 Практичний психолог: В обов’язки практичного психолога дошкільного навчального закладу входить створення комфортних умов для повноцінного розвитку особистості кожної дитини, але, як відомо – один в полі не воїн.  Досягти якісного результату можна працюючи в команді з громадськістю, батьками, педагогами.

Я мама, і на своєму практичному досвіді знаю, скільки завдань лягає на плечі сучасних батьків: годувати, одягати, давати освіту дітям і все це в період соціальних змін навколо.  Погодьтеся, змінюється держава, і змінюються наші батьківські запити.  Природно це призводить до розгубленості, дисбалансу, невпевненості, підвищенню рівня агресивності, роз’єднаності.  Сьогодні кожен сподівається тільки на себе, тому стати командою складно.

Що ж сьогодні відбувається в освіті?

Реформа Нова українська школа (НУШ) внесла глобальні зміни в усі її складові: організаційні, кадрові, програмні.  Але у нас є мотиваційна установка – комфорт і повноцінний розвиток наших дітей.  І щоб бути готовими до нової української школи, ми повинні стати єдиною командою.

Пропоную вам зараз взяти участь в тимбілдінгу з  теми «Про дошкільну освіту та підготовку дітей до навчання в Новій українській школі (НУШ)».

Тимбілдінг – це можливість створення партнерських відносин в команді, яка об’єднана  однією метою.  У нашому випадку мета – виховання дітей від етапу дошкільної освіти до етапу їх готовності до навчання в школі в умовах НУШ (Нової української школи).

Давайте зараз поєднаємо  корисне з приємним.  Пропоную морський круїз від берега дитячий садочок до берега нова українська школа.

Уявіть себе на палубі корабля.  Позаду в нас вже рік шляху (ясельна група – з адаптацією, вічними хворобами, труднощами перших свят, перших занять і перших колективних відносин);  за бортом хороша погода, море спокійне, хвилі небезпечні.

Попереду нас чекає плавання завдовжки в три роки.  Які труднощі можуть зустрітися на шляху?  Як гідно подолати проблеми?  Яку користь отримати з подорожі?  При цьому наше з вами першочергове завдання отримати  максимальний результат, зберегти власні внутрішні ресурси і підготувати дітей до навчання в НУШ.

Вправа «Рифи»

 Мета: показати учасником унікальність і цінність особистісної позиції.

Практичний психолог: Корабель підняв вітрила і вийшов у відкрите море у напрямку до берега «НУШ» (візуалізація).  А ось і перші труднощі нашого плавання: РИФИ.

Завдання: На ваших столах є картки з їх зображенням, де написано початок фрази.  Вам необхідно закінчити думку.  Наприклад: Моя дитина щаслива, коли у тата вихідний.  Для виконання завдання у вас є 3 хвилини.  Працюємо індивідуально.  (Виконують)

Фрази:

– Моя дитина щаслива коли … ..

 – Фахівець з дошкільного виховання повинен ….

 – Колектив батьків це ….

 Практичний психолог: Давайте озвучимо ваші відповіді.  (Озвучують за бажанням 3-4 учасника)

Підсумок: В цьому завданні не було правильних або неправильно відповідей.  Кожен з нас має свій погляд, на ті чи інші обставини, тому що кожен з вас унікальний.  Скільки людей, стільки й думок, і у кожного своя правда.  Але не забувайте, що людині все-таки властиво помилятися.

Вправа «Мілководдя»

 Мета: ознайомити з характеристиками колективу, мотивувати на формування вміння виробляти правила і приймати рішення.

 Практичний психолог: Ми подорожуємо далі.  Попереду мілководдя, корабель сідає на мілину.  (Візуалізація).  Самостійно йому не вибратися, навіть при наявності досвідченого капітана.  Зараз все залежить від команди (колективу).

Якими характеристиками повинен володіти колектив батьків для того, що б якісно функціонувати і виконувати поставлені завдання?

У будь-якому колективі існують періоди його формування.

Перший – це період спостереження.  Ми придивляємося один до одного, звертаємо увагу на зовнішній вигляд, на соціальну позицію, і обережно зважуємо свої слова і дії.  Ми боїмося виглядати нерозумно.  Але цей відрізок триває не довго.  І вже скоро починається період аналізу.

Ми зіставляємо побачене і почуте, свідомо чи підсвідомо вибираємо тих з ким нам комфортно або ж навпаки дискомфортно.  Ми частково знаємо чого очікувати один від одного.

Заключним періодом є поява соціометричного статусу у кожного члена колективу.  Вимальовується лідер або кілька лідерів, які в залежності від ситуації можуть змінювати один одного.  Уже створені певні мікрогрупи з так званих «популярних» членів батьківського колективу і природно, завжди є ті, хто виражає не популярну думку.  На цьому етапі ми часто не боїмося висловлюватися і вже можемо передбачити реакцію один одного.  Тут стає важливим: враховувати психологічний стан всіх учасників колективу, мікроклімат і ступінь їх згуртованості.

Згуртовано колектив батьків буде діяти тільки тоді, коли всі об’єднані однією метою.  Ефективність результатів роботи спрямованої на досягнення тієї чи іншої мети, залежить від уміння свідомо жити за законами колективу, підкорятися встановленим вимогам і правилам.

Пам’ятайте: негативні «настрої» знижують ефективність роботи батьківського колективу в цілому приблизно в півтора рази.

Завдання: На нашому шляху перешкода – мілководдя.  Давайте разом розробимо правила для того, що б наш корабель поплив далі, в іншому випадку мілководдя  нам загрожує стати героями байки «Лебідь, рак і щука».

Я пропоную вам варіанти, ви маєте право прийняти їх або не прийняти.

Правило 1. Співпрацювати

Приймаємо або не беремо?  (Відповідають)

Співпрацювати можливо або неможливо?  (Відповідають)

Співпрацювати – означає продуктивно разом працювати і досягати спільних цілей, допомагати один одному, підтримувати.

 Правило 2. Вирішувати питання за допомогою сили.

Приймаємо або не беремо?  (Відповідають)

Не застосовувати свою силу і владу у вирішенні питань можливе або неможливо?  (Відповідають)

Наявність сили лякає, змушує людей зробити крок назад, але агресія завжди викликає агресію.  Результатом такого типу спілкування буде хаос і плутанина.

 Правило 3. Подивитися на ситуацію під іншим кутом.

Приймаємо або не беремо?  (Відповідають)

Подивитися на ситуацію очима іншої людини можливо або неможливо?  (Відповідають)

Дуже часто ми думаємо, що правильна думка це власна думка.  Наводимо тисячу аргументів і зациклюємось на особистих почуттях.  Психологи кажуть, для того, щоб усвідомити масштабність ситуації необхідно з неї вийти і подивитися на все під іншим кутом.  Спробувати зрозуміти інтереси сторін і в їх рамках знайти спільне рішення;  висловити свою позицію і вислухати пропозиції інших.

Правило 4. Найчастіше розмовляти … за столом.

Приймаємо або не беремо?  (Відповідають)

Розмовляти, спілкуватися – можливо або неможливо?  (Відповідають)

Де виникають довірчі відносини?  Перш за все – за столом.  За столом переговорів.  На жаль, ми спілкуємося формально – адже ми дуже зайняті!  Потреба в особистому спілкуванні, під час якого можна переконатися у власній правоті або зрозуміти наміри інших, замінюється спілкуванням в соціальних мережах.  Воно не буває ефективним, якщо замінювати справжні емоції смайликами.

 Правило 5. Прибирати і третирувати тих, хто не згоден.

Приймаємо або не беремо?  (Відповідають)

Великодушність і прийняття – можливо або неможливо?  (Відповідають)

Завжди будуть ті, хто не згоден, а для досягнення мети ми часто діємо імпульсивно, підкоряючись сильним емоціям.

Не поспішайте, беріть паузу, щоб проаналізувати: а що ви, власне, хочете?  Зіпсувати відносини з іншими учасниками колективу і розвернувшись, піти в інший навчальний заклад?  Або розібратися в тому, що сталося, і спробувати співпрацювати далі?

 Правило 6. Відкрито і толерантно проявляти власні інтереси і почуття.

 Толерантність – стійкість, витримка, терпимість.

Приймаємо або не беремо?  (Відповідають)

Відкритість і толерантність можлива або неможлива?  (Відповідають)

Ми домовляємося, що ми взаємодіємо, не підвищуючи голосу.  Вирішуємо актуальні питання в міру їх надходження, а не тоді, коли вже «наболіло».  Відкрито висловлюємо свої інтереси і почуття.  Не йдемо від проблем, перекладаючи їх на інших, проблеми що виникли  вирішуємо конструктивно.

 Підсумок: В кожній цивілізованій державі є свої закони і правила.  Порушуючи їх, ми свідомо створюємо передумови для воїн і конфліктів.  Витрачаємо при цьому багато власних ресурсів.

Кожне правило, яке ми вибрали спільно, повинно обов’язково виконуватися, для того щоб був порядок і не було хаосу.

Дотримуючись правил, батьківський колектив легко зрушує корабель з мілини.

 Вправа «Пірати»

 Мета: формування навичок конструктивного спілкування, здатності домовлятися, враховуючи інтереси один одного.

Практичний психолог: Корабель рушив далі.  На нашому шляху морські ПІРАТИ.  Ми розуміємо, що пірати народ небезпечний, тому приймаємо рішення домовитися з ними, в іншому випадку потрапимо в полон.

Завдання: На жовтих картках короткий опис типової ситуації, яка може виникнути в дитячому садочку і список кліше – фраз.  Працюючи в групах, використовуйте їх в якості підказки.  Вам необхідно  домовитися.

Фрази – кліше:  я розумію про що ви говорите, мені зрозуміла ваша позиція, я вас почув, поясніть мені, я не розумію, я обурений, я вас засуджу, ви не праві, ви себе чуєте? …

 Ситуація 1: (батько – вихователь)

Згідно санітарному регламенту для ДНЗ, вихователь не має права прийняти дитину, після тривалої відсутності, без довідки.  Батько, не маючи медичної довідки, має намір залишити малюка в дитячому саду.

 Ситуація 2: (батько – вихователь)

Батько має думку, що його дитину недооцінюють і недолюблюють вихователі.  Він вважає, що під час святкових ранків у його дитини не значні ролі і мало слів.

 Ситуація 3: (батько – батько)

Сім’я з достатніми матеріально – фінансовими можливостями принципово не здає гроші на канцелярське приладдя та на організацію дитячих свят.

 Ситуація 4: (батько – батько)

Батьки пред’являють претензію іншим  батькам щодо виховання їхнього сина, який погано впливає на їх дитину, а також ображає інших дітей.

Давайте зачитаємо варіанти, які у нас вийшли, передаючи символічну люльку миру (озвучують).

Підсумок: Для того щоб прийти до згоди, необхідно переконатися в тому, що обидві сторони зацікавлені у подальшій співпраці.  Конструктивним діалог буде тоді, коли він ведеться в мирному ключі.  Пірати задоволені і відпускають нас.

 Вправа «Зворотна течія»

Мета: мотивація учасників на організаційні зміни в дошкільній освіті в зв’язку з реформою НУШ, профілактика конфліктної поведінки в ситуаціях різних соціальних відносин.

Практичний психолог: Реформа Нової української школи супроводжується протиріччями: між теорією і практикою, між обіцяним і отриманим, але головне: вже сьогодні виникли суперечності в питаннях підготовки дітей до школи.

Велика частина шляху нашої подорожі пройдена і залишилося зовсім трохи.  Раптом наш корабель потрапляє в ЗВОРОТНУ ТЕЧІЮ.  Зворотна течія – це протиріччя між тим, що батьки вкладають у поняття «дошкільна освіта», складовими запитів на підготовку дітей до школи і самої НУШ, в якій навчатимуться наші діти.

Невже наші зусилля були марні, і ми повернемося до того, з чого почали або будемо топтатися на місці?  Але в такому випадку ми не отримаємо бажаних результатів від дошкільної освіти.

Ви пам’ятаєте легенду про ковчег Ноя і врятованих від потопу тварин?  А якщо уявити, що тварини на ковчезі почали нервувати і розхитувати його?  Наслідки були б трагічними.  Іноді, нам людям, необхідно брати приклад з братів наших менших.

Натураліст Міртон Олсен писав, що нам необхідно брати приклад з гусячої зграї тоді, коли ми хочемо домогтися результатів, працюючи в команді, отже:

Перший урок гусячої зграї.  Помахи крил кожного птаха в зграї створюють підйомну силу для птахів, що летять слідом.  Побудова клином на 71% збільшує дальність польоту зграї в порівнянні з можливостями окремої птиці.

Урок: Людям, які рухаються в одному напрямку і мають почуття співдружності і колективізму, дістатися до мети набагато простіше, тому що вони покладаються один на одного.

  Другий урок гусячої зграї.  Коли гусак випадає з зграї, він відразу відчуває, наскільки важко одному боротися з опором повітряного потоку, і швидко повертається назад в зграю, щоб скористатися перевагами підйомної сили, створюваної птахами, що летять перед ним.

Урок: Якщо ми не дурніші гусей, то залишимося в колективі разом з людьми, які ведуть нас туди, куди ми хочемо потрапити, і станемо з готовністю приймати їх допомогу і допомагати іншим.

Третій урок гусячої зграї.  Коли гусак, який веде зграю, втомлюється, він повертається в задні ряди, а його місце займає інший гусак.

 Урок: Необхідно по черзі змінюватимуть людей, що виконують складні завдання, і розподіляти керівні ролі.  Люди, як і гуси, залежать один від одного.

 Четвертий урок гусячої зграї. Гуси, що летять позаду, криками підбадьорюють тих, які летять попереду, щоб ті підтримували швидкість!

Урок: Ми повинні стежити за тим, щоб наші крики з задніх рядів були вираженням підбадьорення, а не чогось іншого (критики скарг або суперництва).

П’ятий урок гусячої зграї.  Коли гусак слабшає або поранений, два гусака залишають зграю, щоб допомогти і захистити його.  Вони залишаються з ним до тих пір, поки він не зможе летіти знову або не помре.  Тоді вони або пускаються в шлях разом з іншою зграєю, або наздоганяють власну.

 Урок: Якщо ми не дурніші гусей, то теж будемо стояти один за одного у важких або стресових ситуаціях, а також тоді, коли ми сповнені сил.

Підсумок: На шляху підготовки дітей до шкільного навчання у нас будуть складнощі і проблеми, але щоб просуватися вперед, ми повинні бути колективом.

Вправа «Буря в стакані»

Мета: експериментально показати наслідки необдуманих вчинків

Практичний психолог: Під час нашої подорожі ми подолали рифи, вибралися з мілководдя, зустрілися з морськими піратами і потрапили під зворотню  течію.  Ми можемо пишатися собою.  Тепер нам не страшний навіть шторм.  Але ось «БУРЯ В СКЛЯНЦІ» ….

Чи знаєте ви що таке «буря в склянці»?  (Відповідають)

Буря в склянці – цей вираз позначає шум, переполох, хвилювання, підняте з незначного приводу.

(Демонструю досвід)

Такі емоційні бурі, ми з вами переживаємо щодня.  Від нашого темпераменту залежить, що ми будемо відчувати в цей момент і як проявляти свої емоції.  У сангвініків і холериків, ці так звані «бурі», вихлюпуються на оточуючих.  У меланхоліків і флегматиків «буря» відбувається всередині самої людини.  На зміну «бурям» приходить відчуття провини, яке може впливати як на самопочуття, так і на відносини з оточуючими людьми.  Що б уникнути подібного, необхідно використовувати спеціальні методи, які ми описали в пам’ятці «Як уникнути бурі в стакані».

Підсумок: Перед тим, як влаштовувати бурю в склянці, зробіть вдих – видих, і добре подумайте про наслідки своїх необдуманих вчинків.

Підбиття підсумку: Наша подорож закінчилася.  Ми вчилися згуртованості і розумінню, толерантності та відповідальності.  Ми вчилися бути колективом батьків і працювати в команді.  Попереду у нас серйозна задача: дошкільна освіта, підготовка дітей до нової української школи.  Дякую за участь в тимбілдингу.

Завантажити: Про дошкільну освіту та підготовку дітей до навчання в Новій українській школі (НУШ) + Сертифікат (Розмір: 345.1 KB, Завантажень: 31)
Back to top button