Конспекти уроків української літератури 9 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Культ романтизованих почуттів, традиційна символіка народних пісень про кохання (9 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Культ романтизованих почуттів, традиційна символіка народних пісень про кохання

Мета: поглибити знання учнів про поетику народної пісні, показати її особливості та різновиди; дати поняття «художній паралелізм», прослідкувати використання цього прийому у текстах родинно-побутових пісень про кохання; проаналізувати тексти та мелодії пісень «Цвіте терен, цвіте терен», «Сонце низенько, вечір близенько», визначити їхні мотиви, тематику, художньо-поетичні засоби, зокрема образи-символи; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати і виконувати пісні, висловлювати судження про їх зміст; виховувати повагу кохання, щирості почуттів, вірності, давньої культурної спадщини свого народу.

Епіграф:  Любов – це іменник, і вона не має минулого часу  

Дара Корній

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми з вами розглянули родинно-побутові пісні та дізналися на які групи їх поділяють. Давайте пригадаємо:

  • Що таке народна пісня?
  • Які її ознаки?
  • На які групи поділяють народні пісні?
  • Які пісні називають родинно-побутовими?
  • На які групи їх поділяють?
  • До якої з них належить пісня «Ой під вишнею, під черешнею»? Аргументуйте
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні ми продовжимо роботу над змістом родинно-побутових пісень», і зокрема розглянемо групу пісень про кохання, дослідимо мотиви цих пісень, символіку та систему образів.

  1. Складання асоціативного грона

З чим у вас асоціюється слово «кохання»? Складіть асоціативне гроно

ЩастяРадістьВзаємність
РомантикаКоханняСтраждання
ЗрадаВірністьРозуміння
  • Як ви вважаєте, чому поряд з радісними асоціаціями зʼявляються й ті, що мають негативне забарвлення?
  1. Робота з епіграфом до уроку

В одній з книг сучасної української письменниці Дари Корній є така фраза: «Любов – то іменник, і вона не має минулого часу.» Як ви розумієте ці слова?

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Дійсно, тема кохання була, є і буде завжди актуальною. Тому що є одним із найкращих почуттів, які може відчути людина. Люди закохувались у минулому, закохуються зараз і будуть закохуватися ще багато-багато років. Кохання може бути різним, одним воно приносить радість, коли воно взаємне, іншим – муки, якщо взаємності немає. Це один зі сценаріїв життя, за яким «грає» не одне покоління людей. Саме тому ця тема не оминула й фольклорні твори, а якщо говорити про українські пісні, то, мабуть, найбільшу кількість родинно-побутових пісень складають саме пісні про кохання.

Пісні про кохання відбили високі моральні якості молоді. Щирість, довіра, взаємоповага, радість кохання, гіркота вимушеної розлуки, туга за коханою людиною, зрада — ось основні мотиви, що проймають ці пісні.

Їх головними персонажами є, звичайно, хлопець і дівчина, а характер стосунків між ними, їхні почуття і переживання визначили зміст творів. Від імені цих героїв і складались пісні. Тому найчастіше такі пісні мають форму монологу, рідше – діалогу.  Для таких пісень також характерні певний драматизм, особливо, коли мова йде про розлуку або неможливість бути з коханою людиною. А також використання сталих епітетів, порівнянь, пестливих форм, образів-символів та художнього паралелізму.

  1. Теорія літератури

Художній паралелізм – паралельне зображення явищ природи та почуттів.

Пропоную вам розглянути ці ознаки, опрацювавши тексти пісень про кохання.

  1. Робота над змістом пісні «Цвіте терен»

8.1. Прослуховування пісні

8.2. Бесіда за питаннями 

  • Які емоції викликала у вас ця пісня?
  • Хто, на вашу думку, був її виконавцем? Чому?
  • Від чого страждає героїня пісні?
  • Чим можна зарадити дівчині?
  • Як вона сприйняла зраду коханого?
  • Як ви вважаєте, чому пісня має таку назву?
  • Що символізує собою терен?

Терен є символічною рослиною, в народному фольклорі і в літературі це – символ страждання та перешкод. Є і ті, хто відноситься до цієї рослини з боязкістю, мабуть, це пов’язано з тим, що саме терновий вінок римляни наділи на голову Ісуса Христа, присудивши його до смертної кари.

  • Чи можна сказати, що цвіт терну асоціюється зі стражданнями дівчини?

8.3. Літературний аналіз твору

Тема: оспівування страждань дівчини через те, що «миленький поїхав іншої шукати»

Ідея: засудження зради у палкому коханні

Рід: лірика

Жанр: родинно-побутова пісня про кохання

Художні засоби:

Художній паралелізм: терен – страждання;

Метафори: очі не дрімали;

Зменшено-пестливі форми: вечероньки; нічки; кріселечко; віконця; миленький.

  1. Робота над змістом пісні «Сонце низенько, вечір близенько»

Ще однією відомою родинно-побутовою піснею про кохання є «Сонце низенько, вечір близенько». Текст цього твору в обробці використав Іван Котляревській у своїй п’єсі «Наталка Полтавка», музику до неї написав Микола Лисенко. Пропоную вам прослухати цю пісню

9.1. Прослуховування пісні

9.2. Бесіда за питаннями

  • Які враження у вас від цієї пісні?
  • Який її настрій?
  • Про що у ній йде мова?
  • Чому побачення закоханих найчастіше відбуваються ввечері, коли «сонце низенько»?
  • Що свідчить про щирість кохання ліричного героя до своєї дівчини?
  • Як він її називає?
  • А яке ставлення в неї до нього?
  • Чи схвалює такі побачення матір героїні?
  • Як ви вважаєте, чому?
  • Які слова закохані найчастіше вживають у творі? Чому?
  • А чи є тут прийом художнього паралелізму?
  • Що чекає, на вашу думку, цю пару у майбутньому?

9.3. Літературний аналіз твору

Тема: присягання у вірній любові одне до одного двох закоханих.

Ідея: уславлення почуття кохання та вірності

Рід: лірика

Жанр: родинно-побутова пісня про кохання

Художні засоби:

Епітет: бистрая ріка;

Пестливі форми: низенько; близенько; серденько; рибонько; ніженьки; шапочку; річечку; рученьку.

  1. Підсумки уроку у вигляді творчої рефлексії

Що, на вашу думку, є спільним для обох прочитаних пісень? Чи є вони актуальними у наш час? Свою думку викладіть у вигляді міні-есе. Час для виконання роботи – 5 хвилин.

  1. Зачитування учнівських есе
  1. Домашнє завдання

Аналіз пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють»

Завантажити: Культ романтизованих почуттів, традиційна символіка народних пісень про кохання (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 7.4 MB, Завантажень: 131)
  
Back to top button