Конспекти уроків української літератури 9 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Багатство і розмаїття українського фольклору. Види родинно-побутових пісень. Історія пісні «Ой під вишнею, під черешнею» (9 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

 Тема: Багатство і розмаїття українського фольклору. Види родинно-побутових пісень. Історія пісні «Ой під вишнею, під черешнею»

Мета: відновити в памʼяті учнів відомості про усну народну творчість, її ознаки та жанри; ознайомити із родинно-побутовими піснями та їх видами; дослідити історію написання пісні «Ой під вишнею, під черешнею», її мотиви та проблематику; з’ясувати до якого виду пісень вона належить; дослідити чи є проблема, порушена у  творі, актуальною у наш час; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення власних думок та вражень; виховувати прагнення до щирих почуттів, естетичний смак, повагу до усної народної творчості. 

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми з вами говорили про те, що вивчення української літератури у 9-му класі відбувається за принципами історико-хронологічного підходу, який зосереджено навколо літературного процесу.

  • Що називають літературним процесом?
  • Які чинники на нього впливають?
  • Що необхідно враховувати під час аналізу творів?
  • Що таке контекст твору?
  • Чи можна за контекстом твору дізнатися до якої епохи належить той чи інший художній твір?
  • Яким є історико-літературний процес української літератури?
  • Як ви вважаєте, які твори враховували під час цього поділу?
  1. Робота із кросвордом

Вивчаючи літературу, можна дізнатися історію народу, особливо за творами, які передаються нам із покоління в покоління. Спробуйте розгадати кросворд та вкажіть, ознаки чого приховані у ньому.

  • Що називають фольклором?
  • Які фольклорні твори вам відомі?
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Як ви вже здогадались, сьогоднішній наш урок буде присвячений фольклорним творам, а саме – народним пісням. З деякими їх видами ви вже познайомились у попередніх класах, сьогодні ж, ви поглибите свої знання й дізнаєтесь про родинно-побутові пісні, їх різновиди та особливості.

  1. Актуалізація опорних знань

Перш, ніж розпочату нашу розмову про родинно-побутові пісні, давайте пригадаємо:

  • Що таке народна пісня?
  • Які ознаки народних пісень?
  • Які вам відомі різновиди народних пісень?
  • Які пісні називають календарно-обрядовими?
  • На які цикли вони поділяються?
  • Які пісні називають суспільно-побутовими?
  • На які різновиди їх поділяють?
  • Які пісні називають історичними?
  • Як їх поділяють?
  1. Опрацювання навчального матеріалу

Родинно-побутові пісні –  ліричні поетично-музичні твори, що відображають почуття, переживання особистості, пов’язані з її особистим життям, з її родиною, стосунками в сім’ї.

Родинно-побутові пісні поділяють на групи:

1) пісні про кохання;

2) пісні про сімейне життя;

3) пісні про трагічні сімейні обставини (про втрату членів родини — вдовині, сирітські).

4) колискові

Окрім того, виокремлюють ще одну групу пісень, яка відрізняється від перших трьох за способом відображення дійсності. Якщо перші три мають серйозний ліричний характер, то четверта група родинно-побутових пісень стосується всіх названих вище проблем, однак висвітлює їх у гумористичному ключі. Це гумористично-сатиричні пісні.

  1. Прослуховування пісні «Ой під вишнею, під черешнею»

Я пропоную вам прослухати пісню «Ой під вишнею, під черешнею» та зʼясувати до якого виду вона належить.

  1. Робота над змістом пісні «Ой під вишнею, під черешнею»

8.1. Бесіда за питаннями

  • Які враження у вас від почутої пісні?
  • Чи дійсно ця пісня є родинно-побутовою?
  • До якої групи вона належить? Аргументуйте?
  • Як ви вважаєте, яку проблему порушено у творі?
  • У який час вона могла бути написана?

8.2. Слово вчителя

До речі, досі ведуться суперечки, чи є ця пісня народною. Як свідчить більшість літературних джерел, авторство пісні належить засновнику нової української літератури, авторові «Енеїди» та «Наталки Полтавки» Івану Котляревському, з творами якого ви познайомитесь цього року.

Однак є цікаві літературознавчі розвідки, що свідчать про те, що Іван Котляревський лише впорядкував один із варіантів народної пісні й увів його до свого безсмертного твору, а сама пісня є дійсно народною. Деякі натяки на авторство зашифровано в самому пісенному творі.

Якщо придивитися до перших літер початкових рядків – вийде ОСІП (Йосип). Ця пісня, найімовірніше, стала народною десь у ХVІІ- ХVІІІ столітті.  Такі словесні іграшки (акровірші тощо) були на той час дуже модними. Очевидно, автор  розважився. Погодьтеся, дуже вдало! Пісня живе вже кілька століть.

8.3. Бесіда за питаннями

  • Чи могла ця пісня бути написана у ХVІІ- ХVІІІ?
  • Що ви знаєте про життя українців того часу, зокрема, сімейні стосунки?
  • Якими постають герої твору?
  • Чи можна сказати, що їхній шлюб нерівний?
  • Які слова твору на це вказують?
  • А чи є проблема нерівних шлюбів актуальною у наш час?
  • Як ви вважаєте, які мотиви нерівних шлюбів тоді і зараз?

8.4. Літературний аналіз твору

Тема: розповідь про тяжке сімейне життя у нерівному шлюбі

Ідея: засудження нерівного шлюбу, сімейного життя без любові.

Рід: лірика

Жанр: родинно-побутова пісня

Вид: жартівлива

Художні засоби:

Епітети: старий дідуган, вишневий садок.

Метафора: ізгиньте, пропадіте, всі старії кості, не сушіте, не крушіте мої молодості!

Порівняння: з молодою, як із ягодою; старий дідуга, ізогнувся, як дуга.

Антитеза: старий з молодою; ти все спиш, а я плачу.

Рефрен: кожні два останніх рядки кожної строфи

  1. Підсумок уроку
  1. Домашнє завдання

С. 5-11 (конспект)

Завантажити: Багатство і розмаїття українського фольклору. Види родинно-побутових пісень. Історія пісні «Ой під вишнею, під черешнею» (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 6.7 MB, Завантажень: 196)
  
Back to top button