5 клас. Трудове навчанняУсі уроки трудового навчанняФайли

Підбір конструкційних матеріалів для виготовлення запланованого виробу (5 клас. Трудове навчання)

Автор: Горун Сергій Анатолійович

Навчальний заклад: Скадовська ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 Скадовської міської ради Херсонської області

Методична розробка уроку трудового навчання в 5 класі

Тема: Підбір  конструкційних матеріалів для виготовлення запланованого виробу.

Клас:5

Мета:

Навчальна: ознайомлення учнів з основними видами деревинних матеріалів, з технологією виготовлення фанери, деревоволокнистих і деревостружкових плит;

Розвивальна: розвиток аналітичних здібностей та логічного мислення;

Виховна: виховування організованості та практичності;

Профорієнтаційна: формування інтересу до праці конструктора, дизайнера  .

Завдання уроку:

  • Способи одержання деревинних матеріалів;
  • Вибір матеріалу для виготовлення виробу;
  • Копіювання виробу.

Об’єкт праці: спроектований виріб.

Методи: бесіда, проблемні завдання, відео метод, ілюстрація.

Обладнання та інструменти: лобзик ,лінійки, зразки ДВП, ДСП.

Наочні посібники,  ТЗН та   додатковий матеріал: комп’ютер, фрагменти фільму технологічні карти виконання копіювання виробу, додаткова інформація.

Міжпредметні зв’язки: природознавство.

Тип уроку: урок з набуття учнями нових знань.

Час: 1х45 хв. – урок

Хід уроку

І. Організаційний момент (2-3хв.)

Привітання (створення позитивного емоційного настрою вчителем)

Перевірка  наявності учнів ; підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу.

ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду  учнів.(5-7хв)

На попередньому уроці ми з вами розробляли ескізи майбутнього виробу. Давайте перевіримо, що у нас вийшло

Учні демонструють свої проекти (ескізи спроектованих виробів на форматі А4). Вчитель разом з учнями робить аналіз кожної роботи.

Закріплюємо всі ескізи на дошці.

Давайте пограємо в гру «Аукціон»:

-Хто більше балів дасть за кожний виріб?

Під час гри ми визначили найкращі ескізи (зробили міні-маркетинг спроектованого виробу).

Вчитель робить висновок: «До будь-якої роботи потрібно відноситись серйозно і цілеспрямовано, адже закони ринкової економіки суворі, і отримує успіх той, хто розуміє особливості та призначення виробу».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.(формування позитивного ставлення до навчальної діяльності до уроку)

Розповідь вчителя:

-коли ви конструювали свій виріб, то  враховували такі умови, як зручність, привабливість, але до  цього часу  не обговорювали питання  з якого конструкційного матеріалу  найкраще  виготовляти кухонну лопатку.

Отже, як ви гадаєте, яка тема сьогоднішнього уроку?

ІV. Повідомлення теми уроку та визначення завдань уроку.

«Підбір конструкційних матеріалів для виготовлення кухонної лопатки»

Щоб ви хотіли дізнатися на уроці?

Учні самостійно визначають завдання уроку:

  1. Ознайомлення з технологічними властивостями найбільш поширених деревних конструкційних матеріалів.
  2. Визначити оптимальний матеріал для  лопатки.
  3. Зробити копіювання спроектованого виробу на вибраний матеріал.

Поділ учнів на групи.(кожен з учнів вибирає один із трьох конструкційних матеріалів  які вчитель запропонував учням. Учні з однаковими конструкційними матеріалами об’єднуються у творчі групи.

Робота в зошиті. Учні записують дату і тему уроку.

V. Повідомлення теоретичного матеріалу.

Що робить нашу кухню по домашньому милою і затишною? Звичайно ж, ті дрібнички, які виготовлені своїми руками серветочки, прихватки, вироби з дерева. Вони не тільки привносять колорит народної творчості, але є надійними помічниками будь-якої господині.
До них відносяться і дерев’яні лопатки для кухні, які не тільки незамінним інструментом під час приготування їжі, але можуть стати прекрасною основою для натхнення.

Вибір матеріалу.

Сьогодні на кухні предметів з дерева майже не залишилося. У міру того, як стали з’являтися скалки, обробні кухонні дошки, лопатки з альтернативних матеріалів, від дерев’яного посуду багато господинь намагалися позбутися. І справді, дерево дуже легко вбирає жир і запахи, важко відмивається і швидко темніє в процесі експлуатації.

В даний час існує безліч матеріалів, з яких виготовляється кухонне начиння:
• Металокераміка;
• Пластик;
• Нержавіюча сталь;
• Силікон.

Але предмети з них не мають душі і того природного тепла, яке виходить від натурального дерева.
Через деякий час з’ясувалося, що далеко не всякий матеріал витримав конкуренція з природою.
• Пластик при нагріванні виділяє шкідливі для здоров’я речовини – канцерогени;
• Металеві предмети не можна використовувати для посуду з антипригарним покриттям;
• Набори з нержавіючої сталі мають досить високу вартість. І тому сучасні господині повернули час назад і стали повертати дерев’яний посуд на свої кухні. І дійсно, в хлібницях з дерева, хліб довше зберігає свіжість, а спекотне, Переміщених за допомогою дерев’яної лотки, має натуральний смак, без домішки запахів синтетики.

Давайте з вами пригадаємо як використовують кухонну лопатку  і  які основні  вимоги  до конструкційного   матеріалу ви б   визначили.

Учні називають основні вимоги до конструкційного  матеріалу  для  лопатки.

Перед тим, як розпочати дослідження,  вчитель наголошує, що ми маємо можливість використовувати конструкційні матеріали ті , які є у нас в наявності.

Дослід. У ємність з водою вчитель кладе три зразки деревинних матеріалів :  ДВП, ДСП, фанеру- для визначення  кращої  вологостійкості цих матеріалів. До результатів цього дослідження ми повернемось пізніше.

Результати наших сьогоднішніх досліджень ми будемо заносити до таблиці.(на дошці вчитель закріплює таблицю)

Таблиця

ДВПДСПФанера
Міцність
Вологостійкість
Чи легко пиляється лобзиком?
Всього

Вчитель вивчає з учнями основні види матеріалів.

Пояснення вчителя:

  • У вас на парті лежать зразки різних деревинних матеріалів, вони пронумеровані. Давайте зараз уважно подивимось відеофрагмент фільму і спробуйте визначити, про який деревинний матеріал йдеться мова.

Я демонструю відеофільм. Учні повинні визначити, під яким номером цей матеріал.

Учні дають відповідь на питання вчителя:

  • Як виготовлюється ДСП?
  • З яких матеріалів ії  виготовляють?
  • Які властивості ДСП?
  • Чи легко пиляється лобзиком?
  • Для визначення цього критерія учні практично пиляють кожний зразок і дані записують  до таблиці.
  • Вологостійкість зразків, ми визначили розглянувши результати нашого досліду.
  • Робота з додатковою літературою:

На партах у кожної бригади є коротка характеристика ДВП, ДСП та фанери.

Результати нашого дослідження :

Таблиця

ДВПДСПФанера
Міцність++

Вологостійкість+

Чи легко пиляється лобзиком?++
Всього112

З таблиці робимо висновок, що з запропонованих деревинних матеріалів найбільш підходить фанера. Отже для виготовлення виробу  ми обираємо  фанеру .

VI. Вступний інструктаж.

– знайомлю з порядком виконання роботи;

– особисто показую прийоми виконання ;

–  звертаю увагу на дотримання учнями правил безпечної праці;

Послідовність виконання роботи:

Копіювання ескізу.

  • Підготувати поверхню заготівки;
  • Розмістити копіювальну бум агу;
  • Розмістити ескіз спроектованого виробу;
  • Перевірити правильність розміщення копіювальної бумаги;
  • Закріпити копіювальну бум агу та ескіз виробу за допомогою зажиму;
  • Зробити копію виробу;
  • Не змінюючи положення ескізу перевірити якість копії;
  • Зняти зажим;
  • Прибрати робоче місце.

VІ. Практична робота учнів №

Перевіряю чи всі учні приступили до роботи;

Звертаю увагу на правильність організації робочого місця  учнями.

Контролюю правильність виконання трудових прийомів та операцій..

Перевіряю дотримання учнями правил безпечної праці.

Поточний інструктаж.

Під час виконання практичної роботи  я  проводжу  поточний інструктаж(вказую на типові помилки ,які допускають учні під час виконання практичної роботи.)

VІІ. Заключний  інструктаж

  • приймаю в учнів виконану роботу;
  • здійснюю кількісні виміри;
  • звертаю увагу на якість виконаної роботи;
  • демонстрація найкращих виробів.

VІІІ. Підбиття підсумків практичної роботи:

– аналіз  недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення;

– оцінювання   результатів  практичної роботи.

ІX.Рефлексія.

1.Що нового дізналися на уроці?

2.Чого навчились .Яку роботу виконали.

3.Порівняйте  реальні результати  із  завданнями, які були визначенні на урок.

4.Чому отримали саме такий   результат.

6.Що потрібно зробити для того , щоб мати кращі результати роботи.

7.Де можна використати набуті знання та вміння.

X. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники

Для того щоб дерев’яний посуд прослужила довго, потрібно дотримуватися кількох правил.
1. Не залишайте її надовго у воді. Мокрі прилади потрібно ретельно витерти і залишити сохнути в спеціальній підставці.
2. Для миття використовуйте звичайні мильні розчини. Господарське мило надає дереву приємний жовтуватий відтінок.
3. Потемнілу від часу дерев’яний посуд можна освіжити, протерши її розчином перекису водню, після чого сполоснути чистою водою і висушити.
4. Залишки неприємних запахів видаляються за допомогою звичайного лимона або розчину оцту і води.

Технологічні властивості деревинних матеріалів

Таблиця №1

ХарактеристикаДВПДСПФанера
Міцність
Вологостійкість
Чи легко пиляється лобзиком?
Всього
Завантажити: Підбір конструкційних матеріалів для виготовлення запланованого виробу (5 клас. Трудове навчання) + Сертифікат (Розмір: 346.2 KB, Завантажень: 34)
  
Теґи
Back to top button
Close