Конспекти уроків історії України 5 класУсі уроки історіїФайли

Козацька Україна (5 клас. Історія України)

Автор:  Глубока Світлана Петрівна

Навчальний заклад: Васильківська ЗОШ І – ІІ ступенів Петропавлівського району Дніпропетровської області

Тема.  Козацька  Україна

Цільова група: учні 5 класу

Тривалість: 45 хвилин

Мета. Сформувати уявлення про козаків, Запорозьку Січ як козацьку республіку.  Вчити дітей працювати з візуальними та писемними  історичними джерелами. Розвивати ключові і предметні історичні компетентності учнів, критичне мислення школярів. Створити умови для соціальної активності через уміння висловлювати власні погляди. Формувати громадянську та соціальну компетентності.

Міжпредметні зв’язки: історія, українська мова і література, музичне мистецтво, образотворче мистецтво

Завдання:

після закінчення уроку учні  знають  поняття «козак», «гетьман», «Запорозька Січ», «корогви», «козацька республіка»;

вміють  працювати з візуальними та писемними історичними джерелами; висловлювати свої думки;

 можуть встановлювати хронологічну послідовність подій, співвідносити події і століття; знаходити на карті території, пов’язані із вивченими подіями, аргументувати власну точку зору

Методики і техніки: технологія розвитку критичного мислення, історична гра « Я знаю …», асоціативний кущ,  «мікрофон»

Форма уроку: урок – подорож

Обладнання: історичні карти, таблиці; малюнки учнів, виставка матеріалів про козацтво, ноутбук, відеоролик  “Дітям про козаків”

Хід уроку:

Вступна частина

  1. Звучить пісня “Козацькому роду нема переводу”
  2. Слово вчителя
  • Розпочинаємо незвичайний історії урок.

Ви чули, як радісно дзвенів дзвінок!

У далеку мандрівку пора нам збиратися

Про козацьку Україну побільше дізнатися.

Хто такі козаки, яких гетьманів мали,

Як неньку – Україну від ворогів захищали

  1. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Інструктаж
  • Тож сьогодні ми вирушаємо у цікаву історичну подорож – у часи козацької України. Будемо робити зупинки, щоб дізнатися, хто такі козаки, де і коли вони жили,  які історичні пам’ятки про них є. Для вдалої мандрівки маємо запастися пальним, щоб успішно працювати і нові знання здобувати. Пропоную вам, діти, запастися любов’ю до рідного краю, до України, до її історії і, зрозуміло, любов’ю один до одного.

Основна частина

    Зупинка 1  Логічна. Словникова робота.

  • Хто такі козаки? Що вам відомо про них? Які асоціації виникають у вас із словом «козак»?    (методичний прийом «асоціації»)
  • Кожна група на аркуші, де записано слово «козак» записує прикметники, які характеризують козака

     Зупинка 2  Інформаційна.  Робота з історичним джерелом (пункт 1).

  • Прочитайте у підручнику 1 пункт. Обговоріть у групах завдання, що містяться після першого пункту.

Зупинка 3  Просторова.  Робота з історичною картою.

  • Де жили козаки? Знайдіть на історичній карті річку Дніпро, Дике поле, Запорізьку Січ.

Зупинка 4  Хронологічна.  Робота зі стрічкою часу

  • Нанесіть на лінію часу дату першої згадки про козаків. Яке це століття? Яке тисячоліття?

Зупинка 5  Аксіологічна.  Робота з візуальними джерелами (малюнки, ілюстрації у підручнику, портрети гетьманів).

  • Роздивіться ілюстрації у підручнику, де зображено портрет Богдана Хмельницького. Прочитайте історичне джерело – свідчення венеціанського дипломата Альберто Віміни.
  • Порівняйте словесний портрет гетьмана та портрет на гравюрі.
  • Які риси мав гетьман Богдан Хмельницький?

Зупинка 6  Практична.    Робота з історичним джерелом (пункт 3). Вибіркове читання

  • Знайдіть у тексті, які визначні битви Національно-визвольної війни були успішними для козаків. Знайдіть на карті місця битв.
  • Яке місто було столицею козацької держави? Як називалася козацька держава?
  • Коли було знищено російськими військами останню Запорізьку Січ? Нанесіть на лінію часу дати, які згадуються у пункті 3. Співвіднесіть події – рік, століття, тисячоліття.

Підсумкова частина

  • Наша подорож в історичне минуле козацької України завершилася. Результати мандрівки ми відобразили у відеоролику “Дітям про козаків”.
  1. Перегляд відеоролика “Дітям про козаків”
  2. Історична гра «Я знаю …»

Дві команди ставлять питання одна одній по черзі

  1. Прийом «Мікрофон»
  • Що означає для вас словосполучення «козацька Україна»?
  • Прошу висловити свою думку по черзі
  1. Пісня «Ми – козаки» ( виконують всі учні)

Всі разом:

  • Душу й тіло ми положим за нашу свободу
  • І покажем, що ми, браття, козацького роду!
  1. Оцінювання результатів роботи.

Учні отримують аркуші «Результати роботи на уроці», де виставляють бали: самооцінка, взаємооцінювання.  Підсумковий бал виставляє вчитель

  1. Домашнє завдання

Відповісти на питання, що на сторінці 104. Прочитати текст § 14. Підготувати індивідуальні проекти про козаків, про гетьманів України ( за бажанням)

Запитання до історичної гри «Я знаю»

  • Я знаю, коли була перша згадка про козаків. А ви знаєте?
  • Я знаю, чому козаків називали запорожцями. А ви знаєте?
  • Я знаю, як називалося місце, де жили козаки. А ви знаєте?
  • Я знаю, чому Запорозьку Січ називали козацькою республікою.

А ви знаєте?

  • Я знаю, хто, коли і де спорудив першу Запорізьку Січ. А ви знаєте?
  • Я знаю, хто є найвідомішим гетьманом України. А ви знаєте?
  • Я знаю, яке місто назване на честь Богдана Хмельницького. А ви знаєте?
  • Я знаю, де на карті знаходилася столиця Гетьманщини. А ви знаєте?
  • Я знаю, як український народ береже пам’ять про козацькі часи. А ви знаєте?
  • Я знаю пісні про козаків. А ви знаєте?
Завантажити: Козацька Україна (5 клас. Історія України) + Сертифікат (Розмір: 324.7 KB, Завантажень: 40)
  
Теґи

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button
Close

Виявлено Adblock

Будь ласка, вимкніть Adblock, підтримайте нас