Початкове навчання розв’язуванню задач на доведення
Автор: Амеліна Любов Іванівна
Навчальний заклад: ІІ-Іванівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Барвінківської районної ради Харківської області
«Початкове навчання розв’язуванню задач на доведення»
В геометрії існує три типи задач:
* на обчислення;
* на побудову;
* на доведення.
Такий розподіл є умовним, тому що як одну й ту ж саму задачу можна віднести до різних типів задач, змінивши зміст питання. Наприклад, «Знайти кут, утворений бісектрисами двох суміжних кутів» – на обчислення. Змінимо її умову : «Довести, що бісектриси двох суміжних кутів складають прямий кут» – задача на доведення.
Таким чином, можна вважати, що задачі на доведення є теоремами, але вони не ввійшли в курс геометрії.
Як розв’язати задачу на доведення? Які методи і прийоми для цього використати? Коротко можна відповісти на це так: задачі на доведення потрібно розв’язувати так, як доводяться теореми шкільного курсу геометрії. Але теореми доводяться вчителем, а від учнів вимагається лише пасивна роль. Тому до розв’язання задач на доведення в класі потрібно серйозно підходити с самого початку вивчення перших теорем геометрії і будувати свою роботу з учнями, поетапно формулюючи в них наступні вміння:
- 1-й етап: вміння зробити малюнок до задачі;
- 2-й етап: вміння записати умову і вимогу задачі;
- 3-й етап: вміння «бачити» те, що зображено на малюнку;
- 4-й етап: вміння розв’язувати задачу самостійно.
В подальшому потрібно приділити увагу формуванню:
- вмінню виконувати додаткові побудови;
- вміння обирати метод розв’язування.